strach przed wystąpieniem

Chyba każdy zna to czucie, które ma człowiek w ostatnie minute przed wyjściem do widowni. Ni stąd, ni zowąd serce zaczyna nam bić coraz szybciej, utrudnia się oddech, pocą się dłonie, a w głowie słyszymy tylko negatywne myśli. I jak wynik zapominamy o tym, co chcieliśmy powiedzieć w swoim wystąpieniu.

Jak wtedy możemy pokonać ten lęk, a nawet otrzymać radość od wystąpienia i zafascynować nim słuchaczy? Zebraliśmy rady doświadczonych speakerów i teraz masz listę skutecznych sposobów, które pomogą pokonać niepokojenie i stres przed wystąpieniem publicznym.

Uwierz, że trema przed wystąpieniem jest normalnym zjawiskiem i zdarza się każdemu. I to jest cudownie! Mówią nawet, że jeśli aktor nie jest zdenerwowany przed występem, to występ zakończyły się fiaskiem. Nie musisz walczyć ze zdenerwowaniem i lękiem, musisz go przyjąć i dać sobie prawo na pewne pomyłki.

Praktyka

Najpierw masz zrozumieć, że najpewniejszym sposobem na rozwój jakiejkolwiek umiejętności jest praktyka. I to właśnie jest reguła numer jeden. Oczywiście nie musisz ćwiczyć tylko w trakcie wystąpienia przed publicznością. Wiesz, że oprócz lustra i znajomych istnieją specjalne aplikacje mobilne, które pomagają pozbyć się tremy przed przemówieniem.

Rytuał

Zrób kilka ćwiczeń. Masz dużo wariantów do wyboru, wybierz ten, który ci najbardziej odpowiada. Ktoś długo spaceruje przed wypowiedzią (każda aktywność fizyczna podwyższa poziom noradrenaliny i jednocześnie obniża znacznie poziom stresu), inni nie mogą wejść na scenę bez maskotki. Posłuchaj ulubionej muzyki przed początkiem wystąpienia.

Polecamy też oddychanie. Głębokie spokojne oddychanie brzuchem tak jak w jodze (podczas wdechu brzuch się rozciąga) świetnie uspokaja i pomaga w skupieniu. Ci, którzy uwielbiają wizualizację, mogą skorzystać z piłki do tenisa — podczas wdechu piłka podnieca się od brzucha do piersi, w czasie wydechu wraca na miejsce.

Relax

Wyluzuj. Słuchacze zawsze czują, gdy speaker jest napięty. Uwierz też, że potrafisz dostać od niej niewiarygodnej pozytywnej energii, widząc, jak ludzie kiwają, uśmiechają się, robią notatki lub żartują. To po prostu ekstra! Żywa widownia to najcenniejsze, co może mieć orator.

Przygotowywanie

Często obawy dotyczą wystąpienie na webinarze. Oczywiście jest tu wiele kwestii technicznych, dlatego warto pamiętać o sprawdzenie sprzętu i programu: dźwięk, wideo, pozycja kamery i przepustowość łącza.

Wcześniej przygotuj plan wystąpienia, jeszcze lepiej będzie, gdy napiszesz jak najwięcej szczegółów i przeczytasz swoje przemówienie 3-4 razy przed początkiem. Wtedy poczujesz się pewniej. Najciekawsze jest to, że w przyszłości nie będzie Ci to potrzebne, dlatego że wkrótce przekonasz się w swoich umiejętnościach.

Przed początkiem webinaru wyłącz wszystkie urządzenia mobilne, zmień status na Skype, wycisz inne możliwe dźwięki. Jeśli na webinarze planujesz dzielić się jakimikolwiek odnośnikami, przygotuj je wcześniej i zapisz w jakimś dokumencie, wtedy na pewno nie zgubisz je i szybko odnajdziesz w odpowiednim momencie.

Humor

Zawsze możesz wykorzystać humor. Po pierwsze podoba się to ludziom, po drugie tworzy atmosferę przyjacielską, po trzecie będziesz czuł, że stoisz nie przed groźną widownią, a wśród koła przyjaciół.

Komunikacja

Jeśli masz w pokoju webinarowym czat, zawsze możesz z niego skorzystać. Można rozpocząć ankietę, dowiedzieć się, skąd są Twoje słuchacze, kim są s zawodu. Możesz nawet zapytać o pogodę. W taki sposób Twoje goście zostaną bardziej przyjaźni, a Ty lepiej zrozumiesz, kto dzisiaj przyszedł na Twój webinar. Dobrze pomaga też, jeśli zwrócisz się do kogoś osobiście. Już w trakcie webinaru pochwal kogoś z uczestników za dowcipny komentarz lub odpowiedź.

Poćwicz głos. Kilka minut specjalnych ćwiczeń — i Twój głos zabrzmi głośniej i pewniej, a znaczy, zostanie jeszcze mniej powodów dla stresu. No, a gdy mimo wszystko pewność nie chce powracać — udaj, że jesteś pewny siebie. Z daleka różnicy nie widać.