materiał do webinaru

Jeśli pragniesz, by webinary zostały częścią Twojej strategi biznesowej, musisz zadbać o to, by Twoje uczestnicy byli zadowoleni z tego, jaki materiał do webinaru przygotowałeś. Wydaje się, że to jest oczywiste, ale w rzeczywistości nie każdy prowadzący wie o tym, jak znaleźć i przedstawić informację na webinarze w taki sposób, by goście wysłuchali przemówienia z entuzjazmem do samego końca. Co więcej, czekaliby niecierpliwie kolejnego spotkania. Właśnie to jest naszym celem: uczestnik ma zrozumieć, że nie stracił czasu i pieniędzy, ale dokonał znaczących inwestycji. Tylko wtedy będzie on przychodził do Ciebie wielokrotnie i opowiadał o tym cennym doświadczeniu swoim znajomym.

Gdy jest to właśnie taki wynik, na który liczysz, to musisz koniecznie popracować nad materiałami do swojego webinaru i przekonać się, że są nie tylko korzystne, ale też klarowne.

Wybieramy formę przedstawienia informacji i piszemy plan

Przypuszczamy, że temat webinaru jest już od dawna ustalony. Nastał czas by zająć się planem wystąpienia. Wiele prelegentów pomija ten krok — wielki błąd. Właśnie dzięki wyraźnemu planu można uniknąć monotonii wystąpienia i zebrać najtrafniejszy materiał do webinaru.

Aby układanie planu było łatwe, polecamy najpierw określić strukturę wystąpienia. Wybierz, jak będzie wyglądać Twój webinar.

Webinar wprowadzający

Na takim spotkaniu prelegent udziela podstawowych informacji na wybrany temat, przedstawia się i poznaje uczestników. Opowiada o pytaniach, które będą poruszane na kolejnych webinarach.

Szczegółowa analiza

Każdy taki webinar jest poświęcony nie więcej niż trzem pytaniom, które są przebadane pod każdym kątem. Do takich prezentacji wybiera się najczęściej informacje wyspecjalizowane. Prowadzenie takich webinarów to świetna możliwość pokazać, że jesteś profesjonalistą.

Webinar-instrukcja

Tutaj możesz podać swoim uczestnikom plan krok po kroku lub listę wskazówek, które pomogą w rozwiązaniu pewnego problemu lub wyzwania.

Q&A

Informację podano jako listę pytań i odpowiedzi. W ramach takiego spotkania można dawać odpowiedzi na pytania z listów Twoich subskrybentów czy uczestników poprzednich webinarów lub odpowiadać na pytania na bieżąco w trakcie webinaru. Nie ważne, jaką wybierzesz opcję, ale koniecznie przygotuj uprzednio odpowiedzi na możliwe pytania i podkreśli w swoim planie wystąpienia słowa kluczowe.

Zbieramy właściwe fakty

Gdzie szukać informacji? Masz kilka wariantów do wyboru: możesz opowiadać o swoim doświadczeniu, historiach z życia znanych osób lub poszukać innych ciekawostek w necie i książkach. Super, jeśli osobiście uczestniczysz w specjalnych wydarzeniach branżowych i postanowiłeś podzielić się najaktualniejszą informacją.

Skuteczny sposób na uzyskanie ciekawych danych to rozmowa z ludźmi. Może to być ekspert lub kilka Twoich znajomych. Poproś ich udzielić wywiadu, poprowadzić master class lub zapisz krótkie filmiki, w których dzielą się swoją opinią na temat problemu, którego dotyczy webinar.

Możesz w dowolny sposób układać przedstawianie materiałów z różnych źródeł, jeśli całość będzie wyglądała harmonijnie. Prosimy Cię, abyś z całych sił unikał długich refleksji i nie odbiegał zbytnio od tematu — szanuj czas swoich uczestników. Masz być na 100% przekonany, że fakty, które wybrałeś dla wypowiedzi, są nie prosto ciekawe i zabawne, ale oprócz tego świetnie podkreślają aktualność Twoich myśli i porad.

Poszukiwanie informacji w internecie może Cię tak pochłonąć, że nazbierasz jej na kilka webinarów. Ale chociaż idea powiedzenia o wszystkim na jednym webinarze może wydać się kusząca, spokojnie i stanowczo odrzuć ją. Więcej nie znaczy lepiej — wybierz tylko najciekawsze i postępuj zgodnie z planem.

Chwilka na relaks

Człowiek nie możesz być skupiony na czymś dłużej 20 minut. Dlatego zadbaj o to, by Twoje widzowie mieli chwilkę na odświeżenie umysłu. W tym celu dobrze się nadają żarty, pytania do słuchaczy, kwestionariusze, żywa komunikacja. Aby nie zapomnieć o tym, napisz w swoim planie podpowiedzi, kiedy jest już czas na zrobienie takiej przerwy.

Przygotowujemy materiały dodatkowe

materiały dodatkowe

Aby dodać dynamiki do webinaru, możesz śmiało korzystać z narzędzi wizualnych, ponieważ odpowiednio dobrana grafika pomoże podnieść postrzeganie informacji przez uczestników.

Mapa myśli

Mind Mapping (dosłownie mapowanie myśli) to sposób przedstawienia informacji, który często wybierają psychologowie i trenerzy, aby pomóc uczestnikom treningów lub konferencji w poznaniu i zrozumieniu tematu, celów oraz związków przyczynowo-skutkowych.

Dane są pokazywane jako schemat, informacja ma strukturę promienistą, a myśl główna znajduje się w środku mapy. Można jej wypełnić samodzielnie lub razem z uczestnikami webinaru. Wybierz ten sposób do prowadzenia kolejnej burzy mózgów lub podsumowania wystąpienia. Spodoba Ci się to, że w necie można znaleźć mnóstwo aplikacji do tworzenia map myśli.

Prezentacja

Ile by się nie mówiło o tworzeniu dobrej prezentacji, warto przypomnieć jej podstawowe zasady.

  • Zadbaj o spójność stylu dla wszystkich slajdów. Śmiało korzystaj z kolorów korporacyjnych.
  • Każdy slajd ma być lakoniczny: jedna idea, jedna lub dwie czcionki i nie więcej niż trzy kolory.
  • Zrób akcent na słowie kluczowym, idei slajdu.
  • Unikaj wykorzystania animacji i wszystkiego, co może rozpraszać uwagę uczestników.
  • Oprócz slajdów dotyczących tematu webinaru przygotuj również obrazek, który zobaczą goście w pokoju webinarowym przed rozpoczęciem spotkania. Tu możesz napisać nazwę webinaru i kilka słów o prelegencie.
  • Pamiętaj, by w ostatnim slajdzie podziękować uczestnikom. Do tego slajdu pasują też linki do Twojej witryny internetowej i stron na portalach społecznościowych.

Polecamy Ci, by oznajmił się z różnymi serwisami do tworzenia prezentacji i nie ograniczał się tylko do korzystania z utartych szablonów. Zyskaj na tym — pokaż swoją twórczość i zrób, by Twój webinar zapamiętali wszyscy.

Wideo i audio

Wybór filmików czy muzyki masz też traktować odpowiedzialnie. Zwróć uwagę na kilka ważnych momentów:

  • Włączaj muzykę tylko przed webinarem.
  • Wideo, które chcesz pokazać na webinarze, nie powinny trwać dłużej niż minutę.
  • Poziom głośności plików ma odpowiadać głośności prowadzącego.
  • Uprzednio załaduj linki i odnośniki do wideo z YouTube.
  • Przekonaj się, że Twoja platforma do prowadzenia webinarów obsługuje formaty wybranych plików.

Oczywiście, sukces webinaru zależy od wielu czynników: wybór grupy docelowej, promowania webinaru, niezawodnej platformy webinarowej. Ale warto pamiętać, że uczestnicy z całą pewnością przychodzą po to, by dostać skutecznych rad, ciekawej i użytecznej wiedzy. I tylko za pomocą dobrze przygotowanego materiału możesz sprawić, że uczestnicy zostaną Twoimi stałymi klientami.