udane webinar

Postanowiłeś zorganizować i przeprowadzić webinar: wybierasz temat, układasz prezentację, zapraszasz gości. Jasne, że chcesz, by na ten webinar przyszło jak najwięcej uczestników, którzy zostaną się na nim od początku do końca. Ale co robić, jeśli pod koniec wydarzenia uczestnicy zaczynają wychodzić z pokoju webinarowego?

W tym artykule przeczytasz o 5 głównych przyczynach, które mogą spowodować, że osoba zostawi webinar jeszcze przed końcem. Podaliśmy również wskazówki, jak tego uniknąć.

Nudziarski wykład

Prowadzący opowiada tak, że chce się zasnąć. Co gorzej — czyta z papieru zamiast tego, by przemawiać z entuzjazmem. Tutaj możesz być pewny — większość widzów nie wytrzyma i 15 minut.

Inna przyczyna to przeskakiwanie z jednego tematu na inny. Gdy prelegent prowadzi webinar w taki sposób, słuchacze szybko odczuwają znużenie.

Jak uniknąć:

  • Opowiadaj, a nie czytaj.

Możesz napisać krótkie notatki, które pomogą przypomnieć plan wystąpienia. Ale nie warto pisać całej wypowiedzi.

  • Uporządkuj informacje.

Rzetelnie planuj wystąpienie. Treść ma być logiczna i klarowna, by uczestnicy mogli szybciej i łatwiej wszystko zrozumieć.

Reklama zamiast korzystnej informacji

Nie jest tajemnicą, że prowadzimy webinary, mając konkretne cele biznesowe: zwiększyć liczbę klientów, zaprezentować nowy produkt lub zaprosić na płatną konferencję. Ale warto pamiętać, że ludzie przychodzą na webinar, by usłyszeć korzystne informacje i rozwiązać swoje problemy.

Jak uniknąć:

Webinar musi mieć coś cennego dla słuchaczy. Na przykład, w ciągu 60 minut można wyjaśnić, jak napisać list, który nie trafi do spamu. Dla reklamy wystarczy 5-10 minut webinaru.

Przekroczono limit czasu

Jeśli w ogłoszeniu pisałeś, że webinar będzie trwać 60 minut, a po tym, jak minęło półtory godziny, jeszcze trwa wykład — bądź pewny, że 50-60% słuchaczy zostawi webinar. Po pierwsze, ludzie planują swój dzień, licząc na to, że webinar potrwa nie dłużej pewnego czasu. Po drugie, efektywna koncentracja uwagi trwa około 45 minut.

Jak uniknąć:

Splanuj webinar tak, by nie zajmował dłużej niż jedną godzinę, lub rób przerwę co 50 minut.

Problemy techniczne

W trakcie webinaru możliwe są błędy techniczne: może zniknąć połączenie z Internetem, zawiesi się komputer lub wystąpi błąd po stronie platformy do webinarów.

Zazwyczaj, użytkownicy z rozumieniem przyjmują, gdy zdarzają się drobne błędy techniczne, które nie przeszkadzają słuchaniu webinaru. Gdyż są znaczące (zatrzymywanie dźwięku lub wideo dłużej niż na minutę, nie słyszy się prowadzącego, kogoś z użytkowników cały czas wyrzuca się z pokoju) i nie można szybko ich usunąć, wtedy audytorium znacznie się zmniejszy.

Jak uniknąć:

  • sprawdź sprzęt przed webinarem: kamerę, mikrofon, komputer. Możesz zrobić wszystko tu, nacisnąwszy przycisk „Test mojego komputera”.
  • zamknij niepotrzebne aplikacje, które mogą spowalniać połączenie.

Nie korzysta się ze sposobów na utrzymywanie uwagi

Nawet na zwykłym seminarium uwaga człowieka się rozprasza. Dlatego mówca musi robić pauzę co 15-20 minut, by podyskutować z uczestnikami, pożartować. Koncentracja uczestnika wydarzenia online jest jeszcze gorsza: z każdej strony coś go rozprasza: powiadomienia komputera, SMS, e-mail, sieci społecznościowe. Z tego powodu prezenter musi walczyć o uwagę widzów, by przed zakończeniem webinaru nie stracić gości, których po prostu mogą skusić własne sprawy.

Jak uniknąć:

  • Prowadź rozmowę z widzami.

Zadawaj pytania, zapraszaj do mikrofonu, prowadź ankiety. W taki sposób uczestnicy będą aktywni i bardziej zaciekawieni spotkaniem.

  • Dodaj efekty graficzne.

Platformy do webinarów takie, jak MyOwnConference, proponują przeróżne narzędzia graficzne: pokaz slajdów, wideo, diagramów i wykresów.

Podsumowanie. Prowadź webinary z zaciekawieniem, dziel się korzystną informacją, rób pauzy, zachęcaj użytkowników do dialogu — wtedy nie potrafią wyjść z pokoju webinarowego przed zakończeniem spotkania.