Jak utrzymać uwagę słuchaczy

Bądźmy szczerzy, utrzymać słuchaczy na webinarze jest o wiele trudniej niż na żywym wystąpieniu. Ze spotkania offline wyjście może wydawać się nietaktownym. Natychmiast, aby wyjść z webinaru, wystarczy tylko zamknąć okno przeglądarki. Jak przyciągnąć uwagę i utrzymywać słuchaczy od pierwszej do ostatniej minuty transmisji? Właśnie na to pytanie masz 10 odpowiedzi niżej.

Korzystna treść

Każdy sposób na utrzymanie słuchaczy jest słaby, jeśli treść jest banalna lub jest zwykłą reklamą. Uczestnicy oczekują od prowadzącego skutecznej i aktualnej wiedzy, a nie gawędzi o byle co. Zachęcamy do dzielenia się z uczestnikami użyteczną wiedzą i sekretami sukcesu. Tylko w taki sposób można wzbudzić zaciekawienie audytorium.


Trudno utrzymać uwagę, jeśli w trakcie prezentacji ciągle używano niezrozumianej terminologii. Staraj się opowiadać klarownie.


Rozmawiaj z gośćmi

Nasz mózg w sekundę reaguje na pytania. Kiedy o coś pytasz, ludzie instynktownie pragną dać odpowiedź, jeśli i nie na głos, to milcząc. Dlatego podczas webinaru zadawaj pytania co 5-10 minut. To pomoże przyciągnąć uwagę.

Pokazuj prezentacje i obrazki

To trudno być skoncentrowanym tylko na głosie, człowiek zaczyna myśleć o swoich sprawach i się odwleka. Dlatego wypowiedź warto ozdobić za pomocą elementów wizualnych: prezentacje, schematy, tablice, zdjęcia. Tylko wybieraj coś prostego, w przeciwnym razie uczestnicy zaczną oglądać obrazki zamiast słuchania wystąpienia.

Oprócz tego elementy graficzne pomogą uczestnikom lepiej zapamiętać materiał webinaru. Nauka twierdzi, że przez słuch otrzymujemy tylko 15% informacji. Jeśli osoba i widzi i słyszy, to poziom percepcji wzrasta do 65%.

Zmieniaj tryby

Psycholodzy mówią o tym, że człowiek może skoncentrować się na jednym procesie nie dłużej niż 25 minut. Po upływie tego czasu lepiej odpocząć lub zmienić działalność. Aby utrzymać uwagę słuchaczy podczas webinaru, warto zmieniać tryby pokoju webinarowego. Na przykład, zacząć od prezentacji, a potem włączyć wideo lub wypełnić ankietę.

Podziel się doświadczeniem

Historie z życia innych ludzi zawsze budzą zaciekawienie widowni. Podziel się swoim doświadczeniem oraz historią klienta, kolegi lub znanych ludzi. To pomoże w skojarzeniu Twojej prezentacji z rzeczywistością, słuchacze mogą łatwiej zaufać Ci, a jednocześnie słuchać uważniej.


Nie bój się opowiadać i o złym doświadczeniu. Bardzo często taka opinia może nauczyć szybciej i lepiej niż pozytywna.


Rób pauzy

Jeden z najbardziej efektywnych i prostych sposobów przyciągnięcia uwagi to pauza. Milcząc, prowadzący zmusza słuchaczy zwrócić na niego uwagę. Podczas takiej pauzy uczestnicy zaczynają znów myśleć o webinarze i maksymalnie koncentrują się na słowach prowadzącego.

Zadbaj o dźwięk

Obce dźwięki na wideokonferencji lub webinarze, takie jak szum, echo lub powiadomienia w Twoim komputerze i telefonie będą odwracać uwagę od tematu. Dlatego musisz maksymalnie usunąć takie dźwięki: wybrać dobry mikrofon, wyciszyć telefon i wibrację też, poprosić by kolegi nie przeszkadzali.

Prowokuj

Gdy uczestnik słyszy coś prowokującego, to natychmiast się aktywizuje. Prowokacja zachęca dołączyć się do dyskusji. Na przykład, można powiedzieć, że za parę lat smartfony całkowicie zastąpią komputery (chociaż to wcale nie jest tak). A dalej zapytać słuchaczy, jaka jest ich opinia na ten temat.


Ale nie przesadzaj z prowokacją, dlatego że Twoje goście mogą rozczarować się i stracić zaufanie do Ciebie.


Zmieniaj tempo i rytm

Jeszcze jeden sposób na utrzymywanie uwagi słuchaczy na webinarze to zmiana tempa i rytmu przemówienia. Na przykład, możesz spowolnić lub przyspieszyć tempo, mówić głośniej lub ciszej, obniżyć i podnieść ton głosu. Najważniejsze to odnaleźć równowagę i nie robić z webinaru przedstawienie aktorskie.

Żartuj

Przykuć uwagę widowni pomoże anegdota lub zabawna historia. Nuty humoru w trakcie wideokonferencji podsycają ciekawość i zostają się w pamięci na długo. A żarty profesjonalne wzmocnią zaufanie ludzi.


Anegdoty muszą być odpowiedni do sytuacji — żadnego czarnego humoru i pikantnych żartów.


Zaproponowany wyżej porady pomogą Ci wzbudzić zainteresowanie słuchaczy i prowadzić ciekawe i niezapomniane webinary.