Zorganizować webinar i nie zwariować? Rozdzielaj zadania!

Deleguj zadania

To świetnie, jeśli masz ekipę, która może zorganizować webinar dla Ciebie. Wtedy Twoja rola polega na tym, by stanąć przed kamerą w ustalonym czasie, być uśmiechniętym i wypoczętym, a potem porwać widownię. Jednak jest to idealny świat.

W życiu rzeczywistym wszystko wygląda zupełnie inaczej… Nawet biorąc pod uwagę, że nie musisz się martwić o kwestie techniczne (tym zajmie się MyOwnConference), przygotuj się, że czeka Cię dużo obowiązków.

Potrzebujesz tekstów (i nie byle jakich!), landingu, materiałów promocyjnych. Musisz wystartować z kampanią reklamową. Potrzebujesz kogoś odpowiedzialnego za pracę z partnerami informacyjnymi. Ach, tak, dodatkowo trzeba zebrać i uporządkować materiały speakera i zrobić z tego prezentację…

Polecamy nasz wpis: Jak samodzielnie zrobić webinar i nie zwariować?

W takich sytuacjach mogą Ci pomóc specjalne serwisy, na których można znaleźć pomocników i zlecić im swoje zadania. Możesz poszukać freelancera zarówno na portalach zagranicznych, jak i na polskich (ceny są niższe):

  • getak.pl
  • freelanceria.pl
  • zdalniej.pl
  • oferia.pl

Zadania, które mogą tam zlecić organizatorzy webinarów, możemy podzielić na 4 grupy:

  1. Teksty
  2. Landing page
  3. Materiały speakera
  4. Promocja webinaru

Teksty

Potrzebujesz tekstów o webinarze do strony promocyjnej, anonsów, materiałów promocyjnych, a także listów do newslettera. W tym wszystkim pomogą Ci freelancerzy. Ile płacić? To zależy od poziomu wiedzy copywritera. Początkujący poprosi 1 zł za 1000 znaków. Profesjonalista, który zna się na tekstach sprzedażowych, może nie zgodzić się na pracę za mniej niż 5 zł za 1000 zsp.

Są różne wymagania do tekstów o webinarach. Na przykład nie musi to koniecznie być tekst unikalny, ponieważ takie wydarzenia rzadko są promowane za pomocą wyszukiwarek, oprócz tego strona docelowa nie służy długo. Mimo to tekst dla landingu musi koniecznie być łatwy i czytelny, dobrze uporządkowany, podzielony na bloki (ludzie nie czytają stron sprzedających, a tylko skanują je, wybierając kilka zdań).

Copywriter musi znać się na zasadach pisania tekstów sprzedażowych: potrafi wykorzystać wezwania do działania (CTA), radzić sobie z zastrzeżeniami, określić deadline, podać gwarancje i udowodnić swój profesjonalizm. Ważne, by taki specjalista rozumiał Twoją grupę docelową i potrafił ją zaciekawić. Musi też widzieć silne strony Twojej propozycji i zachwycić tym użytkowników.

Dlatego radzimy poświęcić czas zadaniom technicznym i pomóc copywriterowi w zrozumieniu Twojego tematu. Odpowiedz mu na kilka ważnych pytań: kogo chcesz widzieć na swoim wydarzeniu? Jakie problemy uczestników potrafisz rozwiązać? Czym Twój webinar różni się od wielu innych? Z jakich elementów nadchodzącego szkolenia jesteś szczególnie dumny? Wynik takiej współpracy będzie przyciągający tekst bez utartych schematów i presji emocjonalnej.

Landing page

landing page

Landing page — strona docelowa, która zawiera wszystkie informacje o nadchodzącym webinarze i angażuje użytkownika do celowego działania (zarejestrować się, dokonać zakupu i t.p.). Na tę stronę trafią użytkownicy ze wszystkich miejsc, w których rozmieściłeś ogłoszenie lub reklamę. Do tworzenia takiej strony możesz zatrudnić freelancera lub skorzystać z serwisów-kreatorów landing page’ów (Landingi, Instapage).

Tutaj masz kilka scenariuszy. Jeśli chcesz uzyskać własny niepowtarzalny design, zacznij od szukania grafika, który narysuje wszystkie bloki landingu. Potem gotową makietę w formacie.PSD przekazujesz programiście, który to wszystko wcieli w życie, a także doda możliwość podpięcia formularzu rejestracji i liczników.

Grafik ma dostać: 1. teksty; 2. szkic, na którym oznaczono wszystkie bloki informacyjne; 3. logo, czcionki oraz inne elementy stylu firmowego.

Programista potrzebuje: 1. makietę strony w formacie PSD; 2. wszystkie teksty; 3. domenę i hosting; 4. instrukcję, jak muszą działać wszystkie elementy, dokąd prowadzą przyciski oraz na jaki e-mail wysyłać wiadomość o rejestracji nowego uczestnika itp. 

Jeśli zadowala Cię wygląd przykładowego szablonu strony docelowej, wtedy możesz pominąć etap z grafikiem i od razu szukać programisty. 

Dobra wiadomość — większość platform do webinarów oferują swoje szablony landingów. 

Materiały spikera

Jeśli widzisz, że nie zdążysz przygotować zachwycającego przemówienia do webinaru, to poszukaj wykonawcy na portalach rekrutacyjnych. Najczęściej organizatorzy webinarów szukają osób, które znajdą materiały, dotyczące tematu, przykłady z życia, fakty, które muszą służyć potwierdzeniem tezy wystąpienia.

Na przykład, prowadzisz webinar o reklamie zewnętrznej, poproś freelancera, by znalazł dla Ciebie przykłady złej i dobrej reklamy lub napisał kilka pytań-zadań. Uczestnicy będą szukali odpowiedzi na takie pytania podczas transmisji. W taki sposób dodasz dynamizmu swojemu webinarowi, sprawisz, że będzie bardziej interesujący i dzięki temu ułatwisz sobie komunikację z uczestnikami.

Dzisiaj pominiemy elementy, związane ze sztuką oratorską i kwestie techniczne dotyczące organizacji webinaru, natomiast porozmawiamy o informacji wizualnej. Stylowa, zawierająca wystarczającą, lecz nie nadmierną ilość informacji prezentacja — tego właśnie potrzebujesz. Dobrze zrobione slajdy mogą nie tylko przyciągnąć uwagę słuchaczy, ale też pomagają uporządkować wystąpienie i content. Nawet jeśli prelegent stresuje się, nie trzyma się planu wystąpienia i czasem mówi coś zupełnie innego, wtedy prezentacja pomoże słuchaczom utrzymywać uwagę.

Jak zamówić prezentację? Najpierw trzeba przedstawić content, napisać tezy, określić liczbę slajdów, kierując się zasadą „jeden slajd – jedna idea”. Można odręcznie zrobić byle jaki szkic i dodać do zadania przykłady prezentacji, których wygląd Ci się podoba. Wszystko to pokaż grafikowi. Cena zależy od ilości slajdów i Twoich wymagań. Taki koszt zaczyna się od 10 zł za slajd.

Promocja

Eksperci radzą, żeby zacząć rozpowszechniać informację o odbywającym się webinarze co najmniej dwa-trzy tygodnie przed wybraną datą. W tym czasie musisz skorzystać ze wszystkich dostępnych sposobów promocji. Dokonaj ustawień reklam kontekstowych w wyszukiwarkach i sieciach społecznościowych. Poproś przyjaciół, żeby opowiedzieli o Twoim webinarze w swoich newsletterach. Szukaj nowych partnerów informacyjnych. Wystartuj z reklamą banerową.

Jeśli na Twojej stronie działa program partnerski, zwróć się do jej uczestników i pokaż, że promocja webinaru to świetny sposób na pozyskiwanie nowych poleconych i dodatkowy zarobek. Znakomicie, jeśli ktoś zostawi link na Twój webinar na forach tematycznych i portalach społecznościowych. Co z tej listy można zlecić freelancerowi? Ponad połowę obowiązków:

  1. Przygotowanie spisu możliwych partnerów informacyjnych, którzy odpowiadają Twoim kryteriom;
  2. Prowadzenie kampanii w Google Adwords;
  3. Napisanie listów promocyjnych o webinarze i materiałów marketingowych dla odnośników partnerskich;
  4. Rozmieszczenie linków na webinar na forach i w odpowiednich grupach w sieciach społecznościowych;
  5. Tworzenie banerów i wyglądu graficznego postów reklamowych.

To właśnie jest schemat, który pomoże organizować webinar “cudzymi rękoma” i nie stracić zdrowia psychicznego oraz cierpliwości.

P.S. Nie zapomnij dokonać ustawień kolejki listów, która ma przypomnieć zarejestrowanym użytkownikom o nadchodzącym webinarze. Przykro, gdy po takim wysiłku stracisz część widowni, ponieważ słuchacze nie będą o tym pamiętali.

Webinar się skończył. 7 pomysłów, co robić dalej

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.