szkolenia e-learningowego

Na platformie MyOwnConference odbyło się już ponad milion szkoleń online. Przeanalizowaliśmy najlepsze, by sformułować 17 zasad, dzięki którym potrafisz skutecznie przygotować i przeprowadzić szkolenie e-learningowe.

1. Zadbaj o nazwę dla szkolenia. Nagłówek ma być ciekawy, wpadający w ucho, ale pamiętaj, by wyraźnie pokazywał temat treningu lub szkolenia.

2. Wybierz sprawdzoną platformę e-learningową lub webinarową. Funkcjonalność tych platform jest prawie identyczna, ale platformy do webinarów lepiej się nadają, jeśli zależy Ci właśnie na spotkaniu ze studentami w trybie rzeczywistym. Najważniejsze, by wybrana platforma do szkoleń online gwarantowała stabilność transmisji i ochronę przed awariami.

3. Przygotuj przejrzystą i lakoniczną prezentację. Unikaj trudnych schematów i wykresów – studenci mają od razu zrozumieć znaczenie każdego obrazu bez dodatkowych wyjaśnień.

4. Postaraj się, by pokój, w którym będziesz nagrywać lub prowadzić szkolenie, był dobrze oświetlony. Obrazek z kamery internetowej może być niewyraźny, gdy w pomieszczeniu brakuje światła.

5. Lepiej założyć jednobarwne ubranie. Pasiaste koszule i sweterki w kratki lub z drobnymi elementami mogą spowodować interferencję.

6. Nigdy nie zaczynaj spotkania od “przejdźmy prosto do sedna sprawy”. Na początku słuchacze są jeszcze trochę spięci, więc musisz pomóc im zrelaksować i polubić Cię. Lepiej, gdy zaczniesz od historii lub żartu, dotyczących tematu szkolenia.

7. Gdyż uczestnicy jeszcze nie dość dobrze Cię znają, opowiedz najpierw kilka słów o sobie.

8. Opowiedz o badaniach, które potwierdzają Twoje kluczowe myśli. Pokaż konkretne statystyki, nie ograniczając się tylko do słów “większość”, “mnóstwo” itd.

9. Ludzie lubią historie ze swojej sfery działalności. Dołącz do wykładu prawdziwe historie i przykłady.

10. Pamiętaj, że uczestnicy Twojego szkolenia e-learningowego przyszli, by otrzymać od Ciebie pewne korzyści, usłyszeć coś nowe i naprawdę cenne dla siebie. Jeśli zaczniesz opowiadać jakieś banały — stracisz zaufanie słuchaczy.

11. W trakcie szkolenia skup się na wykładzie i prezentacji. Niech moderator zajmie się kwestiami technicznymi.

12. Nawet nie próbuj opowiedzieć o wszystkim w jednym szkoleniu. Pragnij, by po każdym treningu lub szkoleniu uczestnik mógł zrozumieć, jak szybko osiągnąć pewnego wyniku lub rozwiązać bodaj mały problem.

13. Im więcej opowiesz o tym, co naprawdę niepokoi lub inspiruje Twoich słuchaczy, tym szybciej zaufają Ci. Pokaż, że znasz się na swojej sprawie i na tym, jak nauczyć innych.

14. Przygotuj ciekawy materiał, który później wyślesz uczestnikom na e-mail. Dzięki temu stworzysz dobre wrażenie o sobie, a uczestnicy potrafią przypomnieć sobie Twoje szkolenie nawet po kilku latach.

15. Prawidłowo ułóż harmonogram szkolenia e-learningowego. Zrób wszystko, by powiedzieć to, co obiecałeś, nie przekraczając zaplanowanego czasu.

16. Należy pokazywać różny kontent. Nie ograniczaj się tylko do prezentacji. Atutem webinarów i szkoleń online jest to, że można korzystać z dodatkowych narzędzi, które są niedostępne w innych online-komunikatorach.

17. Nie trać kontaktu z uczestnikami po zakończeniu spotkania. Wyślij do nich e-maila z linkiem do nagrania ze szkolenia, zachęcaj do zaprzyjaźnienia się w sieciach społecznościowych i uczestniczenia w kolejnych szkoleniach e-learningowych.

Podaliśmy 17 wskazówek, dzięki którym będzie Ci łatwiej przykuć uwagę studentów szkoleń e-learningowych, niebanalnie przedstawić fakty i przeprowadzić świetny trening. Ale pamiętaj, że od każdej reguły istnieją wyjątki. Dlatego radzimy przeanalizować każde szkolenie, zapisać swoje wnioski co do efektywności spotkania i tworzyć własną historię webinarów i szkoleń e-learningowych.