Jak utrzymać uwagę słuchaczy podczas webinaru

Jak utrzymać uwagę słuchaczy

Mówimy o tym, jak utrzymać uwagę uczestników spotkań online. Bądźmy szczerzy, utrzymanie słuchaczy na webinarze jest o wiele trudniejszym wyzwaniem niż skupienie ich uwagi podczas wystąpienia na żywo. Wyjście z tradycyjnego spotkania może wydawać się nietaktowne. Wyjście z webinaru jest możliwe po wciśnięciu jednego przycisku, czyli zamknięcia okna przeglądarki. Jak przyciągnąć uwagę i zatrzymać słuchaczy od pierwszej do ostatniej minuty transmisji? Właśnie na to pytanie poniżej otrzymujesz 10 odpowiedzi.

Korzystna treść

Każdy sposób na utrzymanie uwagi słuchaczy jest słaby, jeśli treść jest banalna lub ma charakter zwykłej reklamy. Uczestnicy oczekują od prowadzącego skutecznej i aktualnej wiedzy, a nie pogadanki o byle czym. Zachęcamy do dzielenia się z uczestnikami użyteczną wiedzą i sekretami sukcesu. Tylko w taki sposób można wzbudzić zaciekawienie audytorium.

Trudno utrzymać uwagę, jeśli w trakcie prezentacji ciągle używasz niezrozumianej terminologii. Staraj się opowiadać klarownie.

Rozmawiaj z gośćmi

Nasz mózg w sekundę reaguje na pytanie. Kiedy o coś pytasz, ludzie instynktownie pragną dać odpowiedź, jeśli krępują się wypowiedzieć, to zazwyczaj układają odpowiedź w głowie. Dlatego podczas webinaru zadawaj pytania co 5-10 minut. To pomoże przyciągnąć uwagę.

Pokazuj prezentacje i obrazki

 Trudno być skoncentrowanym tylko na głosie, człowiek instynktownie zaczyna myśleć o swoich sprawach i się dekoncentruje. Dlatego wypowiedź warto ozdobić elementami wizualnymi: prezentacje, schematy, tablice, zdjęcia. Wybieraj tylko proste przekazy, w przeciwnym razie uczestnicy zaczną oglądać obrazki, zamiast skupić się na wystąpieniu.

Oprócz tego elementy graficzne pomogą uczestnikom lepiej zapamiętać materiał webinaru. Naukowcy twierdzą, że przez słuch otrzymujemy tylko 15% informacji. Jeśli osoba widzi i słyszy, to poziom percepcji wzrasta do 65%.

Zmieniaj tryby

Psycholodzy mówią o tym, że człowiek może skoncentrować się na jednym procesie nie dłużej niż 25 minut. Po upływie tego czasu lepiej odpocząć lub zmienić działalność. Aby utrzymać uwagę słuchaczy podczas webinaru, warto zmieniać tryby pokoju webinarowego. Na przykład, zacząć od prezentacji, a potem włączyć wideo lub wypełnić ankietę.

Podziel się doświadczeniem

Historie z życia innych ludzi zawsze budzą zaciekawienie widowni. Podziel się swoim doświadczeniem oraz historią klienta, kolegi lub znanych osób. To pomoże w skojarzeniu Twojej prezentacji z rzeczywistością. W ten sposób słuchacze szybciej zaufają Ci, a także będą słuchać uważniej.

Nie bój się opowiadać o złym doświadczeniu. Bardzo często taka negatywna opinia może nauczyć szybciej i efektywniej niż pozytywna.

Rób pauzy, aby utrzymać uwagę

Jeden z najbardziej efektywnych i prostych sposobów przyciągnięcia uwagi to pauza. Milcząc, prowadzący zmusza słuchaczy do zwrócenia na niego uwagi. Podczas takiej pauzy uczestnicy zaczynają znów myśleć o webinarze i maksymalnie koncentrują się na słowach prowadzącego.

Zadbaj o dźwięk

Obce dźwięki na wideokonferencji lub webinarze, takie jak szum, echo lub powiadomienia w Twoim komputerze i telefonie będą odwracać uwagę od tematu. Dlatego musisz usunąć takie dźwięki: wybrać dobry mikrofon, wyciszyć telefon i wibrację również, poprosić by koledzy nie przeszkadzali.

Prowokuj

Gdy uczestnik słyszy coś prowokującego, to natychmiast się aktywizuje. Prowokacja zachęca do włączenia się w dyskusję. Na przykład, można powiedzieć, że za parę lat smartfony całkowicie zastąpią komputery (chociaż wcale tak nie jest). Potem zapytaj słuchaczy, jaka jest ich opinia na ten temat.

 Nie przesadzaj z prowokacją, dlatego że Twoje goście mogą rozczarować się i stracić zaufanie do Ciebie.

Zmieniaj tempo i rytm

Kolejnym sposobem na utrzymywanie uwagi słuchaczy na webinarze jest zmiana tempa i rytmu przemówienia. Na przykład, możesz spowolnić lub przyspieszyć tempo, mówić głośniej lub ciszej, obniżyć i podnieść ton głosu. Najważniejsze to odnaleźć równowagę i nie robić z webinaru przedstawienia aktorskiego.

Żartuj, aby przyciągnąć uwagę

 Anegdota lub zabawna historia pomoże przykuć uwagę widowni. Odpowiednia dawka humoru w trakcie wideokonferencji podsyca ciekawość i zostaje w pamięci na długo. Żarty profesjonalne wzmocnią zaufanie ludzi.

Anegdoty muszą być odpowiednie do sytuacji — kategorycznie unikaj czarnego humoru i pikantnych żartów.

Zaproponowane wyżej porady pomogą Ci wzbudzić zainteresowanie słuchaczy i prowadzić ciekawe i niezapomniane webinary.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0