prowodzenie webinaru

W tym artykule znajdziesz fajne podpowiedzi, o których mimo to często zapominają prezenterzy webinarów. Korzystanie z tych wskazówek pomoże Ci w prowadzeniu szkoleń online, a jednocześnie zwiększy skuteczność tych spotkań. Przeczytaj ten artykuł do końca, aby dowiedzieć się o tym, jak zrobić swój webinar jeszcze bardziej efektywnym.

1) Planujemy cykl webinarów

Poprzez zaplanowanie całego cyklu szkoleń online o jednym temacie, możesz wygrać o wiele więcej, niż w wypadku prowadzenia oddzielnych webinarów. Takie rozwiązanie oszczędza Twój czas, pieniądze oraz wysiłek, których wymaga każda kolejna promocja wydarzenia.

Na dodatek, użytkownikowi jest o wiele łatwiej zarejestrować się na cały szereg webinarów. W taki sposób możesz pozyskać więcej uczestników na swoje spotkania.

2) Prowadzimy seminaria online we dwoje

Lepiej, gdy na webinarze będzie dwóch prezenterów. Niech jeden prowadzi wydarzenie, a inny, czyli moderator, będzie odpowiedzialny za organizację i kwestie technicznie. Do obowiązków moderatora należy też zarządzanie procesem pozyskiwania informacji zwrotnych, np. w czacie, oraz inne rodzaje wsparcia prezentera.

Zaproszenie moderatora da Ci możliwość skupić się na prowadzeniu webinaru, nie marnując czasu na takie komentarze uczestników, jak „nic nie słyszę i nie widać współdzielonego ekranu”.
W taki sposób zmniejszysz swój stres, a twoje szkolenie zostanie skuteczniejsze.

3) Sprawdźmy, czy nas słyszą

Tradycyjnie prezenterzy proszą uczestników ocenić dźwięk za pomocą znaczka «+», jeśli dobrze ich słyszą. Myślę, że to mało pomaga w sprawdzaniu jakości dźwięku i połączenia. Lepiej, by ocenili jakość dźwięku w skali od 1 do 10. Taka ocena będzie korzystna dla ujawnienia możliwych problemów ze sprzętem lub łączem internetowym.

Jeśli uczestnik pisze na czacie, że nie słyszy prelegenta, to nie ma sensu podpowiadać mu na głos. Odpowiedź z rozwiązaniem problemu musisz napisać na czacie.

4) Rozgrzejemy struny głosowe

Głos dla prezentera webinaru to faktycznie jego główne narzędzie pracy. Szczególnie jeśli musi prowadzić spotkanie bez kamerki internetowej (na przykład, z powodu złego połączenia internetowego u uczestników). Można powiedzieć, że pod tym względem prowadzącemu wystąpienia przed żywą publicznością jest lżej. Patrząc na reakcję uczestników, można otrzymać natychmiastowo sprzężenie zwrotne. Do ich dyspozycji są mimika i gesty. Prowadzący webinaru nie ma tu przewagi. Właśnie dlatego musi on zadbać o klarowność wymowy i o prawidłowej intonacji głosu. W tym celu istnieją specjalne ćwiczenia, łamańce językowe, z których warto skorzystać przed prowadzeniem webinaru.

5) Prowadzimy webinar „na stojąco”

Wiemy, że fotel masz bardzo wygodny, ale webinar lepiej prowadzić „na stojąco”. To doda dynamiki do twojego wystąpienia. Głos zabrzmi głośniej i wyraźniej. No i zmniejszy to szansę, że twoje goście zasną na webinarze.

6) Wysyłamy więcej niż tylko nagranie webinaru

Po zakończeniu spotkania możesz wysłać do uczestników przeróżne materiały informacyjne (bądź to slajdy do prezentacji, lista kontrolna i ulotki, oraz linki do artykułów). W taki sposób uzyskasz lojalność słuchaczy, którzy w dodatku lepiej zapamiętają Cię i Twój webinar. Co więcej, to jest doskonały powód na uczestniczenie w Twoich kolejnych webinarach. Jeśli tylko zaczynasz prowadzić webinary, mamy dla ciebie kilka pomysłów.