Jak przygotować efektywne szkolenie e-learningowe. 9 wskazówek od MyOwnConference

szkolenie e-learningowe

Na platformie MyOwnConference odbyła się ponad milion szkoleń e-learningowych co roku. Przeanalizowaliśmy najlepsze, by sformułować 9 najważniejszych zasad, dzięki którym potrafisz skutecznie przygotować i przeprowadzić szkolenie e-learningowe.

Zasada 1. Język produktu i nazwa szkoleń e-learningowych

Zadbaj o nazwę dla szkolenia. Nagłówek ma być ciekawy, wpadający w ucho, ale pamiętaj, by wyraźnie określał temat treningu lub szkolenia.

Mów do klienta jego językiem. Jak to zrobić? Stale studiuj terminologię, którą posługują się potencjalni kursanci. Pomoże to zidentyfikować rzeczywiste potrzeby klienta i przeprowadzić z nim dialog podczas prezentacji produktu.

Zasada 2. Sprawdzona platforma e-learningowa lub webinarowa 

Funkcjonalność tych platform jest prawie identyczna, ale platformy do webinarów lepiej się sprawdzają, jeśli zależy Ci na spotkaniu ze studentami w trybie rzeczywistym. Najważniejsze, by wybrana platforma do szkoleń online gwarantowała stabilność transmisji i ochronę przed awariami.

Na rynku jest wystarczająco dużo LMS (system zarządzania nauczaniem), które możesz wybrać jako platformę dla swojego kursu. Ale przygotuj się, że każda z nich wymaga dostosowań, adaptacji, integracji z innymi usługami. Dlatego sprawdź, czy usługi, z których dotąd korzystałeś (np. Dokumenty Google lub dowolny menadżer zadań) będą współpracowały z wybraną przez Ciebie platformą.

Zasada 3. Przejrzysta i lakoniczna prezentacja

Unikaj trudnych schematów i wykresów – studenci powinni od razu zrozumieć znaczenie każdego obrazu bez dodatkowych wyjaśnień.

Należy pokazywać różnorodny kontent. Nie ograniczaj się tylko do prezentacji. Atutem webinarów i szkoleń online jest to, że można korzystać z dodatkowych narzędzi, które są niedostępne w innych online-komunikatorach.

Zasada 4. Udany kadr do profesjonalnych szkoleń e-learningowych

Postaraj się, by pokój, w którym będziesz nagrywać lub prowadzić szkolenie, był dobrze oświetlony. Obrazek z kamery internetowej może być niewyraźny, gdy w pomieszczeniu brakuje światła.

Lepiej założyć jednobarwne ubranie. Pasiaste koszule i sweterki w kratki lub z drobnymi elementami mogą spowodować interferencję.

Jak wyglądać profesjonalnie na webinarze? Zobacz 14 wskazówek

Zasada 5. Komunikacja podczas szkoleń e-learningowych

Dostosuj się do klienta i wybierz najwygodniejszy dla niego sposób komunikacji. Jeśli masz do czynienia z introwertykiem, który z zasady odmawia połączeń, to warto wykazać się elastycznością i wykorzystywać do tego np. pocztę elektroniczną lub inny komunikator.

Za pośrednictwem komunikatora łatwiej jest przekazać wartość produktu. W wiadomościach prywatnych nie musisz ograniczać się jedynie do tekstu, ale możesz załączyć np. filmy i zdjęcia. Komunikator może pełnić także rolę przypomnienia o nadchodzącej płatności. 

Zasada 6. Konkrety i storytelling

Prawidłowo ułóż harmonogram szkolenia e-learningowego. Zadbaj o to, by powiedzieć to, co obiecałeś, nie przekraczając zaplanowanego czasu.

Nigdy nie zaczynaj spotkania od “przejdźmy do sedna sprawy”. Na początku słuchacze są jeszcze trochę spięci, więc musisz pomóc im się zrelaksować i wzbudzić zaufanie. Lepiej, gdy zaczniesz od historii lub żartu, dotyczącego tematu szkolenia.

Uczestnicy jeszcze nie znają Cię wystarczająco, dlatego opowiedz najpierw kilka słów o sobie. 

Opowiedz o badaniach, które potwierdzają Twoje kluczowe tezy. Pokaż konkretne statystyki, nie ograniczając się tylko do słów “większość”, “mnóstwo” itd.

Ludzie lubią historie ze swojej sfery działalności. Dołącz do wykładu prawdziwe historie i przykłady.

Pamiętaj, że uczestnicy Twojego szkolenia e-learningowego przyszli, by otrzymać od Ciebie pewne korzyści, usłyszeć coś nowego i wykorzystać to w codziennym życiu. Jeśli zaczniesz opowiadać jakieś banały — stracisz zaufanie słuchaczy.

Nawet nie próbuj opowiedzieć o wszystkim na jednym szkoleniu. Spraw, by po każdym treningu lub szkoleniu uczestnik mógł zrozumieć, jak szybko osiągnąć konkretny wynik lub rozwiązać mały problem.

Im więcej opowiesz o tym, co naprawdę niepokoi lub inspiruje Twoich słuchaczy, tym szybciej zyskasz ich zaufanie. Pokaż, że znasz się na swojej profesji i na tym, jak nauczyć innych.

W poszukiwaniu storytellingu. Jak wykorzystać storytelling na webinarze?

Zasada 7. Po szkoleniu

Przygotuj ciekawy materiał, który później wyślesz uczestnikom na e-mail. Dzięki temu stworzysz dobre wrażenie o sobie, a uczestnicy będą mogli przypomnieć sobie Twoje szkolenie nawet po kilku latach.

Nie trać kontaktu z uczestnikami po zakończeniu spotkania. Wyślij do nich e-maila z linkiem do nagrania ze szkolenia, zachęcaj do zaprzyjaźnienia się w sieciach społecznościowych i uczestniczenia w kolejnych szkoleniach e-learningowych.

Zasada 8. Opinie o szkoleniu e-learningowym

Praca z recenzjami to jeden z najważniejszych obszarów marketingu projektów edukacyjnych. Mówimy zarówno o recenzjach publikowanych na specjalistycznych platformach, jak i tych udostępnianych w mediach społecznościowych.

Użytkownik powinien wiedzieć, jakie są wstępne wymagania dotyczące poziomu szkolenia, w jaki sposób odbywają się zajęcia, jakie metody nauczania są stosowane podczas kursu i jak przeprowadzany jest końcowy test wiedzy. Odpowiadając na te pytania, unikniemy negatywnych recenzji, które bardzo często wynikają z niewiedzy klientów. 

Dlaczego gromadzenie recenzji jest ważne? Dobre opinie dotychczasowych klientów mogą służyć do przyciągnięcia nowych odbiorców. Natomiast złe – do szybkiego reagowania i poprawy jakości produktów.

Zasada 9. Wsparcie 

W trakcie szkolenia e-learningowego skup się na wykładzie i prezentacji. Niech moderator zajmie się kwestiami technicznymi.

Skontaktuj się z działem pomocy swojej platformy, aby upewnić się, że pod czs szkolenia naprawdę mogą pomóc.

Sprawdź, jakie błędy najczęściej można spotkać przy tworzeniu kursów online.

Podaliśmy 9 wskazówek, dzięki którym będzie Ci łatwiej przykuć uwagę studentów szkoleń e-learningowych, niebanalnie przedstawić fakty i przeprowadzić świetny trening. Pamiętaj, że od każdej reguły istnieją wyjątki. Radzimy zatem przeanalizować każde szkolenie, zapisać swoje wnioski co do efektywności spotkania i tworzyć własną historię webinarów i szkoleń e-learningowych.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!