narzędzi do promocji webinarów

Webinary pomagają znaleźć potencjalnych klientów i promować trudne towary. Ale jeśli chcesz osiągnąć sukces za ich pomocą, musisz rzetelnie przygotowywać webinar i aktywnie go promować. W tym artykule znajdziesz listę zawierającą 45 sposobów, które pomogą w promocji webinaru i odzyskaniu jak największej liczby rejestracji na Twoje wydarzenie.

Newsletter wśród bazy fanów

Ludzie, które sami zostawili Ci e-mail, już znają Cię poprzez uczestniczenie w poprzednich webinarach, subskrypcję blogu, pobieranie materiałów. Takie osoby chętniej zarejestrują się na webinar, niż takie, które Ciebie nie znają. Dlatego nie warto kupować bazy subskrybentów. Mailing do ludzi, które nie subskrybowali się na Twój newsletter to spam i nie przyniesie żadnych rezultatów.

Podpis w listach

Dodaj do podpisu w e-mailach informację o webinarze: nazwę, link do strony rejestracyjnej, wezwanie do działania. W taki sposób możesz ostrożnie powiedzieć o webinarze ludziom, do których piszesz.

Witryna

Strona rejestracyjna

Zrób oddzielną stronę, na której użytkownicy mogą przeczytać anons webinaru i zarejestrować się na wydarzenie. Napisz na stronie podstawowe informacje o nadchodzącym wydarzeniu: kto go prowadzi, na jakie pytania można dostać odpowiedzi, co mogą z tego zyskać słuchacze i t.p. Obowiązkowo dołącz do tego wezwanie do działania.

Dodaj na stronę zdjęcie prezentera, obrazki, wideo zaproszenia, inne elementy wizualne. To wszystko pomoże przykuć uwagę użytkowników i zwiększyć efektywność strony.

Formularz rejestracyjny

Formularz rejestracyjny zasługuje na oddzielne miejsce, przecież on też ma wpływ na liczbę rejestracji. Jeśli użytkownik zobaczy, że ma wiele obowiązkowych pól do wypełnienia, to najprawdopodobniej zamknie stronę.

Zrób jak najmniejszy formularz rejestracyjny; imię i e-mail. Jeśli chcesz dodać więcej pól, niech one będą nieobowiązkowe. Poza tym więcej informacji możesz zyskać w trakcie webinaru za pomocą czatu i ankiet.

Strona główna witryny

Dodaj informację o webinarze na stronę główną swojej witryny. Jeśli prowadzisz webinary regularnie, radzimy przydzielić im oddzielną sekcję w swojej witrynie. W taki sposób stali klienci będą znali, gdzie mogą znaleźć aktualną informację o wydarzeniach.

Wyskakujące okienko

Możesz poinformować użytkowników strony o webinarze przy pomocy wyskakującego okienka. Aby ono nie denerwowało, pokaż go tylko jeden raz pod czas wizyty i obowiązkowo dodaj możliwość go zamknąć.

Linia pop-up

Linia pop-up pojawia się w górnej lub dolnej części ekranu, gdy użytkownik przewija stronę witryny. Ona zwróci na siebie uwagę, a to znaczy, że jak największa liczba użytkowników witryny dowie się o webinarze.

Nie warto podawać mnóstwo informacji w tej linii: podaj nazwę webinaru i dodaj przycisk z wezwaniem do działania. Nie zapomnij dodać przycisk do zamknięcia pop-upa.

Ważne: wyskakujące elementy pomagają powiedzieć o webinarze wszystkim użytkownikom strony, a nie tylko tym którzy oglądają stronę główną lub blog. Ale one również mogą spowodować, że użytkownik zostawi stronę. Dlatego wykorzystaj tylko jeden z elementów i nie pokazuj go podczas pierwszych sekund spędzonych w witrynie.

Post na blogu

Tutaj masz 2 warianty: napisać artykuł związany z tematem webinaru i na sam koniec zaprosić na wydarzenie; a można napisać post właśnie o webinarze. Pierwszy wariant bardziej zaangażuje użytkowników.

Wywiad ze speakerom

Zadaj kilka pytań do prelegenta webinaru i opublikuj jego odpowiedzi na blogu. Wywiad może przynieść większą liczbę przeglądów i dzielenia się postem.

Media społecznościowe

Korzystaj ze wszystkich mediów społecznościowych, w których już masz grupy lub profile osobiste. Nie ograniczaj się tylko do Facebooka lub grup Google. Jeżeli jesteś w LinkedIn, Instagram lub innych sieciach społecznościowych, wykorzystaj ich.

NK (dawniej Nasza-Klasa)

Kiedyś można było usłyszeć, że w NK nie ma perspektyw i jej użytkownicy nie rozumieją takich „poważnych” tematów jak biznes, doskonalenie osobowości, marketing i nie będą wydawać pieniądze na to. Ale teraz NK nadal pozostaje dość pularnym portalem w Polsce, który odwiedza kilkanaście milionów użytkowników miesięcznie. Dlatego skorzystaj z tego portalu do promocji webinarów i szkoleń online.

Powiedz o webinarze w swojej witrynie internetowej i na stronie grupy swojej firmy. Możesz też stworzyć specjalną grupę wydarzenia, do której można dodać różne informacje o webinarze oraz zapraszać przyjaciół.

Facebook

Według badań Facebook jest jedną z najpopularniejszych sieci w Polsce. Opowiedz o webinarze na osobistej stronie lub na stronie Twojej firmy. Oprócz tego można stworzyć oddzielną stronę dla wydarzenia. W tym celu znajdź i kliknij z lewej strony opcję „Wydarzenie”. Naciśnij przycisk „Utwórz” w prawym górnym rogu, następnie wybierz ustawienia prywatności i uzupełnij informacje dotyczące webinaru. Dalej możesz zapraszać przyjaciół.

Użytkownicy, którzy dotkną opcji Zainteresowany(a) lub Dołącz, dostaną przypomnienie w dniu wydarzenia od Facebooka. Jest to bardzo korzystne, ponieważ goście muszą nie tylko się zarejestrować na webinar, ale też odwiedzić go. Więcej o tym, jak przypomnieć uczestnikom o webinarze, możesz przeczytać tu.

Periscope

Periscope to sieć społecznościowa, która pojawiła się w 2015 roku, ale już zgromadziła ponad 10 milionów użytkowników. Jeśli prowadzisz transmisje w Periscope, powiedz słuchaczom o nadchodzącym webinarze.

LinkedIn

LinkedIn to portal społecznościowy, którego przeznaczeniem jest komunikacja biznesowa i poszukiwanie korzystnych kontaktów. Jeśli jesteś na LinkedIn, napisz post o webinarze i podziel się nim ze swoimi kontaktami.

Google+

Dodaj link na webinar na stronie Google +.

Twitter

Twitter to sieć społecznościowa, która pozwala na opublikowanie postów ograniczonych do 140 znaków. Nawet podstawowe informacje dotyczące webinaru trudno zmieścić w jednym tweecie. Dlatego napisz tylko najważniejsze, a link można skrócić za pomocą specjalnych narzędzi. Aby Twój tweet wyróżniał się wśród innych wiadomości, dodaj do niego obrazek.

Instagram

Instagram to portal społecznościowy do publikowania zdjęć i wideo. Twoje subskrybenci w Instagramie też muszą wiedzieć o nadchodzącym webinarze.

YouTube

Zrób krótkie zaproszenie wideo i dodaj go na YouTube. Następnie takie wideo można dodać na stronę rejestracyjną i do mediów społecznościowych.

Inne platformy

Komunikat prasowy

Komunikat prasowy to wiadomość dla mediów, która opowiada o nadchodzącym wydarzeniu. Powiedz o webinarze w komunikacie prasowym i rozmieść go na specjalnych serwisach. Możliwie Twój komunikat zaciekawi media i portali online.

Artykuły na innych stronach

Chodzi o to, byś napisał artykuł dotyczący tematu webinaru, zawierający odnośnik do strony rejestracyjnej. Ale masz jeszcze umówić się, by opublikowano go na jakiejś innej stronie. Jeśli chcesz opublikować ten post bezpłatnie, musi on byś naprawdę wysokiej jakości.

Slide Share

Slide Share to serwis, w którym można rozmieścić prezentację. Ponad 60 milionów użytkowników odwiedza go co miesiąc. Więc dlaczego masz rezygnować z takiej możliwości promocji webinaru. Warto po prostu przygotować afisz do webinaru w formie prezentacji i dodać go na Slide Share.

Fora

Wybierz kilka forów o podobnej tematyce. Zarejestruj się w nich, odpowiadaj na pytania, stwórz interesujące tematy do dyskusji, pomagaj innym w rozwiązaniu problemów — i niedługo będziesz mógł zapraszać użytkowników na swoje wydarzenia.

Uwaga: zawsze czytaj regulamin każdego forum i przestrzegaj jego postanowień. Inaczej możesz zostać zablokowany.

Platforma do webinarów

Na stronach niektórych platform do prowadzenia webinarów jest strona z rozkładem wydarzeń, które są prowadzone na ich platformie. Dowiedz się, czy ma taki rozkład używany przez Ciebie program, i w jaki sposób możesz umieścić w nim informację o swoim webinarze.

Komentarze do artykułów

Znajdź w Internecie artykuły, jakie mają podobny temat z Twoim webinarem. Napisz do niego komentarz, zawierający link do Twojego wydarzenia. Taki sposób nie jest najefektywniejszy, ale pozwoli zyskać kilka dodatkowych rejestracji.

Platformy dla blogingu

W każdej branży są wspólnoty internetowe, w których możesz publikować tematyczne artykuły i inną informację. Na przykład dla marketingowców to b2b-marketing.pl.

Jak skorzystać z takiej platformy do promocji webinaru? Możesz opublikować post na temat webinaru i w końcu podać link, pod którym można znaleźć więcej informacji z Twojego bloga.

Platformy do planowania wydarzeń

Istnieją specjalne platformy, w których możesz rozmieścić anons webinaru. Po dokonaniu rejestracji można stworzyć stronę poświęconą Twojemu wydarzeniu. Użytkownik rejestruje się na webinar na platformie i nie musi przechodzić do innych stron. Taka opcja jest szczególnie wygodna, jeśli nie masz swojej witryny lub możliwości kreacji oddzielnych stron lądowania dla webinaru.

TimePad

TimePad to serwis stworzony do organizowania i promocji wydarzeń. Po rejestracji na stronie można bezpłatnie stworzyć stronę swojego webinaru, która pojawi się w katalogu wydarzeń. Wszystkie informacji dotyczące uczestników i źródeł rejestracji znajdują się w Panelu użytkownika TimePad, skąd możesz je pobrać.

Eventconnect

Evenrconnect jest analogiem TimePad. Działa podobnie, ale ma mniejszą ilość użytkowników. Tutaj możesz stworzyć stronę webinaru, wysyłać zaproszenia do uczestników wydarzenia, sprzedawać bilety i otrzymywać informację o zarejestrowanych użytkownikach.

Ticket For Event

Jak i w dwóch poprzednich serwisach w Ticket For Event jest możliwość kreacji oddzielnej strony dla swojego wydarzenia i jego promocji.

Ludzie

W celu promocji webinaru warto nie tylko korzystać z serwisów i reklamy, ale też angażować ludzi. Twoje partnerzy, kolegi i subskrybenci mogą dobrze się przydać.

Zaproszony prelegent

Jeśli zaprosiłeś specjalista na swój webinar, to uprzejmie poproś go o pomoc w promocji.

Koledzy

Poproś kolegów podzielić się anonsem webinaru w sieciach społecznościowych. Możliwie Twoje wydarzenie zaciekawi ich przyjaciół.

Pracownicy działu wsparcia klientów

Jeśli Twoja firma ma wsparcie telefoniczne lub wsparcie online, poproś jej pracowników, aby zapraszali na webinar lojalnych klientów.

Partnerzy

Poproś swoich partnerów polecić webinar w ich newsletterach i na portalach społecznościowych. W zamian opublikuj informację o partnerach na stronie rejestracji i opowiedz o nich podczas webinaru.

Liderzy opinii

W każdym gronie profesjonalistów są liderzy opinii — ludzie z wielką liczbą subskrybentów, które mają wpływ na punkt widzenia publiczności. Znajdź liderów opinii z potrzebnego Ci tematu i umów się z nimi o promocję webinaru.

Rejestracja za repost

Zrób tak, aby osoba mogła się zarejestrować na webinar tylko po tym, jak powie o nim w sieciach społecznościowych. Realizacja tego schematu jest możliwa za pomocy specjalnych serwisów.

Rejestracja za repost pozwoli na zyskanie dużej ilości użytkowników, które podzielą się informacją na portalach społecznościowych. Ale uważaj, że będą tacy, którzy z tego powodu nie zechcą się rejestrować na wydarzenie.

Zarejestrowane użytkownicy

Poproś użytkowników, którzy już się zarejestrowali na webinar, by powiedzieli o nim w sieciach społecznościowych.

Dziennikarze

Skontaktuj się z dziennikarzami wydawnictw branżowych (trudno będzie zaciekawić krajowe media webinarem, szczególnie jeśli nie ma w nim nic nadzwyczajnego). Wiele wydawnictw mają wersje online, gdzie mogą opublikować informację o Twoim webinarze.

Źródła płatne

Jeśli jeszcze nie masz bazy subskrybentów, dużych partnerów, aktywności w sieciach społecznościowych, możesz wtedy skorzystać z płatnych środków do promocji.

Google Adwords

Google Adwords to system reklamy kontekstowej wyszukiwarki Google. W ustawieniach kampanii Adwords możesz dokonać wyboru sposobu i częstotliwości wyświetlania reklam Adwords — metody wyświetlania.

Reklama wideo na YouTube

Chociaż ustawień reklamy na YouTube robimy w Google Adwords, ma ona swoje osobliwości i dlatego zasługuje na oddzielny punkt. Reklamę wideo pokazywano użytkownikom podczas oglądania klipów. W przeciwieństwie do reklamy kontekstowej płaci się nie za kliknięcie, a za oglądanie klipu reklamowego. Istnieje możliwość kierowania reklamy wideo na odbiorców, na przykład według wieku i płci użytkownika oraz jego zainteresowań.

Rekalama na Facebook

Rekalama na Facebook należy do ukierunkowanej reklamy, której pokazywano wśród wiadomości (News Feed) i w bloku, który znajduje się z prawej strony od News Feed.

Retargetowanie

W sieciach reklamowych Adwords i Facebook można dokonać ustawień retargetowania. Jest to reklama dla takich użytkowników, którzy odwiedzili witrynę wydarzenia, ale się nie zarejestrowali. Retargetowanie to efektywne narzędzie, które pozwala przywrócić użytkownika. Ale cena za kliknięcie jest niższa niż reklamy kontekstowej.

Reklama w Tweeterze

Spróbuj rozmieścić reklamę w Tweeterze i ocenić jej efektywność. Możliwie dla Twojej tematyki będzie ona nawet efektywniejsza od reklamy w Facebook.

Reklama w Instagram

Reklama w Instagramie jest pokazywana jako 30-sekundny klip, oznaczony jako „reklama”.

Podsumowanie. Wykorzystanie co najmniej połowy z zaproponowanych narzędzi pomoże Ci zwiększyć liczbę użytkowników na Twoich webinarach. Oczywiście, nie wszystkie narzędzia są równie skuteczne: jedne przyniosą Ci główną część rejestracji, inne tylko parę. Dlatego wypróbuj różne kanały, oceń ich efektywność i wybierz takie, które pasują właśnie dla Ciebie.