Prowadzenie webinaru: kompletny przewodnik przygotowania szkolenia

Prowadzenie webinaru

Jak często masz trudności z wzięciem się wreszcie do roboty? Zawsze coś rozprasza naszą uwagę, nie ma ani czasu, ani inspiracji. Dodatkowo kiedy nie mamy dokładnego planu — prawdziwa katastrofa. Uwierz, jeśli napiszesz wszystkie szczegóły na kartce, rozwiązanie najważniejszego problemu, który brzmi jak “nie wiem, co mam robić” nastąpi szybciej. Nie wiesz jak napisać taki plan? Spokojnie, nie musisz tego robić, ponieważ już zrobiliśmy to za Ciebie. Zaczynamy!

Wybierz temat

Być może masz już temat, który chcesz zaprezentować swoim przyszłym uczestnikom. W takim razie warto wymyślić dla niego ciekawy, chwytliwy tytuł. Jak go napisać, możesz przeczytać tu.

Jeśli nie wiesz, jaki wybrać temat dla kolejnego webinaru, skorzystaj z tych wskazówek.

  1. Napisz na kartce wszystkie swoje umiejętności i specjalności, hobby, problemy, które kiedykolwiek udało Ci się rozwiązać.
  2. Z tej listy wybierz kierunek, w którym jesteś naprawdę dobry. Dzięki temu poczujesz się pewniej podczas webinaru. Oprócz tego pewnie posiadasz jakieś notatki, które można wykorzystać do przygotowania webinaru. To znaczy, że możesz szybciej napisać ciekawy scenariusz do szkolenia.
  3. Zastanów się, jaki aspekt można poruszyć na webinarze. Nie próbuj wytłumaczyć wszystkiego na pierwszym szkoleniu. Lepiej obrać jeden kierunek. To zrozumiałe, że nie da się opowiedzieć wszystkiego o prawidłowym żywieniu na jednych zajęciach. Możesz porozmawiać o produktach, które powinny zostać ograniczone podczas odchudzania.

 Najważniejsza wskazówka — wybierz temat, który jest dla Ciebie ciekawy i ekscytujący. Wtedy uczestnicy po Twoim webinarze będą rozentuzjazmowani i uzyskają spore korzyści. Natomiast Ty zaczniesz tworzyć własną markę i zdobędziesz status eksperta.

Określ grupę docelową

Nawet gdy Twój webinar jest niesamowicie ciekawy, to temat nie może być jednakowo interesujący dla każdego. Trzeba wiedzieć, kto jest Twoim przyszłym uczestnikiem, oraz jak wygląda Twoja grupa docelowa. Tylko wtedy webinar będzie naprawdę przydatny.

Aby uzyskać obraz przyszłych uczestników, napisz na kartce jak najwięcej szczegółów:

  • kto to jest: mężczyzna czy kobieta;
  • gdzie mieszka;
  • ile ma lat;
  • pracuje lub studiuje;
  • ile zarabia;
  • jakie ma zainteresowania;
  • jakie ma cechy charakteru.

Przeanalizowanie portretu grupy docelowej pomoże zrozumieć, jak współpracować z widownią, jak najlepiej wyjaśnić każde pytanie. Oprócz tego szybciej znajdziesz strony, fora, blogi, które odwiedzają. Te internetowe miejsca można wykorzystać też do reklamy webinaru (ale najlepiej robić to po skontaktowaniu się z właścicielem strony, by nie dostać bana za spam).

Przygotuj materiał do webinaru

Połącz wszystkie materiały, które masz na wybrany temat. Wybierz pliki na komputerze, które mogą się przydać, szukaj w internecie, rozmawiaj z kolegami i klientami. Spójrz w swoje notatki, przeczytaj o ostatnich wiadomościach i badaniach na ten temat.

Najprawdopodobniej dostaniesz mnóstwo informacji — więcej niż potrafisz opowiedzieć na jednym wydarzeniu. Gratulacje, masz już materiał dla kolejnych webinarów.

Dlatego by zebrać materiał do webinaru, musisz dokładnie określić cel tego spotkania. Treść powinna być zgodna z celem. Jeśli prowadzisz webinar promocyjny i chcesz sprzedawać towary lub usługi, wtedy celem jest sprzedaż. Gdy pragniesz nauczyć technik pamięciowych, powinieneś zadbać o to, by pod koniec zajęcia uczestnicy mogli zrozumieć, jak szybko poszerzyć swoje słownictwo.

 Pozostaw tylko te informacje, które pomogą w osiągnięciu celu, śmiało możesz wyciąć wszystkie zbędne detale. Pamiętaj, że optymalny czas dla webinaru — 60 minut. 20 minut tego czasu zajmie Q&A.

Przygotuj materiał, który wyślesz do uczestników po spotkaniu. Na przykład, prezentację, checklistę, ulotki. W każdym razie muszą coś dostać po webinarze, by przypomnieć sobie wszystkie szczegóły.

Napisz plan webinaru

Przygotuj krótkie notatki, by opowiedzieć o wszystkim, co zaplanowałeś. Przygotowaliśmy schemat, który pomoże Ci w napisaniu planu.

Wstęp

  • Przedstawianie siebie i innych prezenterów.
  • Omówienie agendy webinaru.
  • Opis problemu, tematu webinaru.

Część podstawowa

Właśnie prezentacja lub szkolenie.

Odpowiedzi na pytania

Ważny jest czas na Q&A. Jeszcze na początku powiedz, kiedy uczestnicy otrzymają wszystkie odpowiedzi. Można, odpowiadać w trakcie webinaru, ale to będzie rozpraszało uwagę wszystkich.

Podsumowanie

Przedstawiamy wnioski.

Robimy anons kolejnych webinarów i kursów.

Napisz swoje kontakty, podziel się swoimi stronami w sieciach społecznościowy, powiedz, jak Cię znaleźć, zadać pytanie. Zachęcaj uczestników, by napisali swoją opinię o webinarze oraz o wynikach, które udało się osiągnąć.

Tworzymy landing page

Landing page — to strona do zapisywania się na webinar, na której można przeczytać o szczegółach dotyczących webinaru i zarejestrować się na wydarzenie.

Najważniejsze elementy landing page’u:

  • nazwa webinaru;
  • data i czas;
  • imię i informacja o prezenterze;
  • do kogo ten webinar będzie skierowany ;
  • jaki jest cel webinaru;
  • bonusy dla uczestników;
  • cena uczestniczenia;
  • powołanie do działania;
  • formularz rejestracji (imię, e-mail).

Nie musisz koniecznie wpisywać tych wszystkich elementów. Możesz coś dodać lub usunąć. Najważniejsze, by umieścić na tej stronie podstawowe informacje, żeby po przeczytaniu treści użytkownik zechciał się zarejestrować.

Promocja webinaru

W naszym blogu już kilkukrotnie pisaliśmy o promocji webinaru. Teraz wymienimy główne i najbardziej skuteczne sposoby:

Wysyłka maili

Jeśli masz swoją bazę subskrybentów, napisz im o webinarze. Jest to Twoja grupa ludzi, którzy Cię znają i interesuje ich to, co robisz. Kupować bazę od kogoś — to najgorszy pomysł. W ten sposób nie znajdziesz swoich klientów, a jedynie trafisz do filtrów antyspamowych.

Sieci społecznościowe

Obecnie to jeden z najbardziej ulubionych kanałów do promocji. Skorzystaj ze wszystkich swoich stron w różnych sieciach. Napisz ogłoszenia w swoim profilu i w grupach, w których jesteś moderatorem. Jeśli zaplanowałeś wydać trochę pieniędzy, koniecznie skorzystaj z reklam targetowanych. Oczywiście, przeczytaj nasze wskazówki, jak promować wydarzenie na Facebooku oraz w innych sieciach społecznościowych.

Strony do planowania eventów

Istnieje wiele stron do planowania eventów. Dzięki dużej frekwencji na takich portalach możesz zyskać nowych uczestników. Podaj informacje o swoim webinarze, ale pamiętaj, by taki anons wyglądał zachęcająco.

Reklama za pomocą partnerów

Jeśli masz partnerów, umów się z nimi, aby napisali o Twoim webinarze na swoich stronach w sieciach społecznościowych i w newsletterze. Gdy jeszcze nie masz partnerów, koniecznie znajdź kilka osób, które są w kontakcie z Twoją grupą docelową, pracują z nimi.

Tworzymy prezentację

 Mamy już plan naszego webinaru i dokładne notatki do wystąpienia. Teraz możemy przejść do części wizualnej — dodaj obrazki, wykresy, tekst.

Zrobić prezentację możesz w PowerPoint lub wybrać inny ciekawy serwis.

Kilka porad:

  1. Nie dodawaj animacji do slajdów. Platformy do webinarów nie wspierają tego rodzaju plików.
  2. Bądź konsekwentny : jeden slajd dla jednej idei, 1- 2 czcionki i nie więcej niż 3 kolory.
  3. Używaj elementów korporacyjnych: logo, kolory firmy.

Wybierz platformę do prowadzenia webinarów

Wybór platformy do webinarów może sprawiać duży kłopot. Na rynku jest dostępnych mnóstwo serwisów webinarowych. W naszym blogu możesz przeczytać o najbardziej popularnych platformach i o najważniejszych funkcjach.

Aby wybrać odpowiednie oprogramowanie do webinarów, możesz skorzystać z tych podpowiedzi.

  1. Koniecznie przetestuj program. Załóż konto darmowe, spróbuj zorganizować testowy webinar i nagraj go.
  2. Wejdź do panelu klienta, by zobaczyć, czy potrafisz zrobić webinar samodzielnie. Jeśli platforma ma dobre instrukcje użytkownika i samouczki wideo, będzie Ci łatwiej nauczyć się wszystkiego.
  3. Sprawdź podstawowe funkcje. Najważniejsze to wiedzieć, jak zaprosić uczestników, załadować prezentację, włączyć mikrofon i kamerę, no i zacząć webinar.
  4. Poproś swoich przyjaciół, by wypróbowali program jako uczestnicy. Niech wejdą do pokoju webinarowego jednocześnie z Tobą. Sprawdź, czy dobrze Cię widzą i słyszą, jakie jest zatrzymywanie dźwięku, jakie są problemy techniczne.

Skonfiguruj wysyłkę przypomnień

Po zarejestrowaniu się na webinar, uczestnik powinien dostać kilka ważnych listów. Jest to niezbędne, by mógł otrzymać dane do logowania na webinar i nie zapomniał o wydarzeniu.

Do wysyłki przygotuj 4 maile, później wystarczy tylko wkleić odpowiednie imię uczestnika.

List 1

Skonfiguruj kolejkę listów tak, by pierwszą wiadomość uczestnik dostał tuż po rejestracji.

Pierwszy list to potwierdzenie rejestracji i podziękowanie za chęć uczestniczenia w spotkaniu. Nie zapomnij napisać o tym, jak można zapłacić za webinar, jeśli będzie to webinar płatny.

List 2

Drugi list powinien być przypomnieniem o spotkaniu: data i godzina rozpoczęcia webinaru. Podziel się też ciekawym faktem dotyczącym tematu spotkania. W ten sposób wzbudzisz zainteresowanie uczestników i dodasz motywacji do przyjścia na webinar.

Listy 3, 4

Przypomnienie o webinarze 2 godziny i 30 minut przed spotkaniem. Dołącz do tego link i wpisz hasło do pokoju webinarowego. Dobrze, gdy wyjaśnisz uczestnikom, jak wejść na webinar z komputera i smartfona, jakie mają dostępne opcje na spotkaniu.

No cóż, to chyba wszystko. Podstawowe kroki przygotowania webinaru są już za Tobą. Musisz tylko zapoznać się z naszą checklistą i dowiedzieć się o ostatnich przygotowaniach przed webinarem, by wydarzenie przebiegło sprawnie i produktywnie. Niech Twoje webinary zawsze będą udane!

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

Rating
  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
2