Jak ocenić efektywność webinaru?

efektywność webinarów

Z reguły efektywność webinaru mierzy się na podstawie ilości pieniędzy — chcemy zobaczyć, czy po webinarze nastąpił wzrost sprzedaży, czy nie. Jednak istnieją jeszcze inne wskaźniki. Jak możemy je obliczyć i ulepszyć, jaką efektywność osiągają webinary firmowe. Zapoznaj się z tym wpisem i przekonaj szefa, że spotkania online to nie jest wydatek, ale przyszłościowa inwestycja.

Część 1. Jak mierzyć skuteczność webinarów marketingowych, szkoleniowych, komercyjnych?

Główne wskaźniki skuteczności takich webinarów to:

  • liczba rejestracji,
  • repostowanie w sieciach społecznościowych,
  • liczba uczestników,
  • liczbą obejrzeń wideo,
  • aktywność uczestników webinaru,
  • wzrost sprzedaży po webinarium.

Jak zorganizować pojedyncze wydarzenie online lub jednorazowy webinar nie przepłacając?

Czy więcej rejestracji to większa efektywność webinaru?

Ilość rejestracji pokazuje, jakie jest zapotrzebowanie na ten temat wśród grupy docelowej. Na podstawie tego wskaźnika można oszacować jakość strony lądowania. Szczególnie jeśli weźmiesz pod uwagę ilość odwiedzin tej strony. W ten sposób można zrozumieć, jaki procent użytkowników wprowadza dane kontaktowe, a ile zostawia stronę bez zostawienia żadnych informacji.

Jak ocenić. Instalować kod śledzenia Google Analytics na stronie rejestracji, ustalić cel rejestracji.

Jak polepszyć. W celu uzyskania większej ilości rejestracji na webinar powinieneś działać w obu kierunkach: zwiększyć odwiedziny strony i udoskonalić jej treść.

Podawaj na stronie podstawowe informacji o webinarze: nazwę, datę i czas prowadzenia, informację o prezenterze, dla kogo ten webinar będzie zyskowny, co czeka na uczestników. Strona musi być zwięzła i lakoniczna.

Rozmieść informację w grupach, albo forach o podobnych tematach. Dołącz inne możliwe środki promowania.

W jaki sposób webinary mogą pomóc Twojej firmie turystycznej

Repostowanie anonsów w sieciach społecznościowych

Ilość repostów mówi o lojalności użytkowników. To znaczy, że na pewno masz wśród użytkowników osoby, które polecają Twoje webinary przyjaciołom. Można wtedy również stwierdzać, że temat i anons są interesujące dla uczestników.

Jak ocenić. Obserwuj jak zmienia się wskaźnik przycisku „Podziel się” na stronie rejestracji i na portalach społecznościowych, w których umieściłeś anons webinaru.

Jak polepszyć:

  • Dodaj przyciski „Podziel się” na stronie rejestracji.
  • Poproś uczestników o repost.Zrobią to chętniej , gdy zaproponujesz im prezenciki: mini książki, kod promocyjny, e-booki.
  • Wymyśl intrygujący nagłówek. Na przykład tytuł „10 błędów podczas zestawienia portfolio pedagoga” spowoduje większą liczbę repostów niż „Stworzenie profesjonalnego portfolio pedagoga”.

Promowanie marki osobistej. Jak zbudować markę

Uczestnicy webinaru

Nie mając wystarczającej liczby słuchaczy, nie można mówić o żadnej efektywności. Ten wskaźnik wymaga poświęcenia szczególnej uwagi.

Liczba uczestników na webinarze to indykator zaciekawienia słuchaczy tematem spotkania oraz prawidłowego przypominania o nim.

Jak ocenić. Zapoznać się ze statystyką odwiedzin, którą podaje serwis webinarowy.

Jak polepszyć.

  • Wysłać do zarejestrowanych użytkowników 2-3 listy przypominające. Na przykład, dzień przed webinarem, potem 2 godziny i pół godziny przed nim. Możesz wybrać inny czas;
  • Wzbudzać zainteresowanie zarejestrowanych użytkowników za pomocą e-maili z wideo, artykułów, badań oraz innych materiałów dotyczących tematu.

Jak i dlaczego prowadzić webinary w IT?

Aktywność słuchaczy

To jeden z głównych wskaźników efektywności webinaru. Im aktywniejsze jest współdziałanie uczestników z prezenterem, tym większe jest prawdopodobieństwo , że w przyszłości to właśnie oni dokonają ważnych dla nas kroków: złożą zamówienie, subskrybują się na newsletter, obejrzą nagranie webinaru.

Wysoki wskaźnik aktywności słuchaczy oznacza, że trafnie wybrałeś temat i grupę docelową.

Jak ocenić. Skorzystaj ze statystyk programu webinarowego. Należy wziąć pod uwagę liczbę uczestników, którzy odpowiadali na pytania prezentera lub zostawili komentarze i wypełnili ankiety.

Jak polepszyć. Zachęć słuchaczy do dialogu poprzez zadawanie pytań i ankiety. Wprowadź humor, przykłady z życia, albo pytania prowokacyjne, które pomogą utrzymywać zainteresowanie uczestników.

W jaki sposób webinary pomagają psychologom więcej zarabiać?

Zamówienia

Jeśli na webinarze mówiłeś o swoich towarach lub usługach, to liczba zamówień pokaże, czy Twoja propozycja naprawdę zaciekawiła słuchaczy.

Jak ocenić. Zamówienia mogą zostać złożone przez telefon, e-mail, stronę internetową, dlatego weź pod uwagę jak najwięcej możliwości. 

Jak polepszyć. Jawna reklama może sprawić, że słuchacze nie będą chcieli nic kupić. Na webinarze podziel się z gośćmi poradami, które pomogą poprawić coś w ich życiu lub biznesie. Pod koniec można powiedzieć, że twoja propozycja ułatwi osiągnięcie jeszcze lepszych wyników. Na przykład, jeśli jesteś dietykiem, to podczas webinaru opowiedz o częstych błędach żywieniowych. Na końcu transmisji zaproponuj usługę indywidualnego opracowania jadłospisu.

Użyj przycisków sprzedaży (CTA) do złożenia zamówień podczas webinaru.

Sprzedaż

Zwykle słuchacze webinaru są gotowi do dokonania zakupu po wzięciu udziału w kilku webinarach. Dlatego sprzedaż to finansowy wskaźnik, który świadczy o efektywności wybranej przez Ciebie strategii prowadzenia webinarów .

Jak ocenić. Z informacji systemów płatnościowych, z których korzystasz do pobrania opłat.

Jak polepszyć. Zaproponuj uczestnikom zniżkę na towar lub usługę i ogranicz czas jej działania.

Część2. Jaką efektywność osiągają webinary firmowe? Udowodnij szefowi, że to nie wydatek, ale inwestycja! 

Poniżej znajdziesz przykłady wskaźników, które są dowodem, że webinary dla firm to nie wydatek, ale inwestycja. 

KPI wydarzeń zewnętrznych

Dochód brutto

Dochód brutto z konkretnego szkolenia online to suma wszystkich sprzedanych biletów i towarów bez odliczenia kosztów. Nie da się ukryć, że w przeciwieństwie do rentowności przychód brutto dotyczy w większym stopniu popularności wydarzenia i profesjonalnej kampanii reklamowej niż skuteczności webinaru.

Stosunek kosztów do dochodów

Sam dochód brutto właściwie nic nie mówi, dopóki nie odejmie się od niego kosztów organizacji i prowadzenia. Jak wiadomo, koszty organizacyjne potrafią być gigantyczne, dlatego pomijanie tak istotnej rzeczy w organizacji webinaru jest pozbawione sensu.

Indeks lojalności (NPS)

Napisz w ankiecie w trakcie webinaru jedno proste pytanie: jak prawdopodobne jest, że polecisz nasze wydarzenie swoim znajomym? Do zmierzenia NPS konieczne jest obliczenie różnicy między promotorami (zadowolonymi uczestnikami) a przeciwnikami (niezadowolonymi), nie biorąc pod uwagę tych, którzy nie zdecydowali.

Wskaźniki efektywności szkolenia personelu

ROI czy ROE — co wziąć za wskaźnik skuteczności webinaru?

Zwrot z inwestycji jest w tym przypadku informacją szczegółową. Aby to obliczyć, potrzebujesz konkretnych kwot i liczb. W tym przypadku ogóły nie wystarczą, a zdobycie takich konkretów nie zawsze jest możliwe. Oznacza to, że będziemy mogli obliczyć ROI, tylko wtedy gdy zdobędziemy określone dane.

W dziedzinie edukacji lepiej jest używać terminu ROE (Return On Expectations). 

Oznacza to, że używamy ROE w analizie efektywności, jeśli projekt daje nam mało konkretne rezultaty.

ROI = ((zysk – koszt / koszt)) * 100%

ROE = (efekty / oczekiwania) * 100%

Jakie kryteria należy zastosować, aby ocenić skuteczność webinarów i szkoleń korporacyjnych?

Na ten moment wystarczy już tej suchej teorii — pozostałe informacje wyjaśnijmy na przykładach.

Jak zyskać oszczędności wdrażając takie usprawnienie jak webinar?

Wyobraź sobie, że zatrudniasz 100 przedstawicieli handlowych. Każdy z nich codziennie oferuje produkty według określonej wcześniej hierarchii ważności. Jeśli każdy z nich przynajmniej raz w miesiącu nie zaoferuje ważnego dla Twojej firmy produktu z wysoką marżą, straty będą znaczne.

Co miałem na myśli? Dzienny zysk lub strata przy braku sprzedaży średnio dla każdego punktu:

 20 szt. x 20 USD = 400 USD.

Następnie miesięczne straty:

100 x 400 USD = 40 000 USD.

Załóżmy, że wydałeś 4000 USD na zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń dla swojego zespołu. Jeśli przyjmiemy, że dzięki tej wiedzy uda się uniknąć 50% błędów, wtedy zysk wzrośnie o 20000 USD.

ROI = ((20 000 USD – 4 000 USD) / 4 000 USD)) * 100% = 400%

Niższy koszt prowadzenia webinarów w porównaniu do stacjonarnych kursów i szkoleń

Zakwaterowanie, podróże, godziny pracy, uroczyste kolacje to ogromne koszty. To także dość spory problem dla pracowników niebędących rezydentami, nawet jeśli z jakichś przyczyn nie powiedzą o tym otwarcie.

Takie spotkania są niezbędne, aby zaprezentować aktualne wyniki firmy, omówić przyszłe kierunki działania oraz przeprowadzić seminaria szkoleniowe z ekspertami. Ale czy tak istotne sprawy omawiane są często? Przypuszczamy, że nie, dlatego wszelkie inne zebrania można zorganizować, przyjmując formułę spotkania online.

Oczywiście nadal trzeba płacić za pracę prelegentów i przygotowanie programu szkolenia. Natomiast finalny kosztorys będzie znacznie mniejszy, jeśli wszelkie wydatki organizacyjne wymienione wcześniej zostaną usunięte. Możesz się o tym przekonać! Wynajęcie sali webinarowej dla 60-osobowego zespołu kosztuje tylko 25-30 euro miesięcznie.

Cennik programu do e-learningu MyOwnConference

Jakie liczby możesz dodatkowo pokazać szefowi na dowód efektywności webinarów

  • Zmniejszenie kosztów poszukiwania i szkolenia nowych pracowników
  • Zwiększenie liczby kandydatów na określone stanowisko po zamieszczeniu informacji o prowadzeniu regularnych webinarów dla pracowników. Pokaż w liczbach wzrost po zmianie tekstu ogłoszenia
  • Lepsze rezultaty pracy całej ekipy po odbytym szkoleniu

Wskaż, które KPI są dla Ciebie najważniejsze, a także co chcesz osiągnąć dzięki stworzeniu eventu. Mamy nadzieję, że nasza lista pomoże Ci lepiej zrozumieć, co jest kluczowe w organizacji wydarzenia i jak możesz udoskonalić kwestie, które wymagają dopracowania. 

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

Rating
  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0