Szkolenia online

Jesteś szkoleniowcem, korepetytorem, pracujesz w HR, rozwijasz swój brand lub firmę, a może po prostu jesteś ciekawy, czego i jak można nauczyć/nauczyć się przez internet? W tym poście postaramy się wyjaśnić, jakie są nowoczesne metody szkoleń online oraz jak wybrać najlepszą dla siebie. Webinar, e-learning, m-learning, webcast, distance learning – za chwile wszystko wyjaśnimy.

Synchroniczne i asynchroniczne szkolenia online

Zacznijmy może od tego, że szkolenia online mogą być synchroniczne i asynchroniczne. Szkolenie synchroniczne to takie spotkanie, w którym komunikacja pomiędzy lektorem/szkoleniowcem a studentami odbywa się w czasie rzeczywistym. Wszyscy studenci są jednocześnie w pokoju do spotkań online i mogą dołączyć się do dyskusji ze szkoleniowcem.

Gdy mówimy o nauczaniu online, może to być, na przykład, webinar. Bardzo to przypomina tradycyjne zajęcia z jedyną różnicą, że prelegent nie może ocenić reakcji studentów.

Szkolenie asynchroniczne to metoda zdalnego nauczania, w którym uczeń nie spotyka się z nauczycielem w czasie rzeczywistym. Mogą to być kursy elektroniczne, blogi, kursy na płytach CD, screencasty, wideo na YouTube.

D-learning

D-learning od angielskiego distance learning – metoda pozwalająca uczyć się na odległość. Nie jest to samo co e-learning. Uczeń nie widzi nauczyciela lub innych uczących się w czasie nauki. Ale mimo to obustronna komunikacja między nimi jest obowiązkowa: e-mail, Skype, poczta tradycyjna świetnie się nadają.

E–learning

Co to jest e-learning? To jeden z wielu elementów edukacyjnych i jest jedną z form d-learningu. Do nauczania kursanci najczęściej wykorzystują komputer i internet. Dzięki e-learningu można ukończyć szkolenia, kursu lub studia nawet nie wychodząc z domu. Mnóstwo firm, trenerów, uczelni wybrali e-learning do nauczania swoich pracowników i studentów. Nadaje się jak do prowadzenia szkoleń zarówno w małych zespołach, jak i do nauczania kilkutysięcznej grupy.

M-learning

Gdy do nauczania na odległość wykorzystujemy urządzenia mobilne lub laptop ze stałym bezprzewodowym dostępem do internetu jest to już m-learning od angielskiego mobile learning.

Polski Uniwersytet Wirtualny to pierwszy uniwersytet w Polsce, który korzysta z tej technologii nauczania.

B-learning

B-learning lub blended learning to metoda kształcenia, która łączy nauczanie tradycyjne i zdalne. W zależności od celów lub treści kursu stosują się różne formy komunikacji z nauczycielem. Jeżeli jakiś temat wymaga umiejętności praktycznych, studenci przychodzą do sali. W ten sam czas część informacji wysyła się, na przykład, na e-mail lub student może oglądać lekcje wideo. Od czasu do czasu kursanci spotykają się z nauczycielem online na webinarach lub treningach.

Webinar

Webinar to prezentacja, lekcja, seminarium lub trening zorganizowany za pomocą technologii webcast. Webinary pozwalają na obustronną komunikację między prezenterem a uczestnikami. Ta technologia jest idealna do szkoleń synchronicznych, dlatego że pozwala nie tylko wysyłać i odbierać informację w czasie rzeczywistym, ale też dyskutować, prowadzić badania ankietowe, brainstorming. Do spotkania online potrzebny jest pokój webinarowy.

Pokój webinarowy to web strona, na której prowadzono webinar, konferencję online lub naradę i faktycznie jest to analogiem sali konferencyjnej.

Prowadzący może podobnie jak w klasie, demonstrować materiały dodatkowe, pozostawiać uwagi na specjalnej tablicy interaktywnej, korzystać ze wskaźnika. Uczestnicy mogą swobodnie komunikować z prowadzącym poprzez zadawanie pytań na czacie lub korzystając z mikrofonu.

Autowebinar do szkoleń online

Autowebinar to technologia, która pozwala na częściowe lub pełne zautomatyzowanie szkoleń, aby można było go prowadzić bez bezpośredniego uczestniczenia prezentera. Autowebinar zyskał popularność dzięki korzyściom, które można osiągać, korzystając z niego. Najlepiej nadaje się, kiedy potrzebujesz przerwy, aby znaleźć nowe idei, chcesz maksymalnie skorzystać z możliwości pokoju webinarowego lub zaplanowałeś cykl bezpłatnych webinarów. Musisz jednak pamiętać, że nie jest to przepis na wszystko. Nie można korzystać tylko z zautomatyzowanego webinaru, jeśli trzeba nie tylko zyskać nowych klientów lub uczniów, ale utrzymać ich.

To wcale nie znaczy, że autowebinar to forma szkoleń, która jest korzystna tylko dla organizatora. Uczestnicy autowebinaru mogą też dużo zyskać. Taki kurs zazwyczaj jest o wiele tańszy lub darmowy i można łatwo wybrać najbardziej zręczny do obejrzenia czas.

To są właśnie najczęściej wybierane metody do szkoleń online. Jeśli wahasz się, jaki sposób Ci odpowiada i nie chcesz płacić za zakup oprogramowania, które wcale nie jest Ci potrzebne, najpierw załóż darmowe konta na 1-2 platformach do tworzenia szkoleń online, by wypróbować i porównać możliwości. Zwróć uwagę, że nie każda platforma proponuje przetestować wszystkie funkcje gratis. Oprócz tego zachęcamy do przeczytania forów i blogów dotyczących szkoleń oraz ich wdrożenia.