Jak samodzielnie zrobić webinar i nie zwariować?

zrobić webinar

Wciąż nie wiesz, jak samodzielnie zrobić webinar? Wiem, że na początku wybór tematu, tworzenie landing page’a, reklamy czy prezentacji może się okazać prawdziwym wyzwaniem. Być może myślisz, że jeszcze nie jesteś gotowy, ale prawda jest taka, że nigdy nie jesteśmy gotowi na 100%. Nie czekaj, aż ktoś przyjdzie i powie: „Słuchaj, jesteś już ekspertem — teraz na pewno możesz prowadzić szkolenia”. Organizacja szkoleń może przebiegać łatwo, dlatego przygotowaliśmy małą instrukcję, dzięki której będziesz mógł samodzielnie zrobić webinar.

Temat

Wydaje się, że wybór tematu to najprostsze zadanie. Większość myśli, że wystarczy opowiadać o tym, na czym się najbardziej znamy. Otóż nie. W pierwszej kolejności musimy pomyśleć o tym, co będzie ciekawe dla naszych słuchaczy, jak możemy im pomóc w osiągnięciu ich celów. Masz zaproponować szybkie i skuteczne rozwiązanie problemu — nikt nie będzie chciał słuchać wielogodzinnego wykładu teoretycznego. Jeżeli nie masz kontaktu z przedstawicielami swojej grupy docelowej, zarejestruj się na forach lub grupach w sieciach społecznościowych. Tam poznasz swoich przyszłych klientów i dowiesz się, jakich rozwiązań szukają.

Zaproszenie i anons webinaru

Opublikuj zaproszenie na webinar w sieciach społecznościowych, newsletterze, blogu, na stronie rejestracji. Intrygujący afisz pomoże zachęcić użytkowników do rejestracji na Twój webinar. O tym, jak napisać anons i zaproszenie na webinar, który zachęci więcej osób do uczestniczenia, możesz przeczytać tu.

Landing page

Strona docelowa (landing page) to strona, na której znajdują się podstawowe informacje o Twoim webinarze. Jej zadaniem jest nakłonić użytkownika do pewnego działania: zarejestrować się, kupić coś. Efektywny landing page zapewnia wysoki współczynnik konwersji. Dobra wiadomość jest taka, że dla stworzenia tej strony wcale nie potrzebujesz programisty. Dzisiaj można znaleźć wiele nieskomplikowanych serwisów, gdzie w prosty sposób zrobisz ładną stronę docelową.

Przeczytaj więcej o landing page’u w artykule Jak stworzyć landing page dla webinaru i niczego nie spartaczyć?

Przypomnienia

Bardzo często ludzie po prostu zapominają o zaplanowanym webinarze. Ale ty możesz pomóc swoim uczestnikom nie przegapić waszego spotkania. Jeśli chcesz, aby na webinar przyszło jak najwięcej uczestników, wyślij do nich mail, w którym uprzejmie przypomnij o nadchodzącym webinarze i zostaw link do wejścia. Wyślij go dzień przed webinarem i dwukrotnie w dniu wydarzenia. Oprócz tego można zaproponować, by uczestnicy dodali spotkanie do Kalendarza Google.

Plan

Dzięki dobrze napisanemu planowi Twój webinar będzie zrozumiały, ciekawy i dynamiczny. Pamiętaj, by napisać nie tylko podstawowe zagadnienia w odpowiedniej kolejności, ale też zaznacz, kiedy masz zrobić małą przerwę. Taka pauza pomaga trochę obudzić uczestników lub przygotować ich do kolejnej dawki informacji. Co 20 minut staraj się pożartować, porozmawiać z uczestnikami lub przeprowadzić test.

Interaktywność

Dowiedz się o funkcjach, które oferuje Twoja platforma do webinarów.

Korzystaj z nich, by przywrócić uwagę widzów. Wtedy Twoje wystąpienie będzie bardziej atrakcyjne i wciągające. Tu masz listę narzędzi, które pomogą zdynamizować webinar, by nie wyglądał jak nudziarski wykład:

Prezentacja

Prezentacja jest właśnie tym elementem webinaru, na który najwięcej patrzą uczestnicy w ciągu szkolenia lub webinaru. Dlatego masz zadbać o jej wygląd dokładnie tak, jak i o swój własny, gdy chcesz prowadzić webinar z włączoną kamerą. Jeśli do tworzenia prezentacji używasz tylko PowerPointa, to warto zwrócić uwagę też na inne serwisy: Prezentacje Google, Keynote, Powtoon.

Tworząc slajd, pamiętaj o spójności stylu, zwięzłości i krótkości. Chodzi tutaj o słowa, idee, czcionki, kolory. Unikaj animowanych obrazków, wielkich tabel i niezrozumiałych wykresów. Dobrze, gdy na początku pokażesz slajd z powitaniem i krótką informacją o sobie. Na końcu musi być slajd ze słowami podziękowania oraz informacje kontaktowe.

Ładowanie materiałów

Nie warto zostawiać na później tworzenia ankiet i załadowania materiałów. Nawet odnośniki do wideo z YouTube’a przygotuj uprzednio. Załaduj wszystko na platformę i sprawdź, jak wyglądają Twoje pliki w pokoju webinarowym. Uwierz, w trakcie webinaru nie będziesz mieć na to czasu, a ładowanie wideo może trwać ponad kilka minut.

Sprzęt

Sukces webinaru zależy nie tylko od Twojej charyzmy, wiedzy i ładnej prezentacji. Kwestie techniczne są tak samo ważne. Sprawdź swój zestaw słuchawkowy i kamerę, przetestuj platformę do wideokonferencji i prędkość Twojego łącza. Jeśli na webinarze będą też inni spikerzy, przypomnij im, by również sprawdzili, jak działa ich sprzęt. Nie zapomnij, że masz nacisnąć przycisk nagrywania.

W tym wpisie napisaliśmy podstawowe kroki przygotowywania i prowadzenia webinaru. Więcej wskazówek o tym, jak pomyślnie zrobić webinar, możesz przeczytać w kompletnym przewodniku przygotowania webinarów. Przeanalizuj, z czym masz najwięcej kłopotów i napraw to. Wierzymy, że dasz radę samodzielnie zrobić webinar lub wideokonferencję.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.