System do webinarów: jak wybrać?

Nowoczesny efektywny marketing, biznes i edukacja są prawie niemożliwe bez webinarów, które są zamiennikiem szkoleń, konferencji i seminariów w internecie. System do webinarów jest niezbędną częścią strategii marketingowej już dla milionów firm. Dzięki webinarom można szybko zwiększyć sprzedaży oraz promować swoją markę. Ale najbardziej korzystają z tego narzędzia edukatorzy do nauki zdalnej — jest to mega wygodne zarówno dla szkoleniowców, jak i dla uczestników, a najważniejsze, że skuteczność takich zajęć online jest nawet wyższa od nauki tradycyjnej.

Zalety webinarów są oczywiste: dzięki nim można zebrać w wirtualnej klasie uczniów z różnych miast i krajów, nie ma potrzeby wydawać pieniędzy na dojazdy i zorganizowanie lub wynajmować salę konferencyjną. Inny plus — dostępność systemów do webinarów. Do zorganizowania webinaru potrzebujesz tylko kilka rzeczy: komputer z szybkim połączeniem internetowym, kamera, słuchawki i specjalny system do webinarów.

Dzisiaj mówimy o szczegółach wyboru systemu do webinarów.

System do webinarów — to oprogramowanie do prowadzenia konferencji online, seminariów i treningów przez internet. Najczęściej system do webinarów działa z poziomu przeglądarki i nie wymaga zainstalowania na komputer. A to znaczy, że dlatego, aby korzystać z systemu, nie musisz szukać pomocy programisty i admina.

Podstawowe możliwości systemu do webinarów

Wszystkie podstawowe narzędzia systemów do webinarów można podzielić na 4 kategorie: komunikacja, praca z plikami, statystyki, nagrywanie. Komunikować z uczestnikami można na czacie lub za pomocą mikrofonu oraz kamery. Rozmawiać między sobą z włączoną kamerą może kilka osób jednocześnie, a to bardzo się przyda, gdy jest zaplanowane spotkanie biznesowe lub dyskusja podczas szkolenia.

Praca z plikami, czyli pokaz, edytowanie i dzielenie się dokumentami, prezentacją i wideo z uczestnikami webinaru. Dzięki wspólnemu dostępu można wysłać do każdego potrzebne dokumenty oraz inne materiały. W specjalnym trybie pokazu ekranu można wyjaśnić widzom, jak działa jakikolwiek program w czacie rzeczywistym.

Po webinarze organizator dostaje nagranie z wydarzenia i przeróżne statystyki. Są tam wszystkie potrzebne dane uczestników, wyniki ankiet i testów, historia czata.

Niektóre systemy do webinarów mogą zaproponować dodatkowe narzędzia, na przykład, wysyłka zaproszeń do uczestników, testy online, landing page.

Jak wybrać system do webinarów

Gdy tylko zaczynasz prowadzić webinary, wybór odpowiedniego systemu może sprawić wielki kłopot. Przecież wyszukiwarka od razu pokazuje kilkadziesiąt przeróżnych systemów do webinarów. Może się wydać, że nie dasz rady ogarnąć to wszystko.

Więc postanowiliśmy, że tak naprawdę najważniejsze na początku są właśnie 7 czynników, których znaczenie pomoże wybrać odpowiedni dla Ciebie system do webinarów.

Cena. Mamy bezpłatne i płatne systemy do webinarów. Może się zdarzyć, że właśnie trafisz na pewny bezpłatny system i pomyślisz, po co mam wydawać pieniędzy, gdy mogę tego nie robić. Ale nie zawsze ten pomysł jest dobry. Nie możemy polecić bezpłatnych rozwiązań ze względu na niską jakość transmisji, bezpieczeństwo, małą liczbę narzędzi oraz przez inne ograniczenia.

Cena płatnych programów zależy od liczby osób, które mogą jednocześnie uczestniczyć w webinarze, i dostępnych narzędzi. Im więcej jest taryf, tym łatwiej wybrać ten, który jest odpowiedni do Twoich celów, nie przepłacając.

Liczba uczestników. Zwróć uwagę na ilość uczestników, którzy mogą jednocześnie oglądać webinar i liczbę prezenterów, czyli osób, które mogą mówić z włączoną kamerą. Zwykle znajdziesz pokoje webinarowe od 20 do 1000 uczestników i 2-4 prezenterzy. Ale niektóre systemy pozwalają prowadzić spotkania dla 2000+ uczestników z większą liczbą prezenterów.

Niezbędne narzędzia. Popatrzy, czy system oferuje wszystko, czego potrzebujesz. Do pewnych spotkań wystarczy tylko kamery i czatu, ale istnieją też funkcje, których wykorzystanie pomoże nawet początkującym prowadzić webinary na wysokim poziomie:

  • Możliwość nadawać głos uczestnikom
  • Pokazywanie załadowanych plików wideo lub filmików z YouTube
  • Pokaz ekranu
  • Wskaźnik i rysowanie
  • Ankiety i testy
  • Moderacja czatu
  • Integracja z sieciami społecznościowymi
  • Dopasowanie wyglądu webinarów
  • Nagrywanie webinarów
  • Umieszczenie webinaru na swojej stronie internetowej
  • Integracja Google Analytics

Język systemu. Najwięcej jest systemów w języku angielskim, są również takie, które obsługują kilka języków. Niestety tylko parę są takich, które mają wszystko po polsku. Dlatego wybierając program, zastanów się, który z nich będzie zrozumiały nie tylko dla Ciebie, ale też dla uczestników Twoich webinarów.
Wsparcie techniczne. Sprawdź, czy wybrany system ma wsparcie online i linię telefoniczną, zobacz, jak szybko nadają odpowiedź. Przecież to pracownicy wsparcia pomogą szybko zapoznać się z systemem i rozwiązać kwestie techniczne.

Łatwość wykorzystania. Na pewno nie masz dużo czasu i nie chcesz mieć do czynienia ze skomplikowanym interfejsem. Znajdź taki program, który jest intuicyjny i zrozumiały. Zwróć uwagę, czy są instrukcje użytkownika.

Wersja mobilna. Ponad połowę uczestników wchodzą na webinar ze smartfonów lub tabletów. Dlatego ważne, by system zarówno dobrze działał na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych.

Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć, jakie są najważniejsze narzędzia systemów do webinarów. Przeczytaj też nasze inne wpisy o systemach do prowadzenia webinarów i wideokonferencji.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.