Konferencje na żywo czy webinary – plusy i minusy. Porównanie

Konferencje

Co jest lepsze: konferencja na żywo czy webinar? Webinary obecnie dla nikogo nie są nowością. O ile wcześniej korzystali z nich tylko koneserzy social mediów, o tyle teraz każda firma czy marka powinna korzystać z takiej formy. Dodatkowo jest to bardzo wygodne – platformy oferują dobre ceny, dzięki którym każdy przedsiębiorca może sobie na nie pozwolić. Zobacz tutaj, jak w kilku krokach zorganizować wideokonferencję. Ale czy to znaczy, że spotkania na żywo powinny odejść w niepamięć?

Zalety webinarów

Zacznijmy od pozytywów. Trzy czynniki są decydujące, jeśli chodzi o ciągle wzrastającą popularność webinarów. 

  • Docieramy do szerszej grupy odbiorców.
  • Oszczędzamy pieniądze.
  • Pozyskujemy leady.

Więcej odbiorców równa się więcej leadów

Z internetu korzystają 4 biliony ludzi, więc po co ograniczać się tylko do wydarzeń na żywo? Nie musisz martwić się o limit osób – większość platform oferuje możliwość nawet tysięcy uczestników, bez ponoszenia ogromnych kosztów.

Szczególnie warto zwrócić uwagę na webinary online, jeśli Twój produkt ma potencjał zainteresować również osoby z zagranicy. W momencie, gdy dopiero rozpoczynasz swój biznes, dodatkowe bilety, czy zakwaterowanie oznacza dodatkowe koszty, które można zastąpić spotkaniem online, bez potrzeby wychodzenia z domu.

Często zapomina się o tym, że webinary online dają możliwość znalezienia najlepszych prelegentów. Oczywiście – to Ty jesteś tutaj gwiazdą, ale Twoją wiarygodność zdecydowanie zwiększy obecność ekspertów, którzy podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Jeśli są to osoby znane, mające już jakichś swoich słuchaczy, to mogą się oni stać Twoimi klientami. Dla prelegentów spotkania online są również wygodniejsze – nie muszą podróżować ani płacić za noclegi.

Mniejszy koszt to pewniejsza inwestycja

koszt konferencji

Zorganizowanie webinaru jest bardzo tanie. Kluczem do sukcesu będzie komputer, kamera, mikrofon i niezawodna platforma webinarowa. Dodatkowo nawet jeśli z jakichś powodów webinar nie dojdzie do skutku, nie stracisz takiej kwoty, jakby miało to miejsce w przypadku konferencji na żywo. 

Z tego powodu, webinary to idealna opcja dla młodych przedsiębiorców i początkujących. Jeśli masz jeszcze niewielką klientelę, która nie wypełniłaby sali, postaw na webinary – to najbezpieczniejsza i najwygodniejsza opcja.

Nagrania webinarów ułatwiają życie

Pomimo tego, że spotkania na żywo również mogą być nagrane, to jednak trudno jest zrobić to profesjonalnie – na pewno wymaga to sporo pracy. Ciężko jest stworzyć warunki takie, aby głos był wyraźny, a światło odpowiednie. Nieraz oznacza to dodatkowe koszty. 

Inaczej jest w przypadku webinarów online. Nagrywane są automatycznie, w HD, często wystarczy jedno kliknięcie. Można także udostępniać ekran, co oznacza, że nagrane przez Ciebie szkolenie będzie miało wszystko – dźwięk, prezentację, widok z kamery – za o wiele mniejszą kwotę.

Również zalecamy zapoznać się z artykułem Prowadzenie autowebinarów na MyOwnConference – jak zapewnić ciągłość webinarów podczas urlopu?

Możesz, idąc za przykładem innych firm, taki nagrany webinar umieścić na swojej stronie, aby klienci mogli sobie go obejrzeć w dowolnym momencie. Nie będzie już potrzeby organizowania spotkania ponownie.

Zobacz tutaj, jak przygotować się do prowadzenia webinaru.

Wady webinarów

Jak widzisz, webinary są doskonałe dla tych, którzy potrzebują zebrać jak największą ilość uczestników przy jak najmniejszych kosztach. Mają jednak swoje wady, jak każde narzędzie, na przykład:

  • Problemy techniczne są o wiele trudniejsze do opanowania.
  • Uczestnicy łatwiej się dekoncentrują.
  • Wartość zależy od celu.

Problemy techniczne są bardziej problematyczne

To proste – jeśli podczas webinaru utracisz połączenie, to koniec, jeśli tylko szybko nie skorzystasz z internetu mobilnego.Dopóki nie wróci połączenie internetowe, nie będzie możliwości przeprowadzenia spotkania. Jeśli podczas spotkania na żywo taki problem wystąpi, możesz mówić „z głowy” – spotkanie się nie zakończy. 

Jeśli nie będzie działać czat – nie będziesz miał możliwości komunikowania się z uczestnikami. Takiego problemu nie będzie w przypadku spotkania na żywo. Nawet jeśli uczestnicy są nieśmiali, zawsze znajdzie się ktoś aktywny, kto podzieli się pomysłem lub zada pytanie. 

Kolejny problem może się pojawić ze strony uczestników. Nawet jeśli po Twojej stronie wszystko będzie działać, mogą się zdarzyć problemy techniczne po stronie uczestnika lub może on po prostu nie rozumieć, jak działa platforma do webinarów.

Polecamy przeczytać wpis o tym, co robić jeśli uczestnicy webinaru narzekają

Ucząc uczestników np. Photoshopa, możesz napotkać na różne problemy ze względu na to, że nie widzisz ich programu – mogą mieć inne schematy kolorystyczne, ustawienia, przez co trudniej będzie im zrozumieć, o czym mówisz. Przyda się wtyczka do pokazywania ekranu, ale nie każdy program ma taką opcję.

Trudniej ograniczyć rozpraszanie uwagi

uwaga na konferencji

Podczas spotkań na żywo, każdy widzi siebie nawzajem, dlatego trudniej jest się zdekoncentrować lub zacząć przeglądać telefon. Podczas webinaru, nikt nie kontroluje, kto poświęca uwagę spotkaniu, a kto nie. Powinieneś więcej czasu poświęcić na to, aby nauczyć zaangażowaniu uczestników.

Ponadto, jeśli potencjalny klient poszukuje webinarów, to patrząc na Twój, może zobaczyć reklamę innego – w ten sposób może stracić osobę, która wybierze inną firmę.

Przeczytaj tutaj wyniki eksperymentu, który sprawdza skuteczność nauki online.

Wartość zależy od celu

Wszystkie produkty są inne. Promocja online książki za pomocą webinaru nie sprawdzi się tak dobrze w przypadku sprzedaży domu – niektóre transakcje wymagają spotkania „twarzą w twarz”.

Im bardziej innowacyjny jest Twój produkt, tym dłuższa będzie podróż od świadomości uczestnika, że Twoja marka istnieje, do momentu, w którym zakupi Twój produkt. Z tego powodu powinieneś przygotować się do zmiany taktyki – nie zawsze najtańsza opcja jest najefektywniejsza.

Zalety konferencji na żywo

Wydarzenia na żywo, pomimo tego, że wiele osób uważa je za przestarzałe, nadal mają przewagę w kilku aspektach, na przykład:

  • epszy kontakt z uczestnikami;
  • bardziej pogłębiona współpraca; 
  • więcej umiejętności praktycznych.

Twoje wystąpienie jest bardziej osobiste

zalety konferencji na żywo

Zapewne znasz to uczucie, gdy nauczyciel, prowadząc lekcje patrzył Ci prosto w oczy – jakby przeszywał nimi duszę. Jak się domyślasz, takie sytuacje zdarzają się tylko na spotkaniach na żywo.

W przypadku konferencji na żywo łatwo dostrzeżesz, czy uczestnicy są zaangażowani i zainteresowani tym, co mówisz. Jeśli odkryjesz, że nie, możesz zmienić temat albo sposób mówienia. Nie zauważysz tego tak łatwo w przypadku webinaru.

Dodatkowo wiele osób bardziej reaguje na bodźce dotykowe, które nie są możliwe w przypadku szkoleń online. Często zwykłe uściśnięcie dłoni nastawia ich o wiele cieplej. Jeszcze bardziej efektywne są różne zadania czy ćwiczenia grupowe.

Spotkania na żywo są bardziej cenione

Pomyśl – z iloma osobami rozmawiasz przez internet, a z iloma z nich tak naprawdę się spotykasz? Zazwyczaj uważa się komunikację online za mniej wartościową. To spotkania twarzą w twarz, na żywo są cenione o wiele bardziej. Zazwyczaj ludzie uważają tych, których widzą na żywo, za przyjaciół.

Łatwiej nauczyć praktycznych umiejętności

O wiele łatwiej wytłumaczyć, jak zrobić profesjonalne zdjęcia na żywo niż przez internet. Uczestnicy mogą doświadczyć wszystkiego na własnych oczach, zobaczyć eksperta podczas swojej pracy, a w razie trudności czy pytań, mogą liczyć na indywidualną pomoc. 

Wady konferencji na żywo

Konferencje na żywo oferują uczestnikom możliwość kontaktu z innymi, na zbudowanie porozumienie, zarówno z innymi szkolącymi się, jak i ekspertem. Natomiast prelegentowi dają większe poczucie kontroli nad sytuacją. Nie są jednak pozbawione wad, na przykład:

  1. Ogromne koszta;
  2. Limitowany zasięg;
  3. Czasochłonna organizacja.

Wspominaliśmy już, jak duże są koszta konferencji na żywo. Musisz wziąć pod uwagę, że wszystko będzie musiało zostać opłacone: przerwa kawowa, salę/aulę, czasem nawet noclegi oraz materiały szkoleniowe. Dochodzi do tego również limitowany zasięg, ponieważ do miejsca szkolenia trzeba najpierw dotrzeć (dodatkowe koszta), a nawet największa aula nie pomieści tysięcy uczestników. Nawet jeśli by tak było, kosztowałoby to bardzo dużo.

Konferencje na żywo to także pochłaniacz Twojego czasu – musisz go przeznaczyć na dojazdy, organizację wydarzenia; zamawianie wyżywienia, dekoracji pomieszczeń, rezerwację noclegów. Dodatkowo nadal pozostaje najważniejsza kwestia do przygotowania, czyli samo szkolenie. Przy webinarach możesz się całkowicie skupić na przygotowaniu treści i działaniach marketingowych.

Podsumowanie: webinar czy konferencja na żywo?

Nie istnieje jeden przepis na sukces. Wybieraj to, co uznasz za efektywne w Twoim przypadku. Dopasuj do siebie wszystkie działania tak, aby pasowały one do tego, czym się zajmujesz. Nie sugeruj się tylko tym, co obecnie jest modne. Artykuł miał na celu pokazać Ci, co mogłoby być dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem.

Kliknij tutaj i sprawdź jeszcze dzisiaj ofertę MyOwnConference i spróbuj swoich sił w prowadzeniu webinarów.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!