Jak przygotować wartościowy materiał do webinaru

materiał do webinaru

Jeśli pragniesz, by webinary zostały częścią Twojej strategii biznesowej, musisz zadbać o to, by Twoi uczestnicy byli zadowoleni z materiału, który przygotowałeś do webinaru. Wydaje się, że jest to oczywiste, ale w rzeczywistości nie każdy prowadzący wie, jak znaleźć i przedstawić informację na webinarze. Musi ona zawierać wszystko, co jest potrzebne, by goście wysłuchali przemówienia z entuzjazmem do samego końca.

Co więcej, zaplanuj wszystko tak, aby użytkownicy nie mogli doczekać się kolejnego spotkania. Właśnie to jest naszym celem: uczestnik powinien zrozumieć, że nie stracił czasu i pieniędzy, ale dokonał istotnych inwestycji. Tylko wtedy będzie wracał do Ciebie wielokrotnie i opowiadał o tym cennym doświadczeniu swoim znajomym.

Jeśli właśnie na taki wynik liczysz, musisz koniecznie popracować nad materiałami do swojego webinaru i przekonać się, że są nie tylko wartościowe, ale też klarowne.

Wybieramy formę przedstawienia informacji i piszemy plan webinaru

Przypuszczamy, że temat webinaru jest już od dawna ustalony. Nastał czas by zająć się planem wystąpienia. Wiele prelegentów pomija ten krok — wielki błąd. Właśnie dzięki sprecyzowanemu planowi można uniknąć monotonii wystąpienia i zebrać najtrafniejszy materiał do webinaru.

Aby układanie planu było łatwe, polecamy najpierw określić strukturę wystąpienia. Wybierz, jak będzie wyglądał Twój webinar. Tu znajdziesz gotowy scenariusz webinaru.

Webinar wprowadzający

Na takim spotkaniu prelegent udziela podstawowych informacji na wybrany temat, przedstawia się i poznaje uczestników. Opowiada o zagadnieniach, które będą poruszane na kolejnych webinarach.

Szczegółowa analiza

Każdy webinar powinien być poświęcony nie więcej niż trzem zagadnieniom. Muszą być dokładnie przeanalizowane pod każdym kątem. Do takich prezentacji wybiera się najczęściej informacje wyspecjalizowane. Prowadzenie takich webinarów to doskonała możliwość udowodnienia, że jesteś profesjonalistą.

Webinar-instrukcja

Tutaj możesz podać swoim uczestnikom plan krok po kroku lub listę wskazówek, które pomogą w rozwiązaniu konkretnego problemu lub wyzwania.

Webinar Q&A

Informację podano jako listę pytań i odpowiedzi. W ramach takiego spotkania można odpowiadać na pytania nadesłane w listach Twoich subskrybentów, czy uczestników poprzednich webinarów. Możesz odpowiadać na pytania na bieżąco w trakcie webinaru. Nie jest istotne, którą opcję wybierzesz, ale koniecznie wcześniej przygotuj sobie odpowiedzi na możliwe pytania i podkreśl w swoim planie wystąpienia słowa kluczowe.

Przeczytaj wpis: Jak pokonać strach przed wystąpieniem lub Mów jak mistrz

Zbieramy fakty

Gdzie szukać informacji? Masz kilka wariantów do wyboru: możesz opowiadać o swoim doświadczeniu, historiach z życia znanych osób lub poszukać innych ciekawostek w necie i książkach. Idealnie, jeśli osobiście uczestniczysz w specjalnych wydarzeniach branżowych i postanowiłeś podzielić się najaktualniejszą informacją.

Skuteczny sposób na pozyskanie ciekawych danych to rozmowa z ludźmi. Może to być ekspert lub kilku Twoich znajomych. Poproś ich o udzielenie wywiadu lub poprowadzenie master class. Zapisz krótkie filmiki, w których dzielą się swoją opinią na temat, którego dotyczy webinar.

Możesz dowolnie przekazywać uporządkowane materiały z różnych źródeł, jeśli całość będzie wyglądała harmonijnie. Radzimy, abyś z całych sił unikał długich refleksji i nie odbiegał zbytnio od tematu — szanuj czas swoich uczestników. Powinieneś być na 100% przekonany, że fakty, które wybrałeś do wypowiedzi, są nie tylko ciekawe i zabawne, ale oprócz tego świetnie podkreślają aktualność Twoich myśli i porad.

Poszukiwanie informacji w internecie może Cię tak pochłonąć, że zbierzesz materiał na kilka webinarów. Idea powiedzenia o wszystkim na jednym webinarze może wydać się kusząca, ale nie jest to dobrym pomysłem. Więcej nie znaczy lepiej — wybierz tylko najciekawsze informacje i postępuj zgodnie z planem.

Chwilka na relaks

Człowiek nie możesz być skupiony na czymś dłużej 20 minut. Dlatego zadbaj o to, by Twoi widzowie mieli chwilkę na odświeżenie umysłu. W tym celu dobrze sprawdzą się żarty, pytania do słuchaczy, kwestionariusze, żywa komunikacja. Jeśli nie chcesz o tym zapomnieć, umieść w swoim planie adnotację, kiedy jest już czas na zrobienie takiej przerwy.

Przygotowujemy materiały dodatkowe

Aby dodać dynamiki do webinaru, możesz śmiało korzystać z narzędzi wizualnych, ponieważ odpowiednio dobrana grafika pomoże udoskonalić postrzeganie przedstawionych informacji przez uczestników.

Mapa myśli dla szkoleń

Mind Mapping (dosłownie mapowanie myśli) to sposób przedstawienia informacji, który często wybierają psychologowie i trenerzy, aby pomóc uczestnikom treningów lub konferencji w poznaniu i zrozumieniu tematu, celów oraz związków przyczynowo-skutkowych.

Dane są pokazywane jako schemat, informacja ma strukturę promienistą, a myśl główna znajduje się w środku mapy. Można ją wypełnić samodzielnie lub razem z uczestnikami webinaru. Wybierz ten sposób do prowadzenia kolejnej burzy mózgów lub podsumowania wystąpienia. W internecie można znaleźć mnóstwo aplikacji do tworzenia map myśli.

Prezentacja

Ile by się nie mówiło o tworzeniu dobrej prezentacji, warto przypomnieć jej podstawowe zasady.

  • Zadbaj o spójność stylu dla wszystkich slajdów. Śmiało korzystaj z kolorów korporacyjnych.
  • Każdy slajd ma być lakoniczny: jedna idea, jedna lub dwie czcionki i nie więcej niż trzy kolory.
  • Zrób akcent na słowie kluczowym, idei slajdu.
  • Unikaj wykorzystania animacji i wszystkiego, co może rozpraszać uwagę uczestników.
  • Oprócz slajdów dotyczących tematu webinaru przygotuj również obrazek, który zobaczą goście w pokoju webinarowym przed rozpoczęciem spotkania. W tym miejscu możesz napisać nazwę webinaru i kilka słów o prelegencie.
  • Pamiętaj, by w ostatnim slajdzie podziękować uczestnikom. Do tego slajdu dodaj też linki do Twojej witryny internetowej i stron na portalach społecznościowych.

Polecamy Ci, abyś zapoznał się z różnymi serwisami do tworzenia prezentacji i nie ograniczał się tylko do korzystania z utartych szablonów. Zyskaj na tym — pokaż swoją twórczość i spraw, by Twój webinar zapamiętali wszyscy.

Wideo i audio

Wybór filmików czy muzyki musisz też traktować odpowiedzialnie. Zwróć uwagę na kilka ważnych momentów:

  • Włączaj muzykę tylko przed webinarem.
  • Wideo, które chcesz pokazać na webinarze, nie powinno trwać dłużej niż minutę.
  • Poziom głośności plików musi odpowiadać głośności prowadzącego.
  • Uprzednio załaduj linki i odnośniki do wideo z YouTube.
  • Upewnij się, że Twoja platforma do prowadzenia webinarów obsługuje formaty wybranych plików.

Oczywiście, sukces webinaru zależy od wielu czynników: wybór grupy docelowej, promowania webinaru, niezawodnej platformy webinarowej. Warto pamiętać, że uczestnicy z całą pewnością przychodzą po to, by otrzymać skuteczne rady oraz ciekawą i użyteczną wiedzę. Tylko za pomocą dobrze przygotowanego materiału możesz sprawić, że uczestnicy zostaną Twoimi stałymi klientami.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.