Prowadzenie webinaru: kompletny przewodnik przygotowania szkolenia

Prowadzenie webinaru

Jak często trudno jest wziąć się wreszcie do roboty. Zawsze coś rozprasza naszą uwagę, nie ma ani czasu, ani inspiracji. A gdy nie mamy dokładnego planu — prawdziwa katastrofa. Uwierz, jeśli napiszesz wszystkie szczegóły na kartce, rozwiążesz najważniejszy problem, który brzmi jak “nie wiem, co mam robić”. Nie wiesz jak napisać taki plan? Spokojnie, nie musisz tego robić, ponieważ już zrobiliśmy to dla Ciebie. Więc zaczynamy.

Wybierz temat

Być może masz już temat, który chcesz wyjaśnić swoim przyszłym uczestnikom. W takim razie warto wymyślić dla niego ciekawy, chwytliwy tytuł. Jak go napisać, możesz przeczytać tu.

Jeśli nie wiesz, jaki wybrać temat dla kolejnego webinaru, skorzystaj z tych wskazówek.

1. Napisz na kartce wszystkie swoje zawody i specjalności, hobby, problemy, które kiedykolwiek udało Ci się rozwiązać.

2. Z tej listy wybierz kierunek, w którym jesteś naprawdę dobry. Dzięki temu poczujesz się pewniej podczas webinaru. Oprócz tego chyba już masz jakieś notatki, które można wykorzystać do przygotowania webinaru. A to znaczy, że możesz szybciej napisać ciekawy scenariusz do szkolenia.

3. Zastanów się, jaki aspekt można wyjaśnić na webinarze. Nie próbuj wytłumaczyć wszystko na pierwszym szkoleniu. Lepiej wybrać pewien punkt widzenia. Chyba jasne, że nie potrafisz opowiedzieć wszystkiego o prawidłowym żywieniu na jednym zajęciu. Ale możesz porozmawiać o produktach, które powinny zostać ograniczone podczas odchudzania.

I chyba najważniejsze porada — wybierz temat, który jest Ci ciekawy i ekscytujący. Wtedy uczestnicy po Twoim webinarze będą rozentuzjazmowane i uzyskają maksymalne korzyści. A ty zaczniesz tworzyć własną markę i zdobędziesz status eksperta.

Określ grupę docelową

Nawet gdy Twój webinar jest mega ciekawy, nie może ten temat być aktualny dla każdego. Więc trzeba wiedzieć, kto jest Twoim przyszłym uczestnikiem, jak wygląda Twoja grupa docelowa. Tylko wtedy webinar będzie naprawdę wydajny.

Aby uzyskać obraz przyszłych uczestników, napisz na kartce jak najwięcej szczegółów:

  • kto to jest: mężczyzna czy kobieta;
  • gdzie mieszka;
  • ile ma lat;
  • pracuje lub studiuje;
  • ile zarabia;
  • jakie ma zainteresowania;
  • jakie ma cechy charakteru.

Przeanalizowanie portretu swojej grupy docelowej pomoże zrozumieć, jak współpracować z widownią, jak najlepiej wyjaśnić każde pytanie. Oprócz tego szybciej znajdziesz strony, fora, blogi, które odwiedzają. Te placówki można wykorzystać też do reklamy webinaru (ale najlepiej to robić po skontaktowaniu z właścicielem strony, by nie dostać bana za spam).

Przygotuj materiał do webinaru

Połącz wszystkie materiały, które masz na wybrany temat. Wybierz pliki na komputerze, które mogą się przydać, szukaj w internecie, rozmawiaj z kolegami i klientami. Spójrz w swoje notatki, przeczytaj o ostatnich wiadomościach i badaniach na ten temat.

Najprawdopodobniej dostaniesz mnóstwo informacji — więcej niż potrafisz opowiedzieć na jednym wydarzeniu. Gratulacje, masz już materiał dla kolejnych webinarów.

Dlatego by zebrać materiał do webinaru, musisz dokładnie określić cel tego spotkania. Treść powinna być zgodna z celem. Jeśli prowadzisz webinar promocyjny i chcesz sprzedawać towary lub usługi, wtedy celem jest sprzedaż. Gdy pragniesz nauczyć technikom pamięciowym, masz zadbać o to, by pod koniec zajęcia uczestnicy mogli zrozumieć, jak szybko zwiększyć swoje słownictwo.

Więc zostaw tylko te informacje, które pomogą w osiągnięciu celu, śmiało możesz wyciąć wszystkie zbędne detale. Pamiętaj, że optymalny czas dla webinaru — 60 minut. 20 minut tego czasu zajmie Q&A.

Przygotuj materiał, który wyślesz do uczestników po spotkaniu. Na przykład, prezentację, checklistę, ulotki. W każdym razie muszą coś dostać po webinarze, by przypomnieć sobie wszystkie szczegóły.

Napisz plan webinaru

Napisz krótkie notatki, by opowiedzieć o wszystkim, co zaplanowałeś. Przygotowaliśmy schemat, który pomoże Ci w napisaniu planu.

Wstęp

  • Przedstawianie siebie i innych prezenterów.
  • Omówienie agendy webinaru.
  • Opis problemu, tematu webinaru.

Część podstawowa

Właśnie prezentacja lub szkolenie.

Odpowiedzi na pytania
Ważny jest czas na Q&A. Jeszcze na początku powiedz, kiedy uczestnicy dostaną wszystkie odpowiedzi. Można, oczywiście, odpowiadać w trakcie webinaru, ale to będzie rozpraszać uwagę wszystkich.

Podsumowanie
Przedstawiamy wnioski.
Robimy anons kolejnych webinarów i kursów.

Napisz swoje kontakty, podziel się swoimi stronami w sieciach społecznościowy, powiedz, jak Cię znaleźć, zadać pytanie. Zachęcaj uczestników, by napisali swoją opinię o webinarze oraz o wynikach, których udało się osiągnąć.

Tworzymy landing page

Landing page — to strona do zapisywania się na webinar, na której można przeczytać o szczegółach dotyczących webinaru i się zarejestrować na wydarzenie.

Najważniejsze elementy landing page’u:

  • nazwa webinaru;
  • data i czas;
  • imię i informacja o prezenterze;
  • dla kogo będzie ten webinar ciekawy;
  • jaki jest cel webinaru;
  • bonusy dla uczestników;
  • cena uczestniczenia;
  • powołanie do działania;
  • formularz rejestracji (imię, e-mail).

Nie musisz koniecznie wpisywać te wszystkie elementy. Możesz coś dodać lub usunąć. Najważniejsze, by umieścić na tej stronie podstawowe informacje, i by po przeczytaniu jej treści użytkownik zechciał się zarejestrować.

Promocja webinaru

W naszym blogu już kilkakrotnie pisaliśmy o promocji webinaru. Teraz wymienimy główne i najbardziej skuteczne sposoby:

Wysyłka maili
Jeśli masz swoją bazę subskrybentów, napisz im o webinarze. Jest to Twoja grupa ludzi, którzy Cię znają i interesuje ich to, co robisz. Kupować bazę od kogoś — to najgorsza idea. Swoich klientów w taki sposób nie znajdziesz, a trafić do filtrów antyspamowych możesz łatwo.

Sieci społecznościowe
Teraz to chyba jeden z najbardziej ulubionych kanałów do promocji. Skorzystaj ze wszystkich swoich stron w różnych sieciach. Napisz ogłoszenia w swoim profilu i w grupach, gdzie jesteś moderatorem. Jeśli zaplanowałeś wydać trochę kosztów, koniecznie skorzystaj z reklam targetowanych. I oczywiście, przeczytaj nasze wskazówki, jak promować wydarzenie na Facebooku oraz innych sieciach społecznościowych.

Strony do planowania eventów
Istnieje wiele stron do planowania eventów. Dzięki dużej frekwencji na takich portalach możesz zyskać nowych uczestników. Podaj informacje o swoim webinarze, ale pamiętaj, by taki anons ładnie wyglądał.

Reklama za pomocą partnerów
Jeśli masz partnerów, umów się z nimi, aby napisali o Twoim webinarze na swoich stronach w sieciach społecznościowych i w newsletterze. Gdy jeszcze nie masz partnerów, koniecznie znajdź kilka osób, które są w kontakcie z Twoją grupą docelową, pracują z nimi.

Tworzymy prezentację

Więc mamy już plan naszego webinaru i dokładne notatki do wystąpienia. Teraz możemy przejść do części wizualnej — dodaj obrazki, wykresy, tekst.

Zrobić prezentację możesz w PowerPoint lub wybrać inny ciekawy serwis.

Kilka porad:

1. Nie dodawaj animacji do slajdów. Platformy do webinarów nie wspierają tego rodzaju plików.

2. Bądź lakoniczny: jeden slajd dla jednej idei, 1- 2 czcionki i nie więcej niż 3 kolory.

3. Używaj elementów korporacyjnych: logo, kolory firmy.

Wybierz platformę do prowadzenia webinarów

Wybór platformy do webinarów może sprawiać duży kłopot. Teraz istnieje mnóstwo serwisów webinarowych. W naszym blogu możesz przeczytać o najbardziej popularnych platformach i o najważniejszych funkcjach.

Aby wybrać odpowiednie oprogramowanie do webinarów, możesz skorzystać z tych podpowiedzi.

1. Koniecznie przetestuj program. Załóż konto darmowe, spróbuj zorganizować testowy webinar i nagraj go.

2. Wejdź do panelu klienta, by zobaczyć, czy potrafisz zrobić webinar samodzielnie. Jeśli platforma ma dobre instrukcje użytkownika i samouczki wideo, będzie Ci łatwiej nauczyć się wszystkiemu.

3. Sprawdź podstawowe funkcje. Najważniejsze to zrozumieć, jak zaprosić uczestników, załadować prezentację, włączyć mikrofon i kamerę, no i zacząć webinar.

4. Poproś kogoś z przyjaciół, by wypróbowali program jako uczestnicy. Niech wejdą do pokoju webinarowego jednocześnie z Tobą. Sprawdź, czy dobrze Cię widzą i słyszą, jakie jest zatrzymywanie dźwięku, jakie są problemy techniczne.

Skonfiguruj wysyłkę przypomnień

Po zarejestrowaniu się na webinar, uczestnik ma dostać kilka ważnych listów. Jest to niezbędne, by mógł dostać dane do logowania na webinar i nie zapomniał o wydarzeniu.

Do wysyłki przygotuj 4 maili, później wystarczy tylko wkleić odpowiednie imię uczestnika.

List 1
Skonfiguruj kolejkę listów tak, by pierwszą wiadomość uczestnik dostał tuż po rejestracji.

Pierwszy list to potwierdzenie rejestracji i podziękowanie za chęć uczestniczenia w spotkaniu. Nie zapomnij napisać o tym, jak można zapłacić za webinar, jeśli będzie to webinar płatny.

List 2
To ma być przypomnienie o spotkaniu: data i godzina rozpoczęcia webinaru. Podziel się też ciekawym faktem dotyczącym tematu spotkania. W ten sposób wzbudzisz zainteresowanie uczestników i dodasz motywacji przyjść na webinar.

Listy 3, 4
Przypomnienie o webinarze 2 godziny i 30 minut przed spotkanie. Dołącz do tego link i hasło do pokoju webinarowego. Dobrze, gdy wyjaśnisz uczestnikom, jak wejść na webinar z komputera i smartfona, jakie mają dostępne opcje na spotkaniu.

No cóż, to chyba wszystko. Podstawowe kroki przygotowania webinaru są już za Tobą. Masz tylko zapoznać się z naszą checklistą i dowiedzieć się o ostatnich przygotowaniach przed webinarem, by wydarzenie przebiegło sprawnie i produktywnie. Niech Twoje webinary zawsze się udają!

Blog platformy do webinarów MyOwnConference. Porady z organizowania, prowadzenia i promocji perfekcyjnego webinaru.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.