błędów prowadzenia webinarów

Webinary już od dawna są efektywnym narzędziem promowania jakichkolwiek towarów i usług. Chociaż istnieje wielka ilość webinarów, ale odbywają się te wydarzenia nie zawsze w wysokiej jakości przez częste pomyłki organizacyjne. Ten artykuł chcielibyśmy poświęcić 7 powszechnym błędom, które popełniają prowadzący. Pokażemy także najlepsze rozwiązania.

1. Promocja webinarów na tydzień przed wydarzeniem

Wiele firm zaczyna aktywnie promować webinar tylko na tydzień przed wydarzeniem. Jak podają badania firmy ON24, możesz zwiększyć swoje audytorium o 36%, jeśli zaczniesz kampanię marketingową wcześniej.

Rozwiązanie: Zaczynaj promować swój webinar na 2-3 tygodnie przed planowanym webinarem. Taki przedział czasowy pozwoli Ci lepiej zarządzać sytuacją. Dzięki temu rozwiązaniu będziesz mógł ocenić efektywność różnych kanałów promocji, rezygnować z mniej skutecznych i korzystać z nowych.

2. Ukryte treści reklamowe

Użytkownicy korzystają z webinarów, by znaleźć rozwiązania swoich problemów, pragną znaleźć nowe pomysły. Jeśli na samym początku zaczniesz reklamować lub sprzedawać, to już nigdy nie uda Ci się odzyskać zaufania uczestników. Nikt nie chce spędzać czasu na słuchaniu reklam.

Jeżeli podasz klientom nowe sposoby na rozwiązanie ich problemów, możesz zarekomendować siebie jako eksperta, co w rezultacie pozwoli Ci efektywnie przedstawić swój produkt lub usługę.

Rozwiązanie: Pomagaj ludziom. Nie bój dzielić się wartościowymi radami i skutecznymi praktykami. W taki sposób zaprezentujesz się jako profesjonalista, co przełoży się na zwiększenie liczby klientów.

3. Czytanie slajdów

Nie czytaj slajdów — to chyba najpopularniejsza i banalna porada dla prowadzącego webinar. Mimo to, od czasu do czasu można trafić na spikera, który prawie dosłownie powtarza treść prezentacji. To irytujące dla słuchaczy, mogliby po prostu przeczytać slajdy, zamiast uczestniczyć w webinarze.

Rozwiązanie: Używaj slajdów tylko jak dodatkowy materiał do Twojej prezentacji. Slajdy służą, by pomóc przyciągnąć uwagę publiczności.

4. Słaba jakość dźwięku

Niska jakość dźwięku prowadzi do zerowej efektywności webinaru. Jeśli uczestnicy źle słyszą, oni mogą zrezegnować z webinaru.

Ponadto, niska jakość dźwięku wywołuje wrażenie o nieprofesjonalizmu, i może wpłynąć to na postrzeganie Twojej firmy.

Rozwiązanie: Przed rozpoczęciem webinaru upewnij się, że zamknąłeś programy, które mogą Ci przeszkadzać lub będą słyszalne dla uczestników. W tym celu wyłącz telefon, Skype oraz wszystkie niepotrzebne programy komputerowe.

Koniecznie przetestuj platformę webinarową na pół godziny przed początkiem transmisji. Jeśli zaobserwujesz jakiekolwiek problemy dotyczące dźwięku, spróbuj je usunąć lub skorzystaj z innego serwisu webinarowego.

W przypadku, jeśli prowadzisz prezentację z biura, poproś kolegów, by nie przeszkadzali.

Webinar najlepiej prowadzić w niewielkim pokoju, ponieważ wielkie pomieszczenie może wywować efekt echa.

Nie korzystaj z mikrofonu wbudowanego w komputerze. Lepiej używać do tego specjalnego mikrofonu.

5. Niedotrzymanie regulaminu

Снимок экрана 2015-04-07 в 15.08.13

Chyba każdy uczestnik webinaru jest znajomy z sytuacją, kiedy prelegent opóźniał się czy przedłużał trwałość webinaru. Oczywiście, nikt nie ma zabezpieczenia przed nieprzewidywalnymi wydarzeniami. Jednak pamiętaj, że takie drobiazgi wpływają na cały wizerunek.

Rozwiązanie: szanuj czas słuchaczy. Jeśli obiecywałeś 60 minutowy webinar, niech Twoje wystąpienie trwa nie więcej niż 45 minut, a 15 minut poświęć odpowiedziom na pytania słuchaczy.

Wejdź do pokoju webinarowego 5-10 minut przed rozpoczęciem webinaru. Tyle czasu wystarczy, aby włączyć wszystkie potrzebne narzędzia i zacząć webinar punktualnie.

6. Nie dbanie o słuchaczy

Kluczowymi cechami webinaru są elementy interaktywne. Dlatego nie warto robić z webinaru wykładu. Kontaktuj się z uczestnikami nie tylko na końcu, gdy odpowiadasz na pytania. Nawet gdy temat Twojego webinaru jest bardzo interesujący, możesz stracić zainteresowanie słuchaczy, jeśli nie potrafisz komunikować się z gośćmi.

Rozwiązanie: nowoczesne serwisy webinarowe oferują mnóstwo narzędzi do współdziałania z uczestnikami. Zadawaj pytania podczas webinaru, przeprowadzaj ankiety, zapraszaj uczestników do dyskusji, organizuj kwizy. Im więcej urozmaiceń będziesz wykorzystywał, tym aktywniejsze i bardziej zainteresowane będzie Twoje audytorium. O tym, jak zorganizować ankietowanie na naszym serwisie, możesz przeczytać tu.

7. Brak analizy

Większość prelegentów po zakończeniu webinaru ogranicza się tylko do podliczenia ilości klientów, których udało się pozyskać. Zapominają jednak o analizowaniu informacji, otrzymanych podczas webinaru.

Rozwiązanie: Jedną z zalet marketingowych webinaru jest to, że dostarczają one mnóstwo informacji o użytkownikach. Masz możliwość zadawania różnych pytań dotyczących wieku, stanowiska, firmy itp. Ponadto możesz zebrać dane o zachowaniu uczestników: jak długo oglądali webinar, jakie zadawali pytania. Możesz też dodać Google Analytics do narzędzi swojego pokoju webinarowego i odzyskać jeszcze więcej przydatnych informacji.