W poszukiwaniu storytellingu. Jak wykorzystać storytelling na webinarze?

storytelling na webinarze

Porozmawiajmy dziś o storytellingu. Nie o bajkach i detektywach, nie o trendzie w e-learningu, lecz o storytellingu jak narzędzi do wybudowania własnej marki  – biznes-storytellingu, oraz o tym, jak wykorzystać storytelling na webinarze.

Po co nam storytelling na webinarze?

Biznes-storytelling – to strategia pozyskiwania klientów za pomocą opowiadania historii o swoim biznesie, marce, usługach.

Kiedy już większość użytkowników nie chce słyszeć o “najlepszej propozycji”, “niskich cenach” i “super jakości”, lepiej odbierane są podobne historie: “Jak pasja do samolocików pomogła chłopcu zostać pilotem i spełnić czyjeś marzenie”.

Historie pozwalają nam stworzyć indywidualność i zbudować dobre relacje z konsumentami, dlatego już teraz warto się skorzystać ze wszystkich plusów, oferowanych przez biznes-storytelling.

Opowiadając historię, pomagamy uczestnikom webinarów zrozumieć, że właśnie naszej usługi oni zawsze szukali. A co najważniejsze, że nikt nie zmusza ich, aby coś kupili, jeśli nie mają ochoty.

Najważniejsze zasady storytellingu

Oczywiste = nudne. Porzucić banalny opis marki, listę zasług oraz inne nudne faktyo tym wszystkim, oczywiście, można napisać na swojej stronie, ale nie jest to taka historia, która zachwyci klienta. Jeśli powiesz o pewnych obowiązkowych rzeczach i cechach Twojej propozycji, słuchacze po prostu nic z tego nie usłyszą.

Cel storytellingu – przekazać nie tyle treści, co emocje. Może i nie warto doprowadzać uczestników webinaru do łez, opowiadając swoją historię w taki sposób, jak to zrobili w EDEKA.

Lekki dreszcz, śmiech lub tylko uśmiech, entuzjastyczne okrzyki – to są oznaki, że Twoja historia miała wpływ.

Stwórz historię wokół głównego bohatera. W tym celu możesz wybrać ciekawą personę w sytuacji kontrowersyjnej lub ekscytujące wydarzenie z życia.

Mniej konkretów. Podobnie jak w dobrej reklamie, nie warto opowiadać, jaki fajny jest Twój produkt – pokaż, jak czują się ludzie, które go wybrali.

Nacisk na ludzi i atmosferę. Twój wniosek i usługa mają służyć jedynie tłem dla bohatera. Jego historia sprawi, że polubią Cię bardziej, niż kiedy opowiadałeś o zaletach swojej propozycji.

Dobry przykład – reklama Lacoste. Wzruszająca historia pary jest w centrum uwagi, w ten czas, kiedy marka pozostaje jedynie tłem, pięknym, zmysłowym, niezapomnianym.

Jak buduje się storytelling?

Ważne jest, aby podążać za strukturą, postępować zgodnie z logiką zawartą w opowiadaniu. Nie zapomnij, że historia powinna skłonić odbiorców do pewnych przemyśleń i wniosków – zawsze przy dodawaniu jakiegoś ze szczegółów pamiętaj, jaki cel postawiłeś wcześniej.

Klasyczny schemat w storytellingu:

Wstęp → Rozwój wydarzeń → Punkt kulminacyjny → Wniosek → Zakończenie

Nigdy nie zapominaj o zakończeniu.

Dopóki nie wiesz, jak chcesz skończyć swoją historię, jak pokażesz, do czego dążysz, lepiej nie zaczynać opowiadania. Niezakończone historie w tym przypadku spowodują tylko irytację.

Storytelling dla webinarów

Więc, jak możemy wykorzystać storytelling na webinarze i jak za pomocą historii zwiększyć skuteczność spotkania? Tu masz tylko parę przykładów wykorzystania storytellingu oraz instrukcję, jak to zrealizować.

Biznes-historia

Kiedy z tego korzystać? Jak tylko wymyślisz dobrą historię, umieść ją na swojej stronie i w sieciach społecznościowych.

Po co? Aby wyróżnić się wśród konkurencji i od razu pokazać swoim przyszłym klientom lub studentom, kim jesteś i że masz reputację super profesjonalisty.  Historia może pokazać, dlaczego tak jest i dlaczego wśród podobnych ofert Twoja pozostaje wyjątkowa.

O czym opowiadać? O sobie, firmie, produkcie.

Potrzebujesz pomocy? Zacznij zdanie ze swojego imienia i 2 osiągnięć. Pierwsze – ze strefy profesjonalnej, drugie – osobiste. Może to być coś sentymentalnego, tylko najpierw pomyśl, czy Twoja grupa docelowa to doceni. Napisz o sobie w trzeciej osobie. Po wymienieniu imienia i osiągnięć dodaj mały prolog, który pokaże, jak się zakochałeś w swojej działalności, oraz dlaczego chcesz podzielić się swoją wiedzą z innymi. “Ale tak to wygląda dzisiaj, a wtedy w dalekim roku… to był prawie niezauważalny student w śmiesznych okularach, ale z bardzo poważnym marzeniem”.

Podpowiedź: dobrze jest od czasu do czasu ponownie przeczytać tę historię. Zmieniaj coś, śmiało dodawaj detale do swojej historii tak, aby ona wywołała zachwyt.

Jak opowiadać historie

Historia zamiast wstępu

Kiedy z tego korzystać? Na początku webinaru. Włącz jako prezentację na wydarzeniu od razu po tradycyjnym pytaniu: Jak mnie słyszycie?

Po co? Oczywiście, możesz zacząć jak zwykle: Mam na imię… tyle lat pracuje w branży… Moje sukcesy – to…

Ale załóżmy, że chcesz nie tylko zmęczyć uczestnika, podając jedynie suche fakty, ale ponad wszystko pragniesz zachwycić go, zdobyć zaufanie i przekonać w swoim profesjonalizmie.

O czym opowiadać? Na początek webinaru przygotuj historię o tym, jak znalazłeś swoje powołanie, założyłeś biznes, kiedy zrozumiałeś, że Twoja praca jest ważna. Historia porażki jest z całą pewnością idealna! Zaznacz, czego to Cię nauczyło.

Potrzebujesz pomocy? Nie bój się najpierw korzystać z szablonów historii i przekształcić je dla dobra swojego opowiadania. Tutaj pomogą ci frazy-haczyki – trzymaj się ich, jeśli nie wiesz, o czym masz mówić dalej.

  1. Gdzie…
  2. Kto
  3. Jednego razu
  4. Aż nagle
  5. Jednak
  6. Wtedy
  7. W końcu

Do takiej historii można dodać obrazki, własne lub ze stoków.

Podpowiedź: wymyśli rozwiązanie na samym początku.

Storytelling do zawarcia umowy na webinarze

Kiedy z tego korzystać? Na webinarze przed tym, jak złożyć swoją propozycję.

Po co? Aby emocjonalnie przygotować uczestników do podejmowania decyzji. Oni już otrzymali dawkę korzystnej informacji, możliwie, że mózg im się gotuje. Daj uczestnikom zrozumieć, dlaczego warto nauczyć się od Ciebie więcej.

O czym opowiadać? Na przykład historię klienta, który doszedł do wniosku, że grupowych lekcji mu nie wystarczy, i umówił się na indywidualną konsultację.

Potrzebujesz pomocy? Powiedz, dlaczego musiał koniecznie nauczyć się czemuś, dlaczego zależało mu na tym. Coby mogło się zdarzyć, gdyby nie zmienił swojego podejścia do sprawy. Pozwól słuchaczom wczuć się w bohatera.

Podpowiedź: zapisz historię i zostaw na godzinę. Następnie przeczytaj i odpowiedz na pytanie: czy ten przykład jest motywujący?  Czy Twoim uczestnikom ten przykład się spodoba?

Storytelling w newsletterze

Kiedy z tego korzystać? W newsletterze pomiędzy wydarzeniami.

Po co? Aby utrzymać zainteresowanie uczestników i nie pozwolić im, aby zrezygnowali z następnego spotkania.

O czym opowiadać? O sytuacji bez wyjścia. O objawieniu po ostatnim webinarze. O tym, jak jeden z uczestników otworzył Twoje oczy. O tym, jak znalazłeś swoją inspirację, przezwyciężyłeś trudności i chcesz pomóc innym zaoszczędzić czas i pieniądze, by nie popełniali takich błędów.

Potrzebujesz pomocy? Jako przykład może posłużyć ta historia, w której możesz zastąpić zmienne.

Wszystko się zmieniło w jeden dzień. Myślałem, że jestem dość dobrym przedsiębiorcą, aż trafiłem na jedno biznesowe spotkanie i poznałem guru w branży… Który umie rozwinąć i sprzedać każdy biznes.

Tu ma zacząć się, na przykład krótki dialog, z którego Ty dowiedziałeś się, że rzeczywiście nic nie rozumiesz w zarządzaniu firmą i w ogóle.  

Nic nie rozumiesz, tylko to brzmiało w mojej głowie przez kilka dni.

Więc wziąłem się do pracy…

Podpowiedź: pamiętaj, że storytelling na webinarach to nie tylko modna sztuczka – jest to skuteczne narzędzie do zwiększenia konwersji. Ale jeśli chcesz, by wszystko zadziało, pamiętaj, że masz złożyć swoją propozycję, dodając odnośniki do landing page’u czy sklepu,  oraz przyciski CTA.

CTA

Polecamy przeczytać wpisy: Pomocy! Dlaczego CTA nie działa?

Jak stworzyć landing page dla webinaru i niczego nie spartaczyć?

Podsumowując

Nie każdy umie ładnie opowiadać, ale posłuchać ciekawej historii zechcą wszyscy. I uwierz nam, każdy ma coś do powiedzenia.  Każdą sytuację, umowę, osiągnięcie lub porażkę można przedstawić apetycznie. Ponadto, że historie ze świata biznesu sprzedają usługi lub towary lepsze niż jakakolwiek reklama.

Dlatego warto zabrać się do napisania kilka historii o własnym doświadczeniu. Nie ma znaczenia, co Ty chcesz pokazać za pomocą storytellingu, pamiętaj, że najważniejsze to – prawidłowe zaprezentowanie. Takie, które pomoże Ci wyróżnić się spośród konkurencji.

I nawet nie myśli o tym, że musisz mieć chociaż jakiś talent do pisania historii. Spróbuj, a potem jeszcze kilka razy, a jeśli postanowisz, że jest to beznadziejne, poproś o pomóc, ale koniecznie opowiedz swoją historię.

 

Blog platformy do webinarów MyOwnConference. Porady z organizowania, prowadzenia i promocji perfekcyjnego webinaru.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.