Jak wyglądać profesjonalnie na webinarze? Zobacz 14 wskazówek

wyglądać profesjonalnie na webinarze

Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jak wyglądać profesjonalnie na webinarze, jak odbierają Cię uczestnicy webinaru, którego jesteś prowadzącym? Nie każdy zdaje sobie sprawę, że wygląd, sposób wypowiadania się oraz to, czym się otaczasz, może wiele o Tobie mówić. Poświęć chwilę na zapoznanie się z najważniejszymi wskazówkami, dzięki którym będziesz odbierany bardziej profesjonalnie.

1. Zadbaj o oświetlenie, aby wyglądać profesjonalnie przed kamerą

Zanim zaczniesz przygotowanie miejsca do przeprowadzenia webinaru, pomyśl, o jakiej porze dnia będziesz rozpoczynał spotkanie. Zastanów się, czy to miejsce będzie wystarczająco oświetlone. Start webinaru w godzinach przedpołudniowych i południowych nie powinien wymagać dodatkowych lamp. Jednak jeśli zaplanowałeś rozpoczęcie spotkania o 19.00, zadbaj o dodatkowe oświetlenie, dzięki któremu będziesz dobrze widoczny.

2. Uprzątnij miejsce, z którego się łączysz 

Przestrzeń, w której się znajdujesz, jest bardzo ważną, aczkolwiek często pomijaną kwestią w przygotowaniach do wystąpienia online. Zacznij od uprzątnięcia miejsca, z którego się połączysz. Mamy na myśli zarówno część, która będzie w kadrze, jak i resztę pokoju. Nie chodzi tylko i wyłącznie o to, żeby wszystko błyszczało się jak w reklamie płynu do mycia podłóg. Wyobraź sobie, że ktoś poprosi Cię o pokazanie książki, o której opowiadasz. Musisz wstać i przejść przez cały pokój, który jest zagracony pudłami i śmieciami. Chyba nie da się zrobić tego tak sprawnie, jak w przypadku schludnego i czystego miejsca. 

3. Zobacz czy w tle nie znajduje się coś osobistego

Niby rzecz oczywista i banalna, a tak często zdarzają się “wtopy” w postaci kosmetyków, perfum i innych rzeczy, które nie powinny być widoczne. Zanim rozpoczniesz spotkanie, zdecyduj, w którym miejscu ustawisz kamerę. Następnie włącz podgląd i dokładnie zobacz, co Twoi goście będą widzieli. 

4. Przetestuj platformę, aby wyglądać profesjonalnie na webinarze

Zanim zaczniesz planować, jak będzie wyglądało Twoje spotkanie, zobacz, co ma do zaproponowania platforma, z której połączysz się z uczestnikami. Być może jej funkcje będą inspiracją do wprowadzenia jakiegoś ciekawego elementu do wystąpienia. Zaangażuj swoich przyjaciół i wspólnie przetestujcie wszystkie przyciski, które są w pokoju webinarowym. W MyOwnConference przeprowadzisz testy dla większej liczby osób. Możesz także nagrywać spotkania i pisać notatki. Warto zainteresować się potencjałem platformy przed spotkaniem.

Webinar Ad Hoc – najszybszy sposób na zorganizowanie spotkania

5. Pstrokate ubrania są super, ale na spotkanie ze znajomymi

Nie odwracaj uwagi swoim strojem od tego, co mówisz. Ubrania jaskrawe, pstrokate są modne i potrafią rewelacyjnie wyglądać w stylizacji… ale na wieczorze ze znajomymi. Z pewnością zależy Ci przecież na tym, aby Twoi widzowie odebrali Cię jako osobę kompetentną i profesjonalną. W kadrze bardzo dobrze prezentują się stroje jasne, np. gładkie, błękitne koszule, kremowe bluzki, albo delikatne odcienie pastelu. Możesz zdecydować się także na duże wzorki. 

6. Wyzywający dekolt zostaw na inne okazje

Dopasuj strój do charakteru spotkania. Wcale nie musisz być bardzo oficjalny. Nikt nie każe Ci zakładać smokingu, albo sukni do ziemi. Jednak pamiętaj, że strój jest poniekąd wyrazem szacunku dla uczestników Twojego webinaru. To, że kamera obejmuje jedynie górną część Twojej sylwetki, nie znaczy, że możesz siedzieć w bokserkach lub szortach. Zdarzają się różne sytuacje i być może będziesz musiał na moment wstać po coś — chyba nie muszę mówić, jaka byłaby reakcja pozostałych uczestników, gdybyś zapomniał o dolnej części swojej garderoby. Daruj sobie także wyzywający dekolt, czapkę na głowie i inne elementy uważane za faux-pas.

A może warto jednorazowo zainwestować w porady doświadczonej stylistki?

dobrze wyglądać na webinarze
Źródło: http://olgakurenna.pl

 7. Puder jeszcze nikomu nie zaszkodził

Wiemy, że większość mężczyzn pewnie ominęła ten podpunkt, a to błąd! Użycie pudru, zanim zaczniesz nagrywać cokolwiek powinno być rytuałem zarówno damskim, jak i męskim. Dobra kamera potrafi uwidocznić naprawdę wiele niedoskonałości, a świecące się czoło pokazuje nawet sprzęt ze średniej półki. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety powinni delikatnie upudrować czoło i nos, żeby nie wyglądać jak po przebiegnięciu maratonu. Nikt oczywiście nie mówi o nakładaniu maski — to z kolei jest niewskazane. 

8. Nie gestykuluj jakbyś odganiał muchę

Kwestia panowania nad gestykulacją jest bardzo trudna do nauczenia. Większość z nas podczas zwykłej rozmowy nie zwraca uwagi, w jaki sposób porusza swoim ciałem. Bardzo często w wyniku stresu zaczynamy wykonywać niekontrolowane ruchy. Niektórzy zastygają i nie mogą ruszyć nawet palcem, inni z kolei wymachują dłońmi, jakby obok nich latało kilka much. Jeśli wiesz, że komunikacja niewerbalna nigdy nie była Twoim “konikiem” skorzystaj z porady specjalistów. Na rynku są dostępne specjalne kursy przygotowujące do wystąpień przed kamerą. 

wyglądać przed kamerą
Źródło: https://www.komunikacjaniewerbalna.pl

9. Marna jakość obrazu nie świadczy o profesjonalizmie

O ile ze słabą jakością połączenia internetowego czasami nie da się nic zrobić, o tyle masz wpływ na to, z jakiej kamery korzystasz. Pracując z laptopa zapewne zarówno kamerę, jak i mikrofon masz wbudowane, jednak nie jest to najlepsze rozwiązanie, jeśli planujesz profesjonalny webinar. Zastanów się, czy nie lepiej zainwestować w dobrej jakości sprzęt, który będzie niezawodny przez wiele lat? 

Więcej o profesjonalnym sprzęcie do webinarów przeczytasz we wpisie: Jak wybrać kamerę do webinaru lub streamowania.

10. Wygląd to nie wszystko — używaj słuchawek z mikrofonem

Nie jest tajemnicą, że słuchawki z mikrofonem są lepszym rozwiązaniem niż mówienie do mikrofonu wbudowanego. Nawet jeśli podczas trwania webinaru ktoś wejdzie do pomieszczenia i powie coś do Ciebie, mikrofon w słuchawkach tego nie wyłapie. Pamiętaj, żeby wyciszać mikrofon, jeśli ktoś inny zabiera głos, bo inaczej powstanie echo. Zwróć też na to uwagę uczestnikom webinaru przed rozpoczęciem prezentacji. 

wystąpienie przed kamerą sprzęt
Źródło: https://www.komputronik.pl

11. Ustaw kamerę na poziomie oczu

Zadbaj o odpowiednie ustawienie kamery. Najważniejsza jest Twoja twarz i część ramion — to zawsze musi być w pełni widoczne. Najłatwiej jest ustawić kamerę na poziomie oczu i potem dopasować odpowiednią odległość. Jeśli ustawimy ją za nisko, będziemy widoczni z perspektywy podbródka. Gwarantuje, że tym sposobem optycznie przybędzie Ci kilka dodatkowych kilogramów.

12. Biżuteria i dodatki? Super, ale z umiarem!

Mniej znaczy więcej! Subtelne kolczyki, czy pasująca bransoletka nie przeszkadzają w słuchaniu Twojego wystąpienia. Jednak pamiętaj, że obwieszanie się “świecidłami” wygląda tandetnie. Nie wspominając o tym, że przez nadmiar dodatków uwaga słuchaczy może zostać rozproszona. W używaniu biżuterii panuje zasada, że jednocześnie można założyć dwa elementy biżuteryjne, np. naszyjnik i kolczyki, lub bransoletkę i kolczyki. 

13. Nie czytaj z kartki, tylko opowiadaj! 

Nikt nie zabrania Ci mieć przy sobie kartki z wypunktowanym scenariuszem spotkania. Nawet jest to wskazane! Natomiast jest różnica między dyskretnym zerknięciem w kartkę a czytaniem z niej słowo w słowo. Przed spotkaniem zastanów się nad tym, co będziesz chciał powiedzieć i w jakiej kolejności. Ponumeruj najważniejsze kwestie i miej kartkę w zasięgu wzroku.

O tym, jak pokonać strach przed wystąpieniem dowiesz się z jednego z naszych wpisów.

14. Czego na pewno robić Ci nie wolno

Jest kilka kwestii, których zwyczajnie robić nie powinieneś. Przed spotkaniem wypluj gumę. Mówienie i jednoczesne żucie gumy jest niekulturalne i bez znaczenia czy robisz to podczas rozmowy twarzą w twarz, czy wtedy kiedy dzielą was kilometry. Nie sięgaj po telefon. Najlepiej wycisz dźwięki i odłóż go gdzieś z boku. Bądź punktualny, bo nie ma nic gorszego, niż goście, którzy muszą czekać na gospodarza. Lepiej czekaj godzinę, niż bądź minutę za późno. 

Czego jeszcze nie powinieneś robić Dowiesz się tego ze wpisu 7 głównych błędów prowadzenia webinarów. Jak ich uniknąć.

Otrzymałeś właśnie kilkanaście wskazówek, dzięki którym w łatwy i właściwie niekosztowny sposób, możesz sprawić, że Twoje webinary będą odbierane jako bardziej profesjonalne. Zmiany możesz wprowadzać etapami, aż w końcu dojdziesz do perfekcji. 

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

Rating
  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.