Utrzymać uwagę podczas webinaru: lista wskazówek, dzięki którym Twoja prezentacja online będzie bardziej interaktywna

Jak utrzymać uwagę słuchaczy

Mówimy o tym, jak utrzymać uwagę uczestników spotkań online. Bądźmy szczerzy, utrzymanie słuchaczy na webinarze jest o wiele trudniejszym wyzwaniem niż skupienie ich uwagi podczas wystąpienia na żywo. Wyjście z tradycyjnego spotkania może wydawać się nietaktowne. Wyjście z webinaru jest możliwe po wciśnięciu jednego przycisku, czyli zamknięcia okna przeglądarki.

Jaki błąd najczęściej popełniają prezenterzy? Mówią za dużo i nie angażują publiczności. Niezależnie od tego, czy rozmawiasz z jedną osobą, czy setką publiczności, planowanie interakcji może pomóc Ci dowiedzieć się, co naprawdę myśli druga osoba. Te wskazówki pomogą Ci przyciągnąć uwagę publiczności i pobudzić produktywną dyskusję podczas wirtualnych spotkań.

Przygotuj się do interaktywnej prezentacji

Przed nami jeszcze długa droga usłana spotkaniami online zarówno w nauczaniu, jak i pracy zawodowej. MyOwnConference, Skype, Zoom i inne tego typu platformy do komunikacji stały się nie do zastąpienia, jeśli chodzi o porozumiewanie się mieszkańców całego świata. Jesteśmy zmuszeni nauczyć się, w jaki sposób prowadzić prezentacje za pośrednictwem łącza wideo równie skutecznie, jak podczas spotkań twarzą w twarz.

Korzystna treść

Każdy sposób na utrzymanie uwagi słuchaczy jest słaby, jeśli treść jest banalna lub ma charakter zwykłej reklamy. Uczestnicy oczekują od prowadzącego skutecznej i aktualnej wiedzy, a nie pogadanki o byle czym. Zachęcamy do dzielenia się z uczestnikami użyteczną wiedzą i sekretami sukcesu. Tylko w taki sposób można wzbudzić zaciekawienie odbiorców.

Trudno utrzymać uwagę, jeśli w trakcie prezentacji ciągle używasz niezrozumianej terminologii. Staraj się opowiadać klarownie.

Burza mózgów przed prezentacją

Większość prezenterów spędza godziny na tworzeniu slajdów i nie zastanawia się zbytnio nad pytaniami, które mogą zostać im zadane. To błąd! Zawsze musisz być przygotowany na niewygodne pytania. Poświęć czas na przygotowanie odpowiedzi. Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i nawet prezenter ma prawo czegoś nie wiedzieć, ale nie każdy ma świadomość tego, że nie jesteś „Alfą i Omegą”. Uniknij sytuacji, w których możesz być odebrany jako nieprofesjonalny. Jeśli zaangażowanie współpracowników do udziału w prezentacji będzie pomocne — śmiało!

Przestudiuj swój temat

Nic nie zastąpi wiedzy merytorycznej. Techniki wypowiedzi są ważne, ale bez fachowej wiedzy są totalnie nieprzydatne. Podstawą jest porządne przestudiowanie tematu, o którym będziesz opowiadał. Wynotuj sobie najważniejsze aspekty, ale pamiętaj, żeby nie czytać z kartki „na widoku”. Stracisz uwagę słuchaczy i przy okazji ich zaufanie. Nawet jeśli jesteś wieloletnim pracownikiem konkretnej branży, powinieneś być świadomy, co można mówić, a jakich tematów lepiej unikać.

Rozmawiaj z gośćmi

Nasz mózg w sekundę reaguje na pytanie. Kiedy o coś pytasz, ludzie instynktownie pragną dać odpowiedź, jeśli krępują się wypowiedzieć, to zazwyczaj układają odpowiedź w głowie. Dlatego podczas webinaru zadawaj pytania co 5-10 minut. To pomoże przyciągnąć uwagę.

Zachęć uczestników do zadawania pytań w trakcie spotkania. Jest to konieczne, jeśli chcesz odtworzyć prawdziwą dwukierunkową komunikację. Twój długi monolog sprawi, że słuchacze zasną w połowie i nie dotrwają do końca prezentacji. Postaw się w sytuacji widowni i zastanów się, w jakiej rozmowie sam wolałbyś uczestniczyć. 

Użyj czatu lub podniesionych rąk

Przed rozpoczęciem spotkania ustal, w jaki sposób rozmówcy będą prosić o głos — zachęć ich do udziału w dyskusji. Nie każdy dobrze zna platformę, z której korzystasz. Być może trafią się osoby, które uczą się korzystania z komputera, nie wspominając o używaniu tego typu platform. Krótko poinstruuj ich, w jaki sposób mogą się wypowiedzieć. Dodatkowo poproś współpracownika, aby śledził przychodzące prośby. Z pewnością pomoże Ci to w moderowaniu dyskusji.

Poproś o dzielenie się doświadczeniami podczas rozmowy

Zanim przejdziesz do podsumowania, poproś rozmówców o zadawanie pytań, podawanie przykładów lub komentowanie tematów związanych z prezentacją. Pytając o ich doświadczenia, udowodnisz, że jesteś prowadzącym, który czerpie wiedzę od innych, a nie tylko z wyuczonych scenariuszy rozmowy. Staniesz się osobą godną zaufania, jednocześnie dając przestrzeń słuchaczom do wymiany pomysłów. Sam oczywiście będziesz mógł włączyć wszelkie zadawane pytania do prezentacji.

Utrzymuj dialog

W miarę możliwości obiecaj odpowiedzieć na wszelkie pytania podczas spotkania. Jeśli nie masz czasu na rozmowę ze wszystkimi lub jakiś komentarz wymaga szczegółowej odpowiedzi, wtedy możesz powiedzieć, że odpowiesz później. Doprecyzuj jednak w jakim czasie zadający pytanie może się spodziewać odpowiedzi. Pamiętaj, że czas oczekiwania nie może być dłuższy niż 2 dni! Pozostaw też swoje dane kontaktowe, aby można było łatwo nawiązać z Tobą rozmowę także po spotkaniu.

Pokazuj prezentacje i obrazki

 Trudno być skoncentrowanym tylko na głosie, człowiek instynktownie zaczyna myśleć o swoich sprawach i się dekoncentruje. Dlatego wypowiedź warto ozdobić elementami wizualnymi: prezentacje, schematy, tablice, zdjęcia. Wybieraj tylko proste przekazy, w przeciwnym razie uczestnicy zaczną oglądać obrazki, zamiast skupić się na wystąpieniu.

Oprócz tego elementy graficzne pomogą uczestnikom lepiej zapamiętać materiał webinaru. Naukowcy twierdzą, że przez słuch otrzymujemy tylko 15% informacji. Jeśli osoba widzi i słyszy, to poziom percepcji wzrasta do 65%.

Zmieniaj tryby

Psycholodzy mówią o tym, że człowiek może skoncentrować się na jednym procesie nie dłużej niż 25 minut. Po upływie tego czasu lepiej odpocząć lub zmienić działalność. Aby utrzymać uwagę słuchaczy podczas webinaru, warto zmieniać tryby pokoju webinarowego. Na przykład, zacząć od prezentacji, a potem włączyć wideo lub wypełnić ankietę.

Korzystaj z głosowania elektronicznego

Dodaj pytania wielokrotnego wyboru do swojej prezentacji. To dość ważny, aczkolwiek często pomijany aspekt, który świetnie aktywizuje uczestników spotkania. Dodanie takiej formy wypowiedzi umożliwi wszystkim rozmówcom przedstawienie swojego punktu widzenia w czasie rzeczywistym. Pamiętaj, aby poprawnie sformułować pytania i przygotuj się na włączenie odpowiedzi do dyskusji.

Nie używaj wyrażenia „Masz pytania”?

Zamiast tego operuj konkretami. Zapytaj: „Co słyszałeś od klientów?”, „Jakie problemy są dla Ciebie najtrudniejsze?”. Pokaż, że naprawdę interesuje Cię to, co do Ciebie mówią, o co pytają. Każdy może na sam koniec rzucić na odczepne: „Czy mają Państwo jakieś pytania?”, jednak ważne jest budowanie relacji przez całe spotkanie. Poproś o komentarz lub artykuł na dowolny temat. Nie ograniczaj interakcji do samych pytań. Jeśli grupa jest nieliczna, poproś uczestników o włączenie mikrofonów na cały czas trwania przemówienia, aby usprawnić dialog.

Podziel się doświadczeniem

Historie z życia innych ludzi zawsze budzą zaciekawienie widowni. Podziel się swoim doświadczeniem oraz historią klienta, kolegi lub znanych osób. To pomoże w skojarzeniu Twojej prezentacji z rzeczywistością. W ten sposób słuchacze szybciej zaufają Ci, a także będą słuchać uważniej.

Nie bój się opowiadać o złym doświadczeniu. Bardzo często taka negatywna opinia może nauczyć szybciej i efektywniej niż pozytywna.

Zarezerwuj czas na udział innych osób

Jeśli zostało Ci 20 minut, upewnij się, że możesz przeznaczyć połowę tego czasu na pytania i dyskusję. Podstawą każdej prezentacji powinna być zasada: odkrywasz trzy kluczowe przesłania na początku i na końcu swojego wystąpienia. Tak naprawdę nie ma znaczenia, czy omówisz każdy założony przez Ciebie punkt. Nikt nie wie przecież, jakie szczegóły będziesz opowiadał. O wiele ważniejsza jest interakcja z rozmówcami.

Rób pauzy, aby utrzymać uwagę

Jeden z najbardziej efektywnych i prostych sposobów przyciągnięcia uwagi to pauza. Milcząc, prowadzący zmusza słuchaczy do zwrócenia na niego uwagi. Podczas takiej pauzy uczestnicy zaczynają znów myśleć o webinarze i maksymalnie koncentrują się na słowach prowadzącego.

Żadne istotne spotkanie nie kończy się pytaniami

Nie zamykaj rozmowy pytaniami i odpowiedziami. Przecież nie wiesz, jakiego typu pytanie może się pojawić na końcu, czy będzie ono miało wydźwięk pozytywny, czy niekoniecznie. Nie chcemy pozostawiać niesmaku w świadomości odbiorców. O wiele lepiej zakończyć prezentację dwoma lub trzema najważniejszymi przesłaniami, które chciałbyś przekazać uczestnikom spotkania — być może dla kogoś okaże się to czymś bardzo inspirującym.

Zadbaj o dźwięk

Obce dźwięki na wideokonferencji lub webinarze, takie jak szum, echo lub powiadomienia w Twoim komputerze i telefonie będą odwracać uwagę od tematu. Dlatego musisz usunąć takie dźwięki: wybrać dobry mikrofon, wyciszyć telefon i wibrację również, poprosić by koledzy nie przeszkadzali.

Prowokuj

Gdy uczestnik słyszy coś prowokującego, to natychmiast się aktywizuje. Prowokacja zachęca do włączenia się w dyskusję. Na przykład, można powiedzieć, że za parę lat smartfony całkowicie zastąpią komputery (chociaż wcale tak nie jest). Potem zapytaj słuchaczy, jaka jest ich opinia na ten temat.

Nie przesadzaj z prowokacją, dlatego że Twoje goście mogą rozczarować się i stracić zaufanie do Ciebie.

Zmieniaj tempo i rytm

Kolejnym sposobem na utrzymywanie uwagi słuchaczy na webinarze jest zmiana tempa i rytmu przemówienia. Na przykład, możesz spowolnić lub przyspieszyć tempo, mówić głośniej lub ciszej, obniżyć i podnieść ton głosu. Najważniejsze to odnaleźć równowagę i nie robić z webinaru przedstawienia aktorskiego.

Żartuj, aby przyciągnąć uwagę

 Anegdota lub zabawna historia pomoże przykuć uwagę widowni. Odpowiednia dawka humoru w trakcie wideokonferencji podsyca ciekawość i zostaje w pamięci na długo. Żarty profesjonalne wzmocnią zaufanie ludzi.

Anegdoty muszą być odpowiednie do sytuacji — kategorycznie unikaj czarnego humoru i pikantnych żartów.

Brakuje nam interakcji na żywo, ponieważ wiele osób nadal pracuje zdalnie. Przekształcenie wirtualnej prezentacji w dialog wzmocni więź z publicznością. Metody te przydadzą się również, gdy wrócimy do „normalnego” trybu pracy i będziemy mogli spotkać się z naszym rozmówcą twarzą w twarz. Pamiętaj, mów mniej, ale kładź nacisk na interakcje!

Zaproponowane wyżej porady pomogą Ci wzbudzić zainteresowanie słuchaczy i prowadzić ciekawe i niezapomniane webinary.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

Rating
  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
1