Nagrywanie webinaru. Jak o to zadbać?

Nagrywanie webinaru

Webinar jest jedną z najbardziej potężnych form contentu. Prawdopodobnie wiesz już, czym jest webinar i dlaczego jest to cenna część strategii marketingowej. Wcześniej już mówiliśmy o tym, jak nagrać webinar na komputer, a dzisiaj porozmawiamy o najważniejszych zasadach przygotowania nagrania webinaru.

Chyba już słyszałeś, że warto nagrywać webinary dlatego, by później korzystać z nich: sprzedawać i udostępniać za darmo, przeanalizować swoje wystąpienie.

To wydaje się być takie proste — naciskasz sobie przycisk Nagraj i już. Tak jest, ale nie do końca. Przecież zależy Ci na wysokiej jakości i nie chcesz później dostać nagranie ze słabym dźwiękiem? Wtedy zadbaj o kilka rzeczy.

Wybierz dobrą platformę do prowadzenia webinarów ze wszystkimi funkcjami, których potrzebujesz.

Banały? No pewnie, ale nadal rozmawiam z prezenterami, którzy wybrali platformę, zaczynają prowadzić webinar, aż nagle widzą, że niektórych funkcji nie ma w wybranym planie taryfowym, muszą dopłacać za godziny nagrywania, za jakość nagrywania. I dobrze, gdy dowiedzieli się o tym przed webinarem, a nie po wydarzeniu, kiedy już nic nie da się naprawić.

Krótki przegląd dobrych programów do webinarów znajdziesz tu.

Co masz sprawdzić:

  • Czy długość nagrania jest ograniczona?
  • Czy są ograniczenia co do liczby nagrań i miejsca do przechowywania plików z nagraniem?
  • Jaka jest jakość nagrania? To ważne, przecież mogą oferować wysoką jakość transmisji, a nagranie dostaniesz tylko w jakości SD.
  • Jak długo można przechowywać nagranie na platformie?
  • Jakie są opcje udostępnienia nagrania uczestnikom?
  • Jeśli planujesz dodatkowo live-streaming na Facebook czy YouTube, zapytaj, jak to może wpłynąć na nagranie.

Zapewnij dobrą jakość dźwięku

Podczas webinaru wykorzystujemy wiele elementów wizualnych: udostępnianie ekranu, pokaz slajdów i filmów, ale to audio jest w rzeczywistości ważniejsze. Niska jakość dźwięku szkodzi szkoleniu na wiele sposobów. Uczestnicy mogą zrezygnować z obrazu, ale jeśli dźwięk będzie słaby, na pewno wyjdą z pokoju webinarowego.

Przygotowaliśmy kilka wskazówek jak zadbać o dźwięk:

1. Postaraj się wyeliminować jak najwięcej szumów tła. Zamknij okna i zadbaj o ciszę w pomieszczeniu. Jako prezenter masz zwrócić uwagę na dźwięki, które wydajesz, takie jak głośne pisanie lub przesuwanie przedmiotów i papierów na stole.
2. Poproś prezenterów i uczestników o skorzystanie z dobrego zestawu słuchawkowego i mikrofonu.
3. Użyj mikrofonu zewnętrznego. Mikrofon laptopa nie jest dobrym rozwiązaniem, bo może powodować sprzężenie zwrotne i dodatkowe problemy z dźwiękiem.
4.Przetestuj dźwięk przed webinarem.
5. Użyj przycisku wyciszenia. Wyciszyć siebie i innych prezenterów, którzy nie prowadzą prezentacji w tej chwili.
6. Wycisz dźwięki komputera i telefon.

Zapoznaj się z pokojem webinarowym i wszystkimi przyciskami

Każda platforma różni się od siebie. Może nie musisz od razu wiedzieć o wszystkich szczegółach, ale dowiedz się o najważniejszych:

  • Jak zacząć webinar i skończyć. Samego wejścia do pokoju webinarowego nie wystarczy. Mów teraz, Na żywo, On line — znajdź ten przycisk i naciśnij go, kiedy będziesz gotowy.
  • Przycisk nagrywania.
  • Ustawienie jakości nagrywania i wybór obszaru nagrywania.
  • Sterowanie dźwiękiem: wybór mikrofonu i głośników, suwaki głośności. Jak wyciszyć swój mikrofon lub mikrofony innych prezenterów.
  • Włączenie i wyłączenie trybów webinaru: pokaz slajdów, filmów, cały ekran, rysowanie, udostępnianie ekranu, ankiety i testy.
  • Jak zarządzać uczestnikami: zaprosić do dialogu, odpowiedzieć na pytanie, zablokować, jak uczestnicy mogą zadawać pytania. Czat nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem.

Zaproś moderatora

Myślisz, że ta porada nie ma nic wspólnego z nagraniem? Uwierz, to ma ogromny wpływ na wynik.

Masz zadbać o tyle rzeczy: włączać pliki, prowadzić dyskusję i prezentację, odpowiadać na pytania uczestników, czasami nawet rozwiązywać problemy techniczne. I wszystko to ma być zrobione szybko, by uniknąć długich pauz.

Zadbaj o ubezpieczenie

Jeśli bardzo zależy Ci na nagraniu, jest to częścią umowy z uczestnikami webinaru, zaprosiłeś wspaniałych prelegentów, nie wiesz, czy możesz zaufać platformie do webinarów, czy po prostu na wszelki wypadek, włącz nagrywanie nie tylko w pokoju webinarowym, ale też w innym programie do nagrywania ekranu. Ja lubię Camtasia, Snagit i Monosnap, który jest prosty, mały i nie obciąża systemu, a do tego darmowy.

Planuj, przygotuj się, ćwicz

Znaczenie planowania i przygotowania jest ogromne. Jako host lub prezenter masz być dobrze przygotowany — temat, treść, prezentacja, żarty i dialogi z uczestnikami, wtedy nagranie będzie to odzwierciedlać.

O tym, jak przygotować webinar możesz przeczytać tu.

Poświęć trochę więcej czasu na przygotowanie scenariusza i ćwiczenie przed kamerą. Tak, korzystaj kamery internetowej. Slajdy i głos już nie wystarczy, jeśli chcesz zdobyć zaufanie uczestników i potencjalnych klientów. Rozumiem, że możesz czuć się nieswojo i bać się kamery, ale w każdym razie musisz spróbować.

Wskazówki techniczne:

  • Skonfiguruj kamerę internetową: upewnij się, że kąt i jakość obrazu są dobre.
  • Oświetlenie: upewnij się, że pomieszczenie jest dobrze oświetlone.
  • Zadbaj o tło.
  • Nagrywaj wszystkie webinary, niezależnie od tego, czy planujesz robić z tego film. Później możesz przeanalizować swój webinar, naprawić błędy lub wykorzystać część webinaru w celach marketingowych.
  • Od czasu do czasu zmieniaj tryby w pokoju webinarowym. Nie warto cały czas pokazywać tylko swoją twarz. Przełączaj się na slajdy, czasami można pokazać kamerę na cały ekran, ale tylko, gdy pokazujesz nie tylko głowę.
  • Zachęcaj innych prezenterów i uczestników do korzystania z kamery internetowej podczas rozmowy.
  • Uśmiechaj się i popatrz w nagraniu próbnym na swoje ruchy.
  • Pobierz nagranie w panelu klienta tuż po konwersji lub napisz sobie przypomnienie pobrać go następnego dnia. Często prezenterzy wspominają, że dobrze byłoby pobrać nagranie z pewnego webinaru, kiedy już minął czas przechowywania pliku na serwerze platformy webinarowej.

Edytuj wideo

Tylko spokojnie, nic się nie bój. Tak naprawdę, możesz nawet zrezygnować z tego kroku. Ale jeśli masz czas i chęć zrobić dobry film ze swojego webinaru, zrób jeszcze kilka rzeczy.

  • Użyj podstawowego edytora wideo, takiego jak iMovie lub edytor wideo na YouTube.
  • Przytnij początek i koniec filmu oraz wszystkie długie pauzy.
  • Zrób krótką i dłuższą wersję filmu.
  • Jeśli myślisz, że mogłeś powiedzieć coś lepiej i zgrabniej, nagraj i nałóż audio na takie fragmenty.
  • Zastanów się nad dodaniem muzyki na początku, adnotacji, napisów, elementów graficznych lub wezwań do działania.

Udostępnij nagranie

Masz już gotowy film lub link do nagrania. Zastanów się, jak udostępnisz go uczestnikom. Możesz przesłać go na YouTube, Vimeo, Wistia i Facebook. Możesz też dodać film na swoją stronę internetową lub zapisać go na Google Drive i tylko wysyłać link, który będzie aktywny przez cały czas lub tylko parę dni. Zależy to od Twoich celów, dlatego zastanów się, czy chcesz sprzedawać dostęp do nagrania, czy po prostu zależy Ci głównie na dotarciu do maksymalnej liczby osób?

Niezależnie od tego, czy umieścisz film w swojej witrynie, czy udostępnisz w mediach społecznościowych, pamiętaj o tym, żeby poinformować o tym swoich uczestników i subskrybentów. Możesz wysłać e-maili do wszystkich osób, zarejestrowanych na webinar z linkiem do nagrania lub do strony, na której można go obejrzeć. My w MyOwnConference zachęcamy Cię wypróbować nasz program do prowadzenia i nagrywania swoich webinarów. Dostaniesz wszystkie narzędzia za darmo na 30 dni.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.