Jak transkrypcje webinarów pomagają w SEO?

transkrypcje webinaru

Dzisiaj porozmawiajmy o tym, czy potrzebujesz transkrypcji webinaru. Wśród organizacji z różnych branż zauważono już, jak ważny jest webinar marketing. Wynika to z faktu, że w ten sposób mogą połączyć się ze swoimi odbiorcami w bardziej bezpośredni sposób. Możliwe staje się udostępnianie klientom pogłębionej wiedzy, która będzie mieć ogromną wartość dla odbiorcy. Webinar, który dostarczy klientowi informacji, których potrzebował, sprawi, że jego przywiązanie do firmy wzrośnie.

To tylko kilka z punktów świadczących o tym, że webinary to świetne narzędzia marketingowe:

  • Łatwo je zaplanować i przeprowadzić.
  • Umożliwią Ci promowanie nowego produktu lub usługi poprzez ich bezpośrednią prezentację.
  • Uczestnicy zaznaczą swoją obecność oraz zaplanują czas tak, aby uczestniczyć w webinarze, w ten sposób okazując swoje przywiązanie do marki.
  • Webinary dają możliwość dzielenia się wiedzą, co jest bardzo ważne, gdy chcesz ugruntować reputację Twojej marki.

Jednakże, planując webinary, właściciele firm oraz marketingowcy często pomijają bardzo ważny element — transkrypcje, które są równie ważne, jak i webinary.

Takie transkrypcje w znaczący sposób pomagają w SEO, szczególnie w przypadku udostępniania webinarów do późniejszego obejrzenia. 

Jak?

Powiązanie pomiędzy transkrypcją wideo a SEO

Linki są fundamentem SEO. Moz dostarcza nam jasnej definicji: „Link-building to proces pozyskiwania hiperlinków z innych stron na Twoją”. Linki pozwalają internautom na poruszanie pomiędzy stronami, które odpowiadają ich potrzebom. Z linków korzystają również boty. Poprzez te linki, są w stanie „zrozumieć” zależność między Twoją witryną a innymi: tworzą między nimi połączenia. 

Strategia link-building to nie tylko linki zewnętrzne, ale również wewnętrzne. Mamy tutaj na myśli tworzenie linków pomiędzy postami na Twojej stronie. 

Dlaczego wspominamy o linkach w kontekście webinarów SEO?

Transkrypcja webinaru to tekst, a to oznacza, że daje Ci on mnóstwo możliwości, aby zamieszczać link nie tylko do innych, zewnętrznych stron, ale także do Twojej. Potraktuj transkrypcję jak zwykły post na blogu, używając linków do istotnych, znaczących odniesień, na których skorzystają Twoi odbiorcy.

Przeczytaj tutaj kilka wskazówek, jak prowadzić webinar.

Kolejnym atutem transkrypcji jest fakt, że umożliwiasz innym stronom umieszczanie linków do Twojego webinaru. Jeśli ktoś będzie chciał użyć Twojego webinaru jak źródła informacji, nie będzie to wymagało od niego obejrzenia całego materiału. Dodatkowo, jeśli chcieliby zacytować jakiś fragment, musieliby dokonać własnej transkrypcji, co mogłoby ich zniechęcić. Transkrypcja znacznie ułatwia im to zadanie. Tekst pisany jest niezwykle przydatny content deweloperom. Gdy poszukują informacji, wystarczy, że przeszukają tekst, na przykład poprzez wpisanie interesującego ich wyrazu i wyszukanie go. Nie byłoby to możliwe, gdyby mieli do dyspozycji wyłącznie wideo.

2. Boty przeglądarkowe kochają tekst

Jeśli Twój webinar jest wyłącznie na wideo, to nawet jeśli byłby to najlepszy webinar w swej dziedzinie, to boty Google go nie zauważą. Z tego też powodu absolutnym minimum jest dodanie opisu do Twojego webinaru. To jednak zbyt mało — najlepsza będzie cała transkrypcja. 

Krótki opis dostarcza botom mało informacji. Transkrypcje oferują znacznie więcej danych, pozwalają Ci na dodanie słów kluczowych czy dłuższych fraz, które mogą się okazać kluczowe w poszukiwaniu. Wpisując konkretną frazę, Internauta otrzyma zobaczy w wynikach wyszukiwania Twój webinar. 

Zrób eksperyment: zanim dodasz transkrypcję webinaru, wejdź na tę stronę. Wpisz słowa kluczowe i zobacz wyniki. Następnie dodaj transkrypcję i porównaj. Czy dostrzegasz różnicę?

3. Interaktywne transkrypcje poprawiają doświadczenie użytkownika 

Kolejną kwestią jest to, że nie każdy uczestników webinaru jest native speakerem. Dla takich osób bardzo ważne jest istnienie transkrypcji; jeśli nie usłyszą jakiegoś wyrazu, mogą go sprawdzić w transkrypcji lub użyć translatora. 

Dodatkowo nawet dla osób, dla których język webinaru jest ojczystym, transkrypcja jest bardzo cenna. Możemy to zauważyć w momencie, gdy na przykład oglądamy wykład TED z napisami — o wiele bardziej skupiamy się na treści, dzięki czemu przyswajamy więcej informacji. Jeśli chcesz wrócić do jakiejś ważnej kwestii albo ominąć wprowadzenie, klikniesz ten moment i obejrzysz wybrany przez Ciebie fragment.

Co ma z tym wspólnego SEO? Wyszukiwarki internetowe przyjmą każdą próbę ulepszenia doświadczenia użytkowników. Jeśli dla uczestnika korzystanie z webinaru będzie wygodne, będzie on korzystać z Twojej strony i spędzać na niej więcej czasu. Google to zauważy.

Jak wymyślić chwytliwą nazwę webinaru? Zobacz tutaj.

4. Transkrypcje webinarów zmniejszają bounce rate

Z poprzedniego punktu gładko przechodzimy do kolejnego. Oba są ze sobą ściśle powiązane.

Transkrypcja powoduje, że zaangażowanie uczestnika/klienta rośnie. Wraz z wideo, jest w stanie utrzymać jego uwagę na dłużej. Po przesłuchaniu webinaru sprawdzą jeszcze transkrypcję, aby powrócić do najważniejszych dla nich fragmentów. Jeśli na przykład podczas słuchania webinaru zauważą, że jest to coś, co już wiedzą, mogą spojrzeć na transkrypcję — będą wówczas wiedzieć, że wkrótce zostaną poruszone interesujące ich tematy.

Czasem zdarza się również, że uczestnik nie może w jakimś momencie słuchać webinaru, na przykład, gdy w pomieszczeniu są inni ludzie lub uczestniczy w spotkaniu z miejsca pracy i nie chce przeszkadzać swoim kolegom. 

Nie możemy również pominąć osób niesłyszących lub niedosłyszących. Nie będą w stanie uczestniczyć w Twoim webinarze, jeśli nie dostarczysz im transkrypcji. Dzięki transkrypcji rozszerzasz swoją grupę docelową: więcej uczestników będzie mogło skorzystać z Twojego webinaru.

Podsumujmy: czy potrzebujesz transkrypcji webinaru?

Krótko mówiąc: tak! Najlepiej dodawać transkrypcję do każdego webinaru, który opublikujesz.

Masz już tekst, a jeśli nie istniał dokument, który stanowił przewodnik dla prelegenta (zobacz tutaj, jak napisać scenariusz do webinaru), możesz zatrudnić osobę, która zrobi transkrypcję za Ciebie. Następnie dodasz możliwość wyboru konkretnego fragmentu w tekście i wideo.

To bardzo prosta metoda, która może znacząco poprawić Twoją strategię SEO. Transkrypcje umożliwiają zamieszczanie w nich konkretnych fraz i słów kluczowych, tworzenia linków. Boty wyszukują Twój webinar, a użytkownicy zostają na stronie dłużej. 

To powinno wystarczyć, aby Cię przekonać do tworzenia transkrypcji do każdego webinaru — powodzenia.

Kliknij tutaj i sprawdź jeszcze dzisiaj ofertę MyOwnConference i spróbuj swoich sił w prowadzeniu webinarów.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!