Jak zbierać i analizować feedback uczestników wydarzenia online?

zbierać i analizować feedback uczestników

Twój ostatni webinar bądź konferencja online właśnie się zakończyła. Frekwencja była doskonała, uczestnicy byli aktywni i wygląda na to, że świetnie spędzili swój czas. W jaki sposób można sprawdzić, czy naprawdę tak jest? Nie bój się zbierać i analizować feedback uczestników wydarzenia.

A jak komunikować się z uczestnikami podczas webinaru? Zobacz tutaj.

Jedyną i zarazem najlepszą opcją jest poproszenie uczestników o feedback, czyli jakąś informację zwrotną. Być może nie chcesz ich fatygować czy zabierać im czasu, ale zbieranie opinii ma wiele korzyści. 

  • Dowiadujesz się, co dobrze sprawdza się w przypadku odbiorców, a co nie jest efektywne.
  • Odbiorcy mogą dostarczyć ci pomysłów na przyszłe wydarzenia.
  • Budujesz pewną więź ze swoimi odbiorcami. 

Jak widzisz, feedback od użytkowników może być naprawdę pomocny, ale jak zbierać go prawidłowo?

Zobaczmy.

Okno pop-up do zbierania feedbacku 

Pierwszym sposobem zbierania feedbacku jest pop-up na stronie lub przycisk feedback. W takim przypadku, gdy uczestnik odwiedzi Twoją stronę (żeby pobrać webinar lub wejść w interakcję z innymi użytkownikami), może użyć pop-up, aby zostawić opinię wydarzenia online. 

Możliwości są właściwie nieskończone. Na przykład możesz poprosić odbiorców o podzielenie się odczuciami poprzez użycie emotikonów i krótkiego opisu tego, co sądzą o wydarzeniu, jak na przykładzie niżej.

opinia o wydarzeniu

Taki pop-up może być również użyty jako lead magnet w celu zebrania maili od użytkowników (jeśli wcześniej tego nie zrobiłeś), aby zmienić ich w klientów. Dzięki temu możesz efektywnie budować listę mailingową.

Aplikacja eventowa

Jeśli użytkownicy mają dostęp do aplikacji eventowej, możesz zrobić szybkie głosowanie, aby mogli wyrazić swoje opinie. 

Praktycznie wszystkie aplikacje eventowe mają funkcje feedbacku i możesz ustawić je automatycznie. Przykładowo tak wygląda ta opcja na EventMobi.

Zbieranie feedbacku przez aplikację jest bardzo wygodne – nie ma potrzeby tworzenia follow-upów. Aplikacja zrobi wszystko za ciebie automatycznie, jeśli włączysz opcję ankiety.

Mailowy follow-up

Kolejnym rozwiązaniem na zebranie feedbacku poprzez jeden zorganizowany kanał jest mailowy follow-up.

W większości przypadków wszyscy uczestnicy muszą podać e-maile, aby otrzymać dokumenty czy materiały. Możesz więc użyć ich e-maili, aby zbierać opinie już po zakończeniu wydarzenia.

Taki e-mail może zawierać kilka zdań i link, który przekieruje odbiorcę do ankiety na temat wydarzenia w osobnej stronie docelowej.

Możesz także poinformować uczestników pod koniec wydarzenia, że otrzymają takiego maila i poprosić ich, aby wypełnili ankietę.

Ankieta

Powyżej zaczęliśmy już temat ankiet, przyjrzyjmy się więc, jak odpowiednio je stworzyć, aby zebrać opinie o naszym wydarzeniu. Tutaj przeczytasz więcej o quizach i testach podczas webinarów.

Najistotniejsze jest to, aby sformułować odpowiednie pytania, które wprost powinny dopytywać o opinię o wydarzeniu i o jego aspekty organizacyjne. Oto kilka sugestii.

  • Jak ogólnie oceniłbyś swoje wrażenia co do wydarzenia?
  • Czy program był trafny i na temat?
  • Jak oceniasz każdego z hostów?
  • Czy zapisałabyś się na nasze kolejne wydarzenia?

W podobny sposób po spotkaniu offline możesz zapytać użytkownika o rejestrację, jakość jedzenia oraz inne aspekty, które mogły mieć negatywny wpływ na ich doświadczenia. 

Możesz stworzyć także kilka ankiet po wydarzeniu, zależnie od tematyki Twojego wydarzenia. 

Na przykład jeśli stworzysz webinar o tematyce, jak nauczyć się angielskiego w 6 miesięcy, możesz stworzyć ankietę oceniającą ogólne wrażenia użytkowników, a następnie nieco później stworzyć kolejną, aby sprawdzić, czy podane wskazówki zostały wykorzystane w praktyce przez użytkowników.

Pamiętaj o najważniejszym – upewnij się, że zebrane przez Ciebie dane przydadzą się w przyszłości.

Relacje w social mediach 

Ciekawą opcją jest również utworzenie relacji, w której zadasz pytanie o wrażenia z wydarzenia uczestników. Wszystkie z popularnych obecnie mediów społecznościowych, np. Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn mają opcję tworzenia ankiet, pytań itd. 

Jeśli chcesz, aby ankieta była dla odbiorcy angażująca, możesz skorzystać z opcji interaktywnego zadawania pytań na Instagramie z dwoma możliwymi odpowiedziami.

Ankieta jest aktywna przez 24 godziny, a jej wyniki wyświetlają w postaci procentów. 

Ogólnie rzec biorąc, zbieranie opinii poprzez social media jest doskonałym pomysłem, szczególnie jeśli wydarzenie było niewielkie. Wybierając medium, pamiętaj, aby dostosować je do odbiorców.

3 najlepsze narzędzia do analizy feedbacku

Masz już kilka sposobów na zbieranie opinii. Co powinieneś teraz zrobić z zebranym materiałem? Jak go prawidłowo analizować?

Oczywiście, ręczna analiza feedbacku będzie mozolna i trudna, chyba że użytkowników było niewielu. Na szczęście jest kilka narzędzi, które sprawią, że zebrany feedback zostanie przetłumaczony w czytelne dane, dające konkretne wskazówki czy podpowiedzi.

Oto kilka sugestii. 

  • Quizizz. Jest to platforma, dzięki której możesz tworzyć quizy i otrzymywać opinie i odpowiedzi w realnym czasie, na bieżąco. 
  • Crowdpurr. Darmowa platforma pozwalająca na tworzenie interaktywnych ankiet, które możesz użytkować w czasie rzeczywistym podczas trwania wydarzenia.
  • Kahoot! Kolejna opcja do stworzenia ankiety w kilka sekund. Ta platforma ma szablony, które możesz łatwo sformatować. Dodatkowo narzędzie tworzy autentyczne odpowiedzi, gdy użytkownicy wypełnią ankietę.

Największą zaletą używania takich narzędzi jest to, że dane są pobierane automatycznie, na bieżąco. Dodatkowo są od razu analizowane, dzięki czemu możesz ich potem użyć do poprawienia w przyszłości tworzonych przez Ciebie wydarzeń.

Podsumowanie  

Zebranie feedbacku po wydarzeniu jest niezbędne. Z prostych przyczyn – dostarcza Ci wiedzy, dzięki której możesz udoskonalać tworzone przez ciebie wydarzenia. 

Mamy nadzieję, że podane przez nas wskazówki pomogą Ci w sprawnym i efektywnym pobieraniu opinii. Nie tylko, by doprowadzić Twoje wydarzenia do perfekcji, ale również, aby zbudować więź pomiędzy Tobą a użytkownikami.

Już dzisiaj zacznij wprowadzać w życie podane wskazówki, logując się najpierw na platformie do wydarzeń online MyOwnConference.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!