Deleguj zadania

To świetnie, jeśli masz ekipę, która zajmie się organizacją Twojego webinaru. A Twoja rola polega na tym, by stanąć przed kamerą w odpowiednim czasie, uśmiechniętym po dobrym odpoczynku, i porwać widownię. Ale to jest idealny świat.

W życiu rzeczywistym wszystko wygląda zupełnie inaczej… Nawet biorąc pod uwagę, że nie musisz się martwić o kwestie techniczne (tym zajmie się MyOwnConference), masz dużo roboty.

Potrzebujesz tekstów (i nie byle jakich!), lendingu, materiałów promocyjnych. Masz wystartować z kampanią reklamową. Ktoś musi pracować z partnerami informacyjnymi. Ach, tak, jeszcze trzeba zebrać i uporządkować materiały speakera i zrobić z tego prezentację…

W takich sytuacjach mogą Ci pomóc specjalne serwisy, na których można znaleźć pomocników i zlecić im swoje zadania. Można poszukać freelancera zarówno na portalach zagranicznych, jak i na polskich (na których ceny są niższe):

  • getak.pl
  • freelanceria.pl
  • zdalniej.pl
  • oferia.pl

Zadania, które mogą tam zlecić organizatory webinarów możemy podzielić na 4 grupy:

1. Teksty

2. Landing page

3. Materiały speakera

4. Promocja webinaru

Testy

Więc potrzebujesz tekstów o webinarze do strony promocyjnej, anonsy, materiały promocyjne, listy do newslettera. W tym wszystkim pomogą Ci freelancerzy. Ile płacić? To zależy od poziomu copywritera. Początkujący poprosi 1 zł za 1000 znaków. Profesjonalista, który zna się na tekstach sprzedających może nie zgłosić się za mniej niż 5 zł za 1000 zsp.

Wymagania do tekstów o webinarach mają osobliwości. Na przykład nie musi to koniecznie być tekst unikalny, ponieważ takie wydarzenia rzadko są promowane za pomocą wyszukiwarek, oprócz tego strona docelowa nie służy długo. Mimo to tekst dla landingu musi koniecznie być łatwo czytelny, dobrze uporządkowany, podzielony na bloki (ludzie nie czytają stron sprzedających, a tylko skanują ich, wybierając kilka tez).

Copywriter musi rozumieć się na zasadach pisania tekstów sprzedających: umie wykorzystać wezwania do działania (CTA), radzić sobie z zastrzeżeniami, określić deadline, podać gwarancje i dowody. Ważne, by taki specjalista rozumiał Twoją grupę docelową i mógł ją zaciekawić. Musi też widzieć silne strony Twojej propozycji i zachwycić nimi użytkowników.

Dlatego radzimy jakiś czas poświęcić zadaniom technicznym i pomóc kopirajterowi w zrozumieniu Twojego tematu. Odpowiedz mu na kilka ważnych pytań: kogo chcesz widzieć na swoim wydarzeniu? Jakie problemy potrafisz rozwiązać? Czym Twój webinar różni się od wielu innych? Z jakich osobliwości nadchodzącego szkolenia jesteś szczególnie dumny? Jak wynik takiej współpracy otrzymasz przyciągający tekst bez utartych klisze i presji emocjonalnej.

Landing page

landing page

Landing page — strona docelowa, która zawiera wszystkie informacje o nadchodzącym webinarze i pobudza użytkownika do celowego działania (zarejestrować się, dokonać zakupu i t.p.). Na tę stronę trafią użytkownicy ze wszystkich miejsc, gdzie rozmieściłeś ogłoszenie lub reklamę. Do tworzenia takiej strony możesz zatrudnić freelancera lub skorzystać z serwisów-kreatorów landing page’ów (LPgenerator, LPTrend).

Tutaj masz kilka scenariuszy. Jeśli chcesz uzyskać własny niepowtarzalny dizajn, wtedy najpierw znajdź grafika, który narysuje wszystkie bloki landingu. Potem gotową makietę w formacie .PSD podasz programiście, który to wszystko wcieli w życie, a jeszcze doda możliwość podpięcia formularzu rejestracji i liczników.

Grafik ma dostać: 1. teksty; 2. szkic, na którym oznaczono wszystkie bloki informacyjne; 3. logo, czcionki oraz inne elementy stylu firmowego.

Programista potrzebuje: 1. makietę strony w formacie PSD; 2. wszystkie teksty; 3. domenę i hosting; 4. instrukcję, jak muszą działać wszystkie elementy, dokąd prowadzą przyciski oraz na jaki e-mail wysyłać wiadomość o rejestracji nowego uczestnika i t.p.

Jeśli zadowala Cię wygląd sympatycznego szablonu strony docelowej, wtedy możesz pominąć etap z grafikiem i od razu szukać programistę. Na przykład w MyOwnConference dostaniesz za darmo 10 szablonów do wyboru.

Materiały spikera

Jeśli widzisz, że nie zdążysz przygotować zachwycające przemówienie do webinaru, to poszukaj wykonawcy na portalach rekrutacyjnych. Najczęściej organizatorzy webinarów szukają osób, które znajdą materiały, dotyczące tematu, przykłady z życia, fakty, które muszą służyć potwierdzeniem tezy wystąpienia.

Na przykład, prowadzisz webinar o reklamie zewnętrznej, poproś freelancera, by znalazł dla Ciebie przykłady złej i dobrej reklamy lub napisać kilka pytań-zadań, na które odpowiedzi uczestnicy będą szukali podczas transmisji. W taki sposób dodasz życia swojemu webinaru, zrobisz go bardziej interesującym i ułatwisz komunikację z uczestnikami.

Dzisiaj pominiemy momenty, związane ze sztuką oratorską i kwestię techniczne dotyczące organizacji webinaru, natomiast porozmawiamy o informacji wizualnej. Stylowa, zawierająca dostateczną, lecz nie nadmierną ilość informacji prezentacja, tego właśnie potrzebujesz. Dobrze zrobione slajdy mogą nie tylko przyciągnąć uwagę słuchaczy, ale też pomagają uporządkować wystąpienie i content. Nawet jeśli prelegent się martwi, nie trzyma się planu wystąpienia i czasem mówi coś zupełnie innego, wtedy prezentacja pomoże słuchaczom utrzymywać uwagę w prawidłowym kierunku.

Jak zamówić prezentację? Najpierw trzeba przedstawić content, napisać tezy, określić liczbę slajdów, kierując się zasadą „jeden slajd – jedna idea”. Można odręcznie zrobić byle jaki szkic i dodać do zadania przykłady prezentacji, których wygląd Ci się podoba. Wszystko to pokaż grafikowi. Cena zależy od ilości slajdów i Twoich wymagań, zaczynając się od 10 zł za slajd.

Promocja

Eksperci radzą zacząć poszerzać informację dwa-trzy tygodnie przed wybraną datą. W tym czasie musisz skorzystać ze wszystkich dostępnych sposobów. Dokonaj ustawień reklam kontekstowych w wyszukiwarkach i sieciach społecznościowych. Poproś przyjaciół powiedzieć o Twoim webinarze w swoich newsletterach. Szukaj nowych sponsorów informacyjnych. Wystartuj z reklamą banerową.

Jeśli na Twojej stronie działa program partnerski, zwróć się do jej uczestników i pokaż, że promocja webinaru to świetny sposób na pozyskiwanie nowych poleconych i zarobek. Znakomicie, jeśli ktoś zostawi link na Twój webinar na forach tematycznych i portalach społecznościowych. Co z tej listy można zlecić freelancerowi? Ponad połowę:

Przygotowanie spisu możliwych partnerów informacyjnych, którzy odpowiadają Twoim kryteriom;

Prowadzenie kampanii w Google Adwords;

Napisanie listów sprzedających o webinarze i materiałów marketingowych dla odnośników partnerskich;

Rozmieszczenie linków na webinar na forach i w odpowiednich grupach w sieciach społecznościowych;

Tworzenie banerów i wygląd graficzny postów reklamowych.

To właśnie jest schemat, który pomoże organizować webinar cudzymi rękoma i nie stracić zdrowia psychicznego oraz równowagi emocjonalnej.

P.S. Nie zapomnij dokonać ustawień kolejki listów, która ma przypomnieć zarejestrowanym użytkownikom o nadchodzącym webinarze. Przykro, gdy po takim wysiłku stracisz część widowni z przyczyny złej pamięci słuchaczy.