10 sprawdzonych rad, jak stworzyć webinar

jak stworzyć webinar

Wszyscy wiemy, że webinary mają obecnie swoje pięć minut… a wszystko wskazuje na to, że te pięć minut znacznie się przedłuży i webinary na stałe rozgoszczą się nie tylko jak metoda nauki, ale również prezentacji produktów, szkoleń, wywiadów, rozmów i wielu innych. Jeśli więc zastanawiasz się jeszcze, czy warto, śpieszymy z odpowiedzią — jak najbardziej. 

Pamiętaj, jak ważne jest, aby być na bieżąco. Z pewnością wiele stracisz, jeśli nie zdecydujesz się na chociażby częściowe przeniesienie swoich działań biznesowych/naukowych w tryb online. Korzyści jest wiele — masz szansę na zdobycie większej ilości klientów. W webinarze można uczestniczyć z dowolnego miejsca na świecie, wystarczy połączenie internetowe i odpowiedni sprzęt. W łatwy sposób zaprezentujesz różne materiały: filmy, prezentację, a wszystko to będziesz robić w wybranym przez Ciebie miejscu, co również Tobie zapewnia wygodę. Nie ma potrzeby jeżdżenia do odległych lokalizacji, skoro wszystko możesz zrobić z domu. Jest to również świetna oszczędność pieniędzy!

W tym artykule przekażemy Ci kilka — a konkretnie dziesięć — przydatnych i sprawdzonych przez nas rad, jak stworzyć webinar, tak, abyś był zadowolony z efektu finalnego, a webinar cieszył się świetną opinią i popularnością.

Jak stworzyć dobry webinar? 10 rad, które Ci w tym pomogą

1. Wybierz odpowiedni temat i dobrze dobierz swój team

To kluczowy element! Temat webinaru nie może być zbyt szeroki ani też zbyt wąski. Zastanawiając się nad tym, w jaki sposób przyciągnąć uczestników, zawsze myśl o swojej grupie docelowej. To na pewno ułatwi Ci wybór tematu. Zastanów się, w jakim wieku może być Twoja grupa; czym zajmują się na co dzień; jakie mogą mieć zainteresowania, wykształcenie. Miej to na uwadze, przygotowując dla nich zaproszenia, kampanię marketingową czy nawet prezentację, którą wyświetlisz podczas webinaru. Będziesz mieć pewność, że stworzyłeś treści dopasowane do odbiorcy. To z kolei sprawi, że Twój webinar będzie lepiej odebrany przez uczestników, a to na pewno zachęci ich do uczestnictwa w kolejnych.

Pamiętaj, jak ważny jest team, z którym zamierzasz pracować. Możesz zaprosić na swój webinar eksperta, który jest znany i szanowany w Twoim środowisku. Zapewnisz sobie w ten sposób większą frekwencję. Dodatkowo uczestnik, który zobaczy, że w Twoim webinarze weźmie udział ekspert, będzie miał już od samego początku lepsze nastawienie do Twojego webinaru. Przekazywana przez eksperta fachowa wiedza sprawi, że organizowane przez Ciebie wydarzenie będzie wartościowe, a uczestnicy będą chcieli do Ciebie wracać.

2. Przygotuj się technicznie

To proste: jeśli nie będziesz mieć odpowiedniego i niezawodnego sprzętu, Twój webinar się nie uda. Dlatego jeśli spytasz, jak zrobić dobry webinar, to zawsze odpowiemy: przygotuj się technicznie!

Co to znaczy? Przede wszystkim dobra kamera — to podstawa każdego webinaru. Będzie on wyglądał bardziej profesjonalnie, gdy uczestnicy będą mogli Cię widzieć. Widok musi być wyraźny, nie zacinać się. Więcej o kamerach dowiesz się z tego artykułu. Dodatkowo mikrofon,który zapewni dobrą jakość dźwięku. Oprócz tego powinieneś mieć szybki Internet i sprawny komputer. Zadbaj o to wcześniej, aby uniknąć stresu.

jak stworzyć webinar - sprzęt

3. Zadbaj o profesjonalny wygląd 

Wszystko musi się prezentować nienagannie. Ubierz się elegancko. Okażesz w ten sposób szacunek do uczestników, dasz im do zrozumienia, że jest to dla Ciebie ważne wydarzenie. Zadbaj również o ładne, uporządkowane tło. Może to być Twoja domowa biblioteczka czy też biała, jednolita ściana. 

Najważniejsze, aby wszystko było dopracowane i przygotowane wcześniej. Uczestnicy webinaru zauważą te szczegóły i nawet nieświadomie od razu będą postrzegać Twój webinar jako profesjonalny.

4. Bądź przygotowany

Zrób to nie tylko po to, aby zminimalizować możliwość niespodziewanych wydarzeń. Zrób to też dla siebie! Jeśli przygotujesz się wcześniej, zasięgniesz informacji, jak stworzyć dobry webinar, przećwiczysz prezentację oraz wypowiedzi, będziesz spokojniejszy. To oznacza mniej stresu dla Ciebie. Przygotowując się wcześniej, zwiększasz szanse na to, że Twoje wydarzenie przejdzie gładko, bez Twojego zacinania się i problemów technicznych — a te dwie rzeczy, jak wiadomo, potrafią znacząco wpłynąć na odbiór webinaru.

5. Poznaj platformę, na której będziesz prowadzić webinar

Ważne jest to, aby program, na którym będziesz prowadzić webinar, nie miał przed Tobą tajemnic. Nie chcesz przecież siedzieć i zastanawiać się, który przycisk służy, do czego i jak włączyć kamerę. Przećwiczyć wszystko — zapoznaj się z przyciskami, funkcjami programu (może dzięki temu odkryjesz coś ciekawego!). Możesz nawet się nagrać i obejrzeć, w jaki sposób prowadzisz webinar i co mógłbyś zmienić. Platforma MyOwnConference niewątpliwie ułatwi Ci zadanie – jest intuicyjna, daje Ci wiele możliwości modyfikowania. Dzięki temu stworzysz webinar zgodnie z Twoimi potrzebami.

6. Podczas tworzenia webinaru zwróć uwagę na oprawę graficzną

Zadbaj o to, by wszystko było „Twoje”. Dobieraj kolory tak, by były spójne z tymi, które używasz na logo Twojej firmy czy też stronie internetowej. Korzystaj z programów graficznych lub usług grafików, aby Tworzone przez Ciebie materiały i prezentacje wyglądały estetycznie, czytelnie i profesjonalnie.

Zwróć również uwagę na to, aby prezentacja (jeśli będziesz korzystać z tej możliwości), którą będziesz wyświetlać uczestnikom, nie była ani za prosta, ani zbyt kolorowa. Ważne, aby nie było na niej zbyt wiele tekstu; dodaj tematyczne ilustracje, które będą się łączyć z tym, o czym będziesz mówić. Na estetyczną prezentację przyjemnie będzie się patrzeć.

7. Pamiętaj o marketingu 

Jak stworzyć dobry webinar, jeśli mało kto się o nim dowie? Pamiętaj, że marketing i zareklamowanie Twojego wydarzenia to absolutna podstawa! Stwórz maile z zaproszeniami: powinny przyciągać uwagę tak, aby odbiorca chciał przeczytać więcej i się zapisać. Dbaj o profile na mediach społecznościowych. Regularnie dodawaj posty, zwiększaj swoje zasięgi. W ten sposób, jeśli poinformujesz o webinarze, informacja dotrze do większej ilości osób i zapewnisz sobie lepszą frekwencję.

8. Podczas webinaru aktywizuj uczestników

Webinary, ze względu na to, że odbywają się online, ograniczają nam nieco możliwość kontaktu z uczestnikami. To nie oznacza jednak, że jest to niemożliwe! Obmyśl plan, w jaki sposób mógłbyś zwiększyć zaangażowanie uczestników webinaru. Możesz na przykład zadawać im pytania, na które będą odpowiadać za pomocą czatu lub krótkich testów. Świetnym rozwiązaniem jest wspólna praca, zadania dla uczestników oraz różne interaktywne narzędzia, jak na przykład wirtualne tablice korkowe, na których uczestnicy mogą dodać swoje pomysły. Uczestnicy webinaru powinni czuć, że są elementem wydarzenia i mają w niego wkład.

9. Miej kontakt z uczestnikami

Jeśli widzisz, że jeden z uczestników napisał coś od siebie, nie ignoruj takiej wiadomości. Na pytania odpowiadaj na bieżąco lub powiedz, kiedy na nie odpowiesz. Zagaduj i zauważaj wszelkie przejawy aktywności, dzięki czemu wytworzysz bardziej przyjazną atmosferę. Oczywiście, nie chodzi o to, aby Twój webinar był spotkanie towarzyskim, ale aby nikt nie czuł się ignorowany.

10. Bądź przygotowany merytorycznie

Musisz posiadać najnowsze informacje ze środowiska. Bycie na bieżąco jest bardzo istotne. Nie chcesz przecież być w sytuacji, gdzie nie będziesz mieć pojęcia, jak odpowiedzieć na czyjeś pytanie (oczywiście — masz prawo czegoś nie wiedzieć, ale to istotne, aby dążyć do jak największej wiedzy). Jeśli będziesz mieć aktualne informacje z branży, znać najświeższe nowinki, pokażesz uczestnikom, że nie tylko masz szeroką wiedzę, ale też naprawdę interesujesz się tematem i jesteś zaangażowany. To zawsze robi doskonałe wrażenie!

Mamy nadzieję, że wskazówki okażą się dla Ciebie przydatne. W międzyczasie zapraszamy do sprawdzenia MyOwnConference, dzięki któremu poprowadzisz swój webinar. 

Spodobał ci się ten post? Podziel się!