Planowanie webinaru dla bystrzaków

organizatsiya-webinara

Dokładne planowanie webinaru, właśnie, jak i każdego innego wydarzenia, może w dużym stopniu ułatwić Ci zorganizowanie, zaoszczędzić czas i zwiększyć efektywność podjętych kroków.

Najpierw planujemy przygotowywanie webinaru i jego promowanie. Poniżej jest lista dla każdego z tych etapów.

Przygotowywanie webinaru

  • wybór tematu
  • wybór daty i czasu
  • wybór platformy do webinarów
  • przygotowywanie wartościowego materiału do webinaru
  • napisanie planu wystąpienia
  • tworzenie prezentacji
  • poszukiwanie speakera i moderatora
  • prowadzenie testowego webinaru
  • ustawienie ceny i wybór systemu płatności.

Promowanie webinaru

  • kontakt z grupą docelową
  • tworzenie landing page
  • umieszczenie informacji o webinarze w swojej witrynie lub na platformach do promowania webinarów
  • start reklamy kontekstowej
  • reklama w sieciach społecznościowych
  • wysyłka mailingu
  • planowanie wydarzeń po webinarze.

Nasi czytelnicy już chyba dobrze się orientują w tych punktach, ale nawet doświadczeni organizatorzy webinarów nie zawsze rozumieją, jak ważna jest komunikacja w grupach w sieciach społecznościowych, po co zapraszać moderatora lub jaka ma być cena uczestniczenia w webinarze. Otóż dzisiaj przygotowaliśmy wskazówki dla tych, kto wie prawie wszystko.

Rozmawiaj z uczestnikami przed webinarem

Dobrym rozwiązaniem będzie blog, newsletter, strony w sieciach społecznościowych, kanał na YouTube. Rozmawiaj z subskrybentami, zachęcaj ich do zadawania pytań. Ta informacja pomoże Ci lepiej się przygotować do webinaru, a współrozmówcy poczują, że są częścią tego przygotowywania. Zaproponuj bezpłatne uczestniczenie dla tych, kto napisze kilka postów o Twoim webinarze i oznaczy w nich kilka przyjaciół.

Znajdź wspaniałego speakera

Nie mamy żadnych wątpliwości, że jesteś wspaniałym speakerem. Ale na webinarze przysłowie co dwie głowy, to nie jedna szczególnie się sprawdza. Przecież zgadzasz się, że trudno jest słuchać godzinny monolog, a jeśli trwa on dłużej? Tylko chcemy uprzedzić Cię, by też nie zrobiłeś wystąpienia, które składa się z dwóch monologów. Gdy już zaprosisz pomocnika, rozmawiajcie ze sobą, zadawajcie pytania, żartujcie nawzajem — widzowie to uwielbiają.

Odpowiednia cena

Zdecyduj, jaka ma być cena uczestniczenia w webinarze. Jakie narzędzie do pobierania opłat będzie najwygodniejsze. A może lepiej zorganizować serię bezpłatnych webinarów? Ale mimo że darmowy webinar wygląda kusząco, większość uważa, że informacja jest o wiele ważniejsza, gdy zapłacili za nią. Tacy użytkownicy rzadziej pomijają webinar w przeciwieństwie do uczestników bezpłatnych szkoleń. Chyba już zauważyłeś, że w darmowych webinarach uczestniczy mniej połowy zarejestrowanych osób.

Cenę masz wyznaczyć samodzielnie, ale gdy chcesz, by była powyżej średniej, upewnij się, że:

  • Możesz podzielić się ogromnym doświadczeniem i gruntowną wiedzą wszystkich szczegółów, które dotyczą tematu webinaru.
  • Ten temat jest zbyt mało lub źle przedstawiony w innych źródłach.
  • Masz wielkie doświadczenie w prowadzeniu podobnych wydarzeń.
  • Możesz zaproponować łatwy sposób pobrania płatności lub nawet kilka.
  • Planujesz serię wydarzeń.

Planuj promowanie inaczej

Zadbaj o to, by klient dowiedział się o Tobie. O tym, jak promować wydarzenie mówimy już nie pierwszy raz, ale z webinarami promocji nigdy nie za dużo. Więc jeśli obecnie spróbowałeś wszystkich sposobów lub chcesz wypróbować inne opcje (i to jest super), tutaj masz kilka rad.

Dołącz się do grup na Facebooku. Musi to być grono osób o podobnych zainteresowaniach, nawet gdy jest ich niewiele. By ten krok był owocny, musisz spędzić tam trochę czasu. I tutaj liczy się nie liczba godzin. Naszym celem jest zdobycie zaufania członków grupy. Dlatego pomoże, gdy w ciągu chociaż miesiąca będziesz pisać małe posty, odpowiadać na pytania innych uczestników, zachęcać ich do przyjacielskiej dyskusji. I tylko po jakimś czasie, gdy pozwoli na to moderator grupy, zaproś wszystkich do uczestniczenia w swoim webinarze. Możesz zaproponować specjalną zniżkę dla członków grupy. Po co to wszystko? Będziesz pewny, że to jest właśnie Twoja grupa docelowa, są zainteresowani w zdobyciu nowej wiedzy, a więc chętniej zostaną Twoimi subskrybentami i klientami.

Rozdawaj ulotki. Brzmi to dość dziwnie, gdyż mówimy o wydarzeniu internetowym. Ale mimo wszystko jest to efektywne narzędzie. Jeśli wiesz, gdzie można spotkać swojego potencjalnego klienta — śmiało zacznij działać. Nawet gdy nie trafiłeś na niego w internecie, możesz zadbać o to, by wręczyć mu swoje zaproszenie.

Zaktualizuj swój podpis. Zmień nie tylko newsletter, ale też niech wszystkie inne Twoje listy wychodzące mówią o tym, że prowadzisz webinary na wysokim poziomie. Umieść link do swojej witryny lub do strony zapisu na kolejny webinar. I pamiętaj, by regularnie zmieniać ten link, kiedy planujesz nowe wydarzenie. Ten krok nie wymaga zbyt dużo wysiłku lub czasu, lecz przyniesie nie tylko kilka dodatkowych rejestracji, ale będzie mocną cegiełką na drodze budowy reputacji.

Prowadzenie webinaru bez zarzutu

Slajdy i ich ilość. Może Ty też nie uważasz, że warto poświęcać czas na przygotowywanie dobrych slajdów i wystarczy Twojego pięknego głosu i parę zdjęć? Wtedy zastanów się, jak długo potrafisz patrzeć w na jeden obrazek. Ponadto, gdy prowadzący nie włącza kamery. Wtedy uczestnik może po prostu zasnąć. Gdybyś prowadził szkolenie w sali obok deski, wystarczyłoby zmieniać obrazek co 3 minuty. Ale na webinarze, aby przyciągnąć uwagę, musisz przełączać slajd częściej niż raz na minutę, 40 sekund — jeszcze lepiej. Oczywiście, masz poćwiczyć to i popracować nad częścią wizualną. Ale jeśli śledzisz nasz blog, to na pewno wiesz, jak przygotować świetną prezentację z lakonicznymi, ładnymi i zrozumiałymi slajdami.

Korzystaj z różnych typów kontentu. W MyOwnConference możesz załadować wideo lub muzykę. Zrób to. Wybierz muzykę tła lub wcześniej nagrany tekst na wybrany temat. Włącz go, gdy zdarzy się nagła nieprzewidziana sytuacja lub będziesz potrzebować pauzy, by pozbierać myśli, czy skontaktować z działem technicznym. Goście nie mogą czekać w ciszy.

Zastanów się, może warto przygotować dla uczestników plan wystąpienia i wysłać go na początku webinaru. Gdy się zdecydujesz na pokazywanie swojego ekranu (zachęcamy to zrobić), poćwiczyć delikatne przesuwanie myszki i fiksowanie jej na ważnych przyciskach lub napisach, by uczestnicy zdążyli zrozumieć, o co teraz chodzi. Dla większej przejrzystości i atrakcyjności użyj narzędzi do rysowania na pulpicie.

Moderacja czatu. W swoim planie wystąpienia (przecież wiesz, jak ważny jest plan?), zostaw przypomnienie, kiedy masz wyłączyć lub włączyć czat. Jeśli prowadzisz webinar bez pomocnika-moderatora, wiadomości uczestników będą rozpraszać zarówno Twoją uwagę, jak i innych uczestników. Nikt nie lubi, kiedy na ich pytanie długo nikt nie odpowiada, dlatego jeszcze na początku powiedz, kiedy będzie czas dla Q&A.

By nikt się nie spóźnił

Przypomnienia. Pamiętasz te dane, których zbiera się podczas rejestracji na webinar?
Rzeczywiście, potrzebujemy ich nie tylko do wysłania linka zapraszającego. Porada, że masz dwukrotnie przypomnieć o webinarze w dniu transmisji, nadal jest aktualna. Postaraj się, by Twoje listy były przyjazne i nienatrętne. Oprócz tego w takich listach zostaw link do instrukcji uczestnika webinaru. Uwierz nam, taki mały krok zaoszczędzi Ci sporo czasu i nerwów w trakcie webinaru.

Facebook Live i Periscope. Oczywiście, wykorzystanie ich dla prowadzenia webinarów jest niesolidne, ale to świetny sposób, by przypomnieć swoim subskrybentom, że webinar zacznie się za 5 minut. Pokaż, jak idzie przygotowywanie do spotkania i powiedz, że będzie to coś niesamowitego.

Nie warto się bać, że planowanie webinarów ma aż tyle elementów. Planowanie każdego szkolenia to proces twórczy i elastyczny. Gdy wydaje Ci się, że jakiś krok jest zbędny, możliwie, że tak to jest w Twoim przypadku. Warto tylko raz stworzyć schemat planowania webinaru, a następnie wszystko pójdzie sprawnie. Mamy nadzieję, że nasze dzisiejsze wskazówki Ci w tym pomogą.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.