Jak zrobić komercyjne webinarium i go nie spartaczyć

komercyjne webinarium

Przeglądając sieć, z pewnością natkniesz się na wiele opowieści o licznych sukcesach w prowadzeniu webinarów i prezentacji online. Faktycznie webinary są ważnym elementem w kreowaniu wizerunku swojej firmy. Dzięki wykorzystaniu takiej formy kontaktu z odbiorcami można pomóc sobie w znalezieniu nowych klientów, a także zdobyć dodatkową wiedzę.

Ale jeśli myślisz, że samo prowadzenie webinarów zapewni Ci sukces na wieki, to jesteś w błędzie, a ten wpis jest po to, żeby z tego błędu Cię wyprowadzić! Samo „odhaczenie” kolejnego wykonanego webinaru nie zagwarantuje Ci sukcesu. Przede wszystkim włóż w to serce i energię. Na pewno często słyszałeś jakieś historie o webinarowych klapach. Niech zgadnę… 5 osób przyszło na webinar, prezenter nie przygotował się, publiczność wyszła w połowie webinaru, albo prawdziwy klasyk — słaby Internet. To najczęściej pojawiające się problemy.

Dziś przygotowaliśmy dla Ciebie małą ściągę, która pomoże Ci w przeprowadzeniu komercyjnych webinarów i krótko mówiąc — dzięki nam tego nie spartaczysz. 

 

Zacznij od przygotowania 

Przygotuj siebie i przygotuj prezenterów. Pierwszym i jednocześnie jednym z ważniejszych etapów tworzenia webinarów jest przygotowanie treści.  Jeśli nie poświęcisz wystarczająco dużo czasu na wykonanie tego zadania, to nie licz na cud. Im mocniej będziesz się starał, tym lepiej będzie się prezentował efekt końcowy. Na początku zastanów się i napisz wstępny scenariusz. Przygotuj wszystkie niezbędne materiały — zrób prezentację, wybierz filmy, wykresy, infografiki i inne pliki, które pomogą lepiej przedstawić to, co zaprezentujesz klientom.

Kolejnym istotnym krokiem jest sprawdzenie pokoju webinarowego. Poświęć 20-30 minut, aby poznać funkcje platformy webinarowej, którą wybrałeś. Obejrzyj samouczki wideo i instrukcje dla użytkownika. Sprawdź, jak nadawać na żywo, udostępniać prezentacje, zapraszać uczestników itp.

Nie zapominaj o promocji webinaru. W przeciwnym razie sprawdzi się czarny scenariusz i faktycznie w spotkaniu będzie uczestniczyło 5 osób. W XXI wieku mamy mnóstwo sposób na promocję wydarzenia i wiele z nich to opcje darmowe. Wykorzystaj maksymalnie te możliwości, aby przyciągnąć uczestników. Korzystaj z biuletynów, mediów społecznościowych, reklam i witryn. Ważnym aspektem, o którym musisz pamiętać, jest to, że na webinar zawsze przychodzi mniej osób, niż się deklarowało. Dlatego powinieneś jak magnes przyciągać ludzi na zapas.

Przeprowadź webinar testowy 

Jeśli zrobisz webinar byle jak, i weźmiesz za to pieniądze, to sam na własne życzenie tworzysz sobie zły PR. Nie oczekuj po tym rewelacyjnych opinii. Każdy może mieć gorszy dzień, ale ważne, żebyś potrafił przyznać się do błędu i wynagrodził jakoś czas, który stracił Twój potencjalny klient. Sytuacja, w której uczestnicy muszą płacić za Twoje niedociągnięcia, jest absolutnie niedopuszczalna. 

Ważne, żebyś zdawał sobie sprawę, że inaczej prowadzi się live na Facebooku albo Instagramie, a inaczej webinar. Fakt, że zarówno jeden, jak i drugi sposób jest metodą komunikacji z publicznością, nie oznacza, że masz prezentować siebie i swoją markę w ten sam sposób, za pośrednictwem tych dwóch kanałów. 

Zapamiętaj, że transmisja na żywo za pośrednictwem Instagrama oznacza bardziej swobodną i zabawną komunikację, często spontaniczną. Jednak osoby, które chcą uczestniczyć w webinarze, mają jasno sprecyzowany cel — oczekują wiedzy i praktycznych informacji. Twoim obowiązkiem jest sprostać ich oczekiwaniom. Musisz mieć wszystko dopięte na ostatni guzik, ponieważ nie ma tam miejsca na spontaniczność. 

Jak zaprezentować swój profesjonalizm na każdym webinarze komercyjnym? Zrób jeden lub dwa bezpłatne webinary testowe. Zobacz, w jaki sposób reagują widzowie, które treści są interesujące, a które niekoniecznie. Dowiedz się, jakich narzędzi do webinarów możesz użyć, a które z nich są zwyczajnie zbędne. Na koniec bardzo ważna, aczkolwiek często lekceważona kwestia. Mianowicie chodzi o odpowiednie łącze internetowe. Upewnij się, że masz wystarczająco szybki Internet, jeśli często dochodzi do przerw w łączu, to czas na zmianę dostawcy. 

Od tablicy szkolnej do e-learning. Jak nauczyciel może zarabiać w Internecie?

Zajmij się kwestiami technicznymi

Kilka godzin przed webinarem sprawdź kamerę i mikrofon, prześlij prezentację do pokoju webinarowego, przetestuj prędkość łącza internetowego. Pamiętaj, żeby zamknąć wszystkie niepotrzebne karty w przeglądarce, które mogą spowalniać Internet i generować niepotrzebne dźwięki, np. powiadomienia z Facebooka. Ważne jest, aby wszystkie te polecenia wykonać z „bezpiecznym” wyprzedzeniem. Robiąc 15 rzeczy na raz chwilę przed transmisją, możesz być pewien, że o czymś zapomnisz. Jeśli sprawdzisz wszystko odpowiednio wcześniej, będziesz miał czas na naprawienie tego, o czym mogłeś zapomnieć. Każdemu mogą przydarzyć się nieoczekiwane niespodzianki.

Wejdź do pokoju webinarowego i rozpocznij transmisję testową. Dodaj wszystkich prezenterów, którzy zabiorą głos podczas webinaru i poproś, aby oni również sprawdzili wszystkie funkcje. Załaduj prezentację i potrzebne pliki. Jeśli coś wzbudziło Twoją wątpliwość, skontaktuj się z pomocą techniczną. Być może, właśnie wcześniejsze „wyłapanie” mankamentów uratuje Twój webinar przed kompromitującą „klapą”. 

Zadbaj o piękny obraz

Nie jest tajemnicą, że każdy lubi otaczać się pięknymi rzeczami. W Internecie jest podobnie. W epoce Instagrama ludzie wręcz wymagają, aby każde zdjęcie było perfekcyjnie dopracowane. Wszelka niedoskonałość jest momentalnie wytykana. Tak samo jest w przypadku prowadzenia webinarów i wszelkiego rodzaju rozmów online, w których jest włączona kamera. 

Wiele rzeczy odeszło do przysłowiowego „lamusa”. Zamiast dywanów lepiej jest zaprezentować uniwersalne tło, czyli np. gładką ścianę, półki z książkami, kwiaty. Nie powinieneś siedzieć przy oknie, ponieważ obraz może być prześwietlony.  Koszule w kratkę i paski, kamizelki i sukienki w groszki zostaw na inną okazję. Załóż ubrania gładkie, żeby swoim strojem nie odwracać uwagi słuchaczy. Małe wzorki również nie są pożądane podczas wszelkiego rodzaju wystąpień — kamera tego nie lubi.

Jak znaleźć temat kursu online i zacząć przygotowywania? Poznaj praktyczne porady i osobiste doświadczenia

Użyj narzędzi marketingowych 

Zastanów się przez chwilę, ile razy w ciągu dnia spotykasz się z prośbami o udostępnienie, polubienie, albo skomentowanie jakiegoś postu, który został umieszczony w mediach społecznościowych. Trochę tego jest, prawda? Każdy bloger, vloger, albo autor jakichś treści wie, że jeśli nie poprosi odbiorców o polubienie i subskrypcję, w większości przypadków po prostu nigdy nie doczeka się sławy. To samo dotyczy webinaru. Poproś swoich odbiorców o udostępnianie informacji o wydarzeniu na swoich mediach społecznościowych. Dodawaj linki i proś o rozpowszechnienie. W skutecznym i profesjonalnym marketingu istnieją specjalne narzędzia, które pomogą Ci w promocji wydarzeń. Niech się niesie w świat!

W MyOwnConference możesz użyć przycisków sprzedaży. Co to takiego? Są to banery lub reklamy tekstowe, które pojawiają się na ekranie podczas webinarów. Dzięki temu potencjalny klient może wykonać akcję docelową (przejdź do strony, subskrybuj, wypełnij aplikację). Takie narzędzia pomagają zwiększyć skuteczność Twoich webinarów. 

Nie przestawaj analizować

Po każdym webinarze poświęć przynajmniej pół godziny na analizę spotkania. Pomyśl nad tym, co było dobre i wzbudziło zainteresowanie odbiorców, a co należałoby poprawić. Czy słuchacze zostali z Tobą do końca, czy jednak w którymś momencie zaczęli opuszczać transmisję? Zastanów się, o który moment chodzi i co było tego przyczyną. Czy wystąpiły jakieś problemy techniczne? Ustal plan awaryjny, na wypadek pojawienia się ich ponownie. 

Pamiętaj, że prowadzenie dobrych webinarów wymaga poświęcenia czasu, wysiłku i energii. Może być tak, że pierwsze dwa, trzy, pięć albo dziesięć webinarów nie będą doskonałe. Jednak za jedenastym razem osiągniesz niemalże perfekcyjny poziom. Poświęcaj możliwie najwięcej czasu na ćwiczenia i przygotowania, ponieważ w tym przypadku nie ma magicznej pigułki na stworzenie profesjonalnego spotkania online. Wszystko zależy od tego, jak bardzo Ci na tym zależy.  

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.