Webinary, których ogląda się do końca

 udane webinar

Mamy ciekawe podpowiedzi, o których często zapominają prezenterzy webinarów. Korzystanie z tych wskazówek pomoże Ci w prowadzeniu szkoleń online, a jednocześnie zwiększy skuteczność tych spotkań. Przeczytaj ten artykuł do końca, aby dowiedzieć się o tym, jak dodać efektywności swojemu webinarowi. 

Nudziarski wykład

Prowadzący opowiada tak, że chce się zasnąć. Co gorzej — czyta z “gotowca” zamiast przemawiać z entuzjazmem. Możesz być pewny — większość widzów nie wytrzyma nawet 15 minut.

Inna przyczyna to przeskakiwanie z jednego tematu na inny. Gdy prelegent prowadzi webinar właśnie w taki sposób, słuchacze szybko odczuwają znużenie.

Jak uniknąć:

  • Opowiadaj, a nie czytaj

Możesz napisać krótkie notatki, które pomogą przypomnieć Ci plan wystąpienia. Nie warto pisać całej wypowiedzi.

  • Uporządkuj informacje

Rzetelnie planuj wystąpienie. Treść ma być logiczna i klarowna, by uczestnicy mogli szybciej i łatwiej wszystko zrozumieć.

Reklama zamiast korzystnej informacji

Nie jest tajemnicą, że prowadzimy webinary, mając konkretne cele biznesowe: zwiększyć liczbę klientów, zaprezentować nowy produkt lub zaprosić na płatną konferencję. Warto pamiętać, że ludzie przychodzą na webinar, by usłyszeć korzystne informacje i rozwiązać swoje problemy.

Jak uniknąć:

Webinar musi mieć coś cennego dla słuchaczy. Na przykład, w ciągu 60 minut można wyjaśnić, jak napisać list, który nie trafi do spamu. Na reklamę poświęć 5-10 minut webinaru.

Przekroczono limit czasu

Jeśli w ogłoszeniu pisałeś, że webinar będzie trwać 60 minut, a po tym, jak minęło półtorej godziny, wykład nadal trwa — bądź pewny, że 50-60% słuchaczy opuści webinar. Po pierwsze, ludzie planują swój dzień, licząc na to, że webinar potrwa nie dłużej niż zadeklarowany czas. Po drugie, efektywna koncentracja uwagi trwa około 45 minut.

Jak uniknąć:

Zaplanuj webinar tak, by nie zajmował więcej niż jedną godzinę, lub rób przerwę co 50 minut.

Problemy techniczne

W trakcie webinaru możliwe są błędy techniczne: połączenie z Internetem, może zostać przerwane, zawiesi się komputer lub wystąpi błąd po stronie platformy do webinarów.

Zazwyczaj, użytkownicy z wyrozumiałością przyjmują, gdy zdarzają się drobne błędy techniczne, które nie przeszkadzają w słuchaniu webinaru. Gdy problemy są znaczące (zatrzymywanie dźwięku lub wideo dłużej niż na minutę, nie słyszy się prowadzącego, kogoś z użytkowników cały czas wyrzuca się z pokoju) i nie można szybko ich usunąć, wtedy audytorium znacznie zmniejszy się.

Jak uniknąć:

  • sprawdź sprzęt przed webinarem: kamerę, mikrofon, komputer. Możesz zrobić wszystko tu, naciśnij przycisk „Test mojego komputera”, 
  • zamknij niepotrzebne aplikacje, które mogą spowalniać połączenie.

Nie korzystanie ze sposobów na utrzymywanie uwagi

Nawet na zwykłym seminarium uwaga człowieka rozprasza się. Mówca musi robić pauzę co 15-20 minut, by podyskutować z uczestnikami, pożartować. Koncentracja uczestnika wydarzenia online jest jeszcze słabsza: z każdej strony coś go rozprasza: powiadomienia komputera, SMS, e-mail, sieci społecznościowe. Z tego powodu prezenter musi walczyć o uwagę widzów, by przed zakończeniem webinaru nie stracić gości, którzy po prostu mogą opuścić spotkanie przez własne sprawy.

Jak uniknąć:

  • Prowadź rozmowę z widzami.

Zadawaj pytania, zapraszaj do mikrofonu, prowadź ankiety. W taki sposób uczestnicy będą aktywni i bardziej zaciekawieni spotkaniem.

  • Dodaj efekty graficzne.

Platformy do webinarów takie, jak MyOwnConference, proponują przeróżne narzędzia graficzne: pokaz slajdów, wideo, diagramów i wykresów.

Podsumowanie. Prowadź webinary z zaciekawieniem, dziel się korzystną informacją, rób pauzy, zachęcaj użytkowników do dialogu — wtedy nie będą chcieli wyjść z pokoju webinarowego przed zakończeniem spotkania.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

Rating
  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0