W poszukiwaniu storytellingu. Jak wykorzystać storytelling na webinarze?

storytelling na webinarze

Porozmawiajmy dziś o storytellingu. Nie o bajkach i detektywach, nie o trendzie w e-learningu, lecz o storytellingu jako narzędziu do wybudowania własnej marki – biznes-storytellingu, oraz o tym, jak wykorzystać storytelling na webinarze.

Po co nam storytelling na webinarze?

Biznes-storytelling – to strategia pozyskiwania klientów za pomocą opowiadania historii o swoim biznesie, marce, usługach.

Kiedy większość użytkowników nie chce już słyszeć o “najlepszej propozycji”, “niskich cenach” i “super jakości”, lepiej odbierane są podobne historie: “Jak pasja do samolocików pomogła chłopcu zostać pilotem i spełnić swoje marzenie”.

Historie pozwalają nam stworzyć indywidualność i zbudować dobre relacje z konsumentami, dlatego już teraz warto skorzystać ze wszystkich korzyści, oferowanych przez biznes-storytelling.

Opowiadając historię, pomagamy uczestnikom webinarów zrozumieć, że to właśnie naszej usługi potrzebują. Najważniejsze jest, że nikt nie zmusza ich, aby coś kupili, jeśli nie mają na to ochoty.

Najważniejsze zasady storytellingu

Oczywiste = nudne. Porzuć banalny opis marki, listę zasług oraz inne nudne fakty – o tym wszystkim, oczywiście, możesz napisać na swojej stronie, ale nie jest to historia, która zachwyci klienta. Jeśli powiesz o pewnych obowiązkowych aspektach i cechach Twojej propozycji, słuchacze po prostu nie będą tym zainteresowani. 

Cel storytellingu – przekazać nie tyle treści, ile emocje. Nie musisz doprowadzać uczestników webinaru do łez, opowiadając swoją historię w taki sposób, jak to zrobili w EDEKA.

Lekki dreszcz, śmiech lub tylko uśmiech, entuzjastyczne okrzyki – to są oznaki, że Twoja historia miała wpływ na odbiorcę.

Stwórz historię wokół głównego bohatera. W tym celu możesz wybrać ciekawą personę znajdującą się w kontrowersyjnej sytuacji lub ekscytujące wydarzenie z życia.

Mniej konkretów. Podobnie jak w dobrej reklamie, nie warto opowiadać o produkcie w samych superlatywach – pokaż, jak czują się ludzie, którzy go wybrali.

Nacisk na ludzi i atmosferę. Twój wniosek i usługa mają być jedynie tłem dla bohatera. Jego historia sprawi, że klient zaufa Ci bardziej, niż kiedy opowiadałeś o zaletach swojej propozycji.

Dobry przykład – reklama Lacoste. Wzruszająca historia pary, która jest w centrum uwagi, podczas gdy marka pozostaje jedynie tłem, pięknym, zmysłowym, niezapomnianym.

Jak buduje się storytelling?

Ważne jest, aby podążać za strukturą, postępować zgodnie z logiką zawartą w opowiadaniu. Nie zapomnij, że historia powinna skłonić odbiorców do pewnych przemyśleń i wniosków – zawsze przy dodawaniu jakiegoś szczegółu pamiętaj, jaki cel postawiłeś wcześniej.

Klasyczny schemat w storytellingu:

Wstęp → Rozwój wydarzeń → Punkt kulminacyjny → Wniosek → Zakończenie

Nigdy nie zapominaj o zakończeniu.

Dopóki nie wiesz, jak chcesz zakończyć swoją historię, nie zaczynaj opowiadania. Historie bez finału, w tym przypadku spowodują tylko irytację.

Storytelling dla webinarów i sprzedaży

W jaki sposób możemy wykorzystać storytelling na webinarze i jak za pomocą opowiedzianej historii zwiększyć skuteczność spotkania? Mamy dla Ciebie kilka przykładów wykorzystania storytellingu oraz instrukcję, jak to zrealizować.

Biznes-historia

Kiedy z tego korzystać? Jeśli wymyślisz dobrą historię, umieść ją na swojej stronie i w sieciach społecznościowych.

Po co? Aby wyróżnić się wśród konkurencji i od razu pokazać swoim przyszłym klientom lub studentom, kim jesteś i że masz opinię profesjonalisty. Historia może pokazać, dlaczego tak jest i udowodnić to, że wśród podobnych ofert Twoja pozostaje wyjątkowa.

O czym opowiadać? O sobie, firmie, produkcie.

Potrzebujesz pomocy? Rozpocznij zdanie od swojego imienia i wyszczególnienia dwóch osiągnięć. Pierwsze – ze strony profesjonalnej, drugie – osobiste. Może być to coś sentymentalnego, tylko w pierwszej kolejności zastanów się, czy Twoja grupa docelowa to doceni. Pisz wszystko w trzeciej osobie. Po napisaniu imienia i osiągnięć dodaj mały prolog, który pokaże, w jaki sposób zakochałeś się w swojej działalności, oraz dlaczego chcesz podzielić się wiedzą z innymi. “Tak to wygląda dzisiaj, ale kilka lat temu… był prawie niezauważalnym studentem w śmiesznych okularach, ale z bardzo poważnym marzeniem”.

Podpowiedź: dobrze jest od czasu do czasu ponownie przeczytać tę historię. Zmieniaj coś, śmiało dodawaj detale do swojej historii tak, aby wywołała zachwyt.

co to storytelling

Historia zamiast wstępu

Kiedy z tego korzystać? Na początku webinaru. Włącz jako prezentację na wydarzeniu od razu po tradycyjnym pytaniu: Jak mnie słyszycie?

Po co? Oczywiście, możesz zacząć jak zwykle: Mam na imię… tyle lat pracuje w branży… Moje sukcesy – to…

Ale załóżmy, że nie chcesz zanudzić uczestnika suchymi faktami, ale ponad wszystko pragniesz zachwycić go, zdobyć zaufanie i przekonać do swojego profesjonalizmu. 

O czym opowiadać? Na początek webinaru przygotuj historię o tym, jak znalazłeś swoje powołanie, założyłeś biznes, kiedy zrozumiałeś, że Twoja praca jest ważna. Historia porażki jest z całą pewnością idealna! Zaznacz, czego Cię to nauczyło.

Potrzebujesz pomocy? Nie bój się najpierw korzystać z gotowych szablonów historii i przekształcić je do swojego opowiadania. Tutaj pomogą ci frazy-haczyki – trzymaj się ich, jeśli nie wiesz, o czym masz mówić dalej.

  1. Gdzie…
  2. Kto
  3. Pewnego razu
  4. Aż tu nagle
  5. Jednak
  6. Wtedy
  7. W końcu

Do takiej historii można dodać obrazki, własne lub ze stoków.

Podpowiedź: wymyśl zakończenie na samym początku.

Storytelling do zawarcia umowy na webinarze

Kiedy z tego korzystać? Na webinarze, zanim zaprezentujesz swoją ofertę.

Po co? Aby emocjonalnie przygotować uczestników do podejmowania decyzji. Oni już otrzymali wystarczającą dawkę niezbędnych informacji. Najprawdopodobniej mają już dosyć przyjmowania kolejnych faktów. Daj uczestnikom zrozumieć, dlaczego warto nauczyć się od Ciebie więcej.

O czym opowiadać? Możesz przedstawić historię klienta, który doszedł do wniosku, że ma dosyć zajęć grupowych i umówił się na indywidualną konsultację.

Potrzebujesz pomocy? Powiedz, dlaczego bohater Twojej historii musiał koniecznie nauczyć się czegoś nowego, dlaczego tak bardzo mu na tym zależało. Co takiego mogło się wydarzyć, gdyby nie zmienił swojego podejścia do konkretnej sytuacji. Pozwól słuchaczom wczuć się w bohatera.

Podpowiedź: zapisz historię i zostaw na godzinę. Następnie przeczytaj i odpowiedz na pytanie: czy ten przykład jest motywujący? Czy Twoich uczestników ten przykład zainteresuje ?

Storytelling w newsletterze

Kiedy z tego korzystać? W newsletterze pomiędzy wydarzeniami.

Po co? Aby utrzymać zainteresowanie uczestników i nie pozwolić im, na rezygnację z kolejnego spotkania.

O czym opowiadać? O sytuacji bez wyjścia, zaskakujących wnioskach wyciągniętych po ostatnim webinarze. O tym, jak jeden z uczestników otworzył Twoje oczy na jakiś problem, o tym, jak znalazłeś swoją inspirację, przezwyciężyłeś trudności i chcesz pomóc innym zaoszczędzić czas i pieniądze, by nie popełniali takich błędów.

Potrzebujesz pomocy? Jako przykład może posłużyć ta historia, w której możesz zamienić fragmenty i dopasować do swoich potrzeb.

“Wszystko się zmieniło w jeden dzień. Myślałem, że jestem dość dobrym przedsiębiorcą, aż trafiłem na pewne biznesowe spotkanie i poznałem guru branży… Który potrafi rozwinąć i sprzedać każdy biznes”.

Tu powinien zacząć się, na przykład krótki dialog, z którego Ty dowiedziałeś się, że rzeczywiście nic nie rozumiesz w zarządzaniu firmą. 

“Nic nie rozumiesz, tylko to brzmiało w mojej głowie przez kilka dni.

Więc wziąłem się do pracy…”

Podpowiedź: pamiętaj, że storytelling na webinarach to nie tylko modna sztuczka – jest to skuteczne narzędzie do zwiększenia zainteresowania. Jeśli chcesz, by wszystko zadziało, pamiętaj, że musisz złożyć swoją propozycję, dodając odnośniki do landing page’u, sklepu, oraz przyciski CTA.

CTA i storytelling

Polecamy przeczytać wpisy: Pomocy! Dlaczego CTA nie działa?

Jak stworzyć landing page dla webinaru i niczego nie spartaczyć?

Podsumowując. Uczenie się strorytellingu

Nie każdy potrafi ładnie opowiadać, ale wszyscy chcą słuchać wyłącznie ciekawych historii – tego możesz być pewien. I Uwierz nam, każdy ma coś do powiedzenia. Wszystkie sytuacje, umowy, osiągnięcia oraz porażki można przedstawić “apetycznie”. Ponadto, historie ze świata biznesu sprzedają usługi lub towary skuteczniej niż jakakolwiek reklama.

Dlatego warto zabrać się do napisania kilka historii o własnym doświadczeniu. Nie ma znaczenia, co dokładnie chcesz pokazać za pomocą storytellingu, pamiętaj, że najważniejsze to – prawidłowe zaprezentowanie. Takie, które pomoże Ci wyróżnić się spośród konkurencji.

I nawet nie myśl o tym, że musisz mieć ogromny talent do pisania historii. Spróbuj napisać kilka razy, a jeśli uznasz, że nie brzmi to profesjonalnie, poproś o pomoc specjalistów. Pamiętaj tylko o jednym – koniecznie opowiedz swoją historię.

 

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.