Jak napisać scenariusz webinaru?

Scenariusz webinaru

MyOwnConference poleca napisać scenariusz webinaru. Często mamy starannie wyselekcjonowaną informację do webinaru, jesteśmy profesjonalistami, ale nie wiemy, jak zacząć lub skończyć webinar. Dzisiaj otrzymasz przykładowy scenariusz webinarowy i przydatne wskazówki, które pomogą Ci go przeprowadzić.

Ten scenariusz webinaru napisany jest dla dwóch osób: moderatora i prelegenta. Możesz go w prosty sposób zmienić, jeśli prowadzisz webinar samodzielnie.

Zacznij webinar, naciśnij przycisk nagrywania.

Wprowadzenie do webinaru

Prowadzący: Witamy wszystkich! Dziękujemy, że bierzecie udział w dzisiejszym webinarze. Nazywam się [imię prowadzącego] i jestem [pozycja] w [nazwa firmy]. [firma nazwa] jest głównym dostawcą usług [jakich usług].

Teraz proszę odpowiedzieć na jedno pytanie, abyśmy wiedzieli, że wszyscy nas słyszą i widzą.

ankieta

Włączyć ankietę i poinformować o czasie przeznaczonym na odpowiedź.

Komunikat do osób, które zaznaczyły, że mają problem techniczny:

Jeśli mają Państwo problemy techniczne, warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:

  1. Czy łącze internetowe jest stabilne? Jaka jest prędkość wysyłania i czy jest wystarczająca?
  2. Czy słuchawki są poprawnie podłączone? Czy poziom głośności jest odpowiedni?
  3. Należy sprawdzić, czy w tle nie działają inne programy, które mogą blokować prawidłowy odbiór webinaru: Skype, Viber, Teams itp.

Jeśli pomimo sprawdzenia tych trzech punktów nadal są problemy techniczne, proszę o zgłoszenie to w wiadomości na czacie. Obsługa techniczna postara się zweryfikować błąd i pomoże, w jak najszybszym jego rozwiązaniu.

Komunikat do osób, które nie mają problemów technicznych:

Świetnie. Dzisiaj prezentujemy „[Nazwa]”, o którym opowie nam [Prezenter]. Zanim jednak zaczniemy, przybliżę metody komunikacji z nami podczas webinaru. Jeśli będziecie mieli jakiekolwiek pytania podczas prezentacji, proszę zadawać je poprzez naciśnięcie przycisku, który znajduje się tu.

pytanie

Pokaż to na slajdzie.

Będę odpowiadać na pytania podczas krótkich przerw w prezentacji. Na koniec zostawimy czas na dłuższą sesję Q&A.

Żeby nie zakłócać przebiegu szkolenia, proszę o komunikacje wyłącznie za pośrednictwem tego przycisku i w wyjątkowych sytuacjach na czacie.

W przypadku jakiegokolwiek problemu technicznego proszę o sygnał na czacie. Postaramy się pomóc w szybkim jego rozwiązaniu.

Przerwy przewidziane są około godziny [dokładna godzina przerw], ale jeśli zajdzie potrzeba dodatkowego odpoczynku, proszę o jej zgłoszenie.

Po webinarze wszyscy dostaną link do nagrania, który będzie ważny tylko 3 dni, a także wszystkie linki do wymienionych stron.

Możemy zaczynać! Nasz dzisiejszy prezenter to [szczegóły / biografia prezentera, aby podkreślić wiarygodność i doświadczenie w branży].

Slajd ze zdjęciem i krótkie fakty. Warto zamieścić informację o doświadczeniu, zajmowanych stanowiskach i jedno albo dwa zdania o swoich dodatkowych zainteresowaniach. Bardzo dobrze odbierane są także liczby, np. „Przeszkoliłem prawie 10 000 osób”, „Tym tematem zajmuję się już prawie 25 lat”.

Prezentacja

Prezenter: Dziękuję, [Prowadzący]! Wspaniale, że możemy dzisiaj wszyscy spotkać się, żeby zgłębić temat [Temat webinaru] Postaram się przedstawić Państwu to zagadnienie w sposób możliwie najbardziej jasny i zrozumiały. Natomiast jeśli jakaś kwestia będzie wymagała dodatkowego doprecyzowania, proszę o taką informację na czacie. Chętnie podzielę się także dodatkowymi materiałami, jeśli ktoś będzie zainteresowany. Zaczynajmy!

Prezentacja. Co 10 minut rób przerwę, by porozmawiać z uczestnikami, zapytać o coś, odpowiedzieć na pytania. Możesz raz na jakiś czas włączyć ankietę i zadać pytanie jednokrotnej odpowiedzi. Nie chodzi o kontrolowanie, czy uczestnicy faktycznie słuchają, ale zaangażowanie w czynne uczestnictwo w spotkaniu.

Prezenter: I to już wszystko na dzisiaj. Dziękuję za wzięcie udziału w webinarze. Mam nadzieję, że wasza wiedza na temat dzisiejszego spotkania została poszerzona. Teraz jest czas na wasze pytania.

Pytanie-odpowiedź

Prowadzący: Dziękuję, [Prezenter]! Mamy już kilka pytań. Przypominamy, że należy wpisać swoje pytania, naciskając przycisk Zadaj pytanie.

Odpowiedz na pytania, jeśli masz kilku prezenterów, zachęcaj ich, aby odpowiadali po kolei.

Jeśli Prezenter nie zna odpowiedzi na jakieś pytanie: Przyznam, że pytanie jest bardzo intrygujące. Nie mam 100% pewności co do odpowiedzi, dlatego, zanim podejmę się wyjaśnienia, chciałbym nieco zgłębić ten temat. Proszę o pozostawienie kontaktu mailowego w wiadomości prywatnej i bardzo chętnie odpowiem na to pytanie w późniejszym terminie. 

Prowadzący: Wygląda na to, że omówiliśmy wszystkie pytania. [Prezenter], czy jest coś, co chciałbyś dodać przed zakończeniem?

Prezenter: Nie, myślę, że to już wszystko ! Jeszcze raz dziękuję wszystkim za uczestnictwo …

Zakończenie

Prowadzący: świetnie! Dziękuję wszystkim. Doceniamy to, że byliście dzisiaj z nami. Zależy nam na Waszej opinii, dlatego prosimy o wypełnienie krótkiej ankiety.

Ankieta badająca poziom zadowolenia klienta. Maksymalnie 3 pytania zamknięte, w której uczestnicy mogą ocenić spotkanie. 

Czas na wszystkie inne ogłoszenia i główne wezwanie do działania.

Jeszcze raz dziękuję za uczestniczenie w dzisiejszym spotkaniu. Zachęcamy do obserwowania naszej oferty na mediach społecznościowych. W przypadku dodatkowych pytań można się z nami kontaktować mailowo lub telefonicznie. Z chęcią udzielimy dodatkowego wsparcia. Do zobaczenia na następnym webinarze.

Slajd z podziękowaniem i informacją kontaktową.

Koniec

Uwagi do scenariusza webinaru

Co z pytaniami na czacie?

Polecamy wszystkim schować czat na czas wystąpienia prelegenta, aby można było skupić się na realizacji materiału. Średnio co 10 minut możesz otwierać okno z powrotem i odpowiedzieć na ewentualne wątpliwości. Warto poinformować uczestników, że podczas wystąpienia nie będziesz na bieżąco śledził czatu, dlatego prosisz o cierpliwość. Zapewnij, że postarasz się odpowiedzieć na każde z pytań. 

 

Publiczność może także przesyłać pytania, wpisując je w specjalnym oknie. Moderator lub prowadzący mają możliwość wcześniejszego sprawdzenia, co najbardziej interesuje uczestników. Pamiętaj jedynie, że ta opcja nie oznacza, że możesz pominąć jakiekolwiek z pytań, bo jest dla Ciebie nudne. Nikt z uczestników nie może czuć się ignorowany.

Jak napisać scenariusz do prezentacji?

Jeśli chcesz, aby wszystko wyglądało naturalnie, nie pisz dokładnego scenariusza do prezentacji. Przygotuj notatki lub ogólny zarys. Podczas projektowania slajdów zminimalizuj użycie tekstu i korzystaj z przyciągających wzrok obrazów. Koniecznie przeczytaj nasz wpis o tym, jak przygotować wartościowy materiał do webinaru. 

Przygotuj sobie kilka wariantów na wypadek pytań, na które nie potrafisz odpowiedzieć. Pamiętaj, że priorytetem jest zwracanie uwagi na potrzeby uczestników. Jeśli będziesz realizował spotkania na podstawie suchego scenariusza, Twoi odbiorcy nie tylko będą znudzeni, ale także poirytowani. 

Możesz zaczerpnąć inspiracji, biorąc udział w darmowych webinarach o dowolnej tematyce. Najważniejsze wnioski przenieś do swojego scenariusza webinaru. Zwróć uwagę, jak konkurencja radzi sobie z kłopotliwymi i stresującymi sytuacjami.

Więcej wskazówek o tym, jak przeprowadzić webinar, znajdziesz w naszych wcześniejszych wpisach.

Jak zaplanować, przygotować i przeprowadzić swoje pierwsze szkolenie online? Przedstawiamy wskazówki — o czym pamiętać, a czego nie robić. 

Jeśli chcesz mieć dostęp do wielu przydatnych funkcji takich jak przycisk „zadaj pytanie” skorzystaj z możliwości MyOwnConference. Możesz bezpłatnie przetestować, jak działa ta Platforma, jeśli na Twoim spotkaniu pojawi się maksymalnie 20 osób. Większe spotkania są płatne. Wiele elastycznych planów taryfowych sprawi, że każdy znajdzie coś odpowiedniego do swoich potrzeb.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!