Początkujący trener online. Jak zacząć prowadzić szkolenia?

trener online

Jeśli zamierzasz zostać trenerem online i szukasz porad, jak zacząć karierę szkoleniowca, ten wpis napisaliśmy dla Ciebie. Jeśli chcesz rozwijać swoją karierę, prowadząc personalne treningi lub webinary, tutaj znajdziesz pomocne wskazówki. Dzięki nim będzie Ci łatwiej znaleźć swoje miejsce w świecie edukacji online, czy też promować markę i pozyskać więcej klientów.

Wskazówka 1. Znajdź swoją niszę

Nie bądź trenerem uniwersalnym. Musisz znaleźć taką dziedzinę, w której będziesz najlepszym specjalistą. Klienci powinni być pewni, że wybrali najlepszego szkoleniowca. Pomyśl o swoich mocnych stronach i o tym, co Cię inspiruje. Odpowiedz sobie, w jaki sposób chciałbyś siebie widzieć w tej roli. Pamiętaj, że nie wystarczy skończyć byle jaki 3-minutowy kurs, aby zostać profesjonalnym trenerem online.

Poznaj publiczność, z którą będziesz pracował. 

Niżej przygotowaliśmy ogólny podział użytkowników produktów edukacyjnych:

  1. Dzieci i młodzież, czyli uczniowie pobierający podstawową edukację szkolną i przedszkolną, a także korzystający z zajęć pozalekcyjnych. To jedyny przypadek, w którym komunikat sprzedażowy trzeba kierować nie do kursantów (czyli dzieci), ale do klientów (rodziców).
  2. Osoby, które chcą nauczyć się nowej profesji od podstaw. Najczęściej kieruje nimi chęć przekwalifikowania się z innego obszaru. Być może decyduje o tym monotonia dotychczasowych obowiązków, albo zbyt małe zarobki. 
  3. Pracownicy, którzy chcą podnosić swoje kwalifikacje. Opanowują nowe umiejętności, aby praca była ciekawsza, a zarobki wyższe.
  4. Osoby, które chcą zdobyć pokrewną specjalizację. Na przykład, specjalista SEO, który znudził się dotychczasową pracą i postanowił zagłębić się w analitykę internetową.
  5. Osoby, które chcą zrezygnować z pracy i rozpocząć własną działalność gospodarczą.
  6. Właściciele firm, którzy chcą skalować swoje biznesy.

Kolejnym krokiem będzie opisanie swojego potencjalnego klienta. Im dokładniej go określisz, tym łatwiej będzie Ci do niego dotrzeć. Oczywiście, takich portretów może być kilka, ale skup się na trzech lub czterech głównych. Wtedy możesz dokładnie opracować kilka szablonów do treningu online. W taki sposób łatwiej Ci będzie dopasować je do pewnej grupy docelowej lub kursu.

Przeczytaj wpis: Od tablicy szkolnej po e-learning. Jak nauczyciel może zarabiać w Internecie?

Wskazówka 2. Stwórz unikalną propozycję i markę

Wiesz, że Twój kurs będzie unikalny, dlatego, że to właśnie Ty będziesz go prowadził. Nie tylko wiedza, ale i osobowość trenera online mają znaczenie w powodzeniu kursu. Istotny jest styl komunikowania i nauczania, indywidualne podejście do klienta i jego potrzeb, misja i zasady, które są wyznaczane w jego działalności. To Twoja oryginalność zachęca klientów do uczestniczenia w treningach online. Jeśli będziesz kolejnym przeciętnym trenerem, bez pomysłu na siebie, to klienci wybiorą kogoś innego. Każdy z nas ma w sobie coś wyjątkowego i fascynującego. Jeśli nie potrafisz samodzielnie tego określić u siebie, to poproś kogoś ze znajomych lub klientów, by pomogli Ci to odszukać i zrozumieć.

Oczywiście, na początek wystarczy, że będziesz kierować się wzorem innych szkoleń. Dzięki temu będziesz potrafił uniknąć wielu trudności podczas pierwszych szkoleń. Pamiętaj, że Twój trening zawsze ma być unikalny. Unikaj nieuczciwego kopiowania – dodaj do każdego zajęcia, swoje idee, porady i techniki.

Po pierwsze, przed każdym treningiem wyznacz cel i nie bój się zmieniać scenariusza, ćwiczenia lub zadania, gdy są one niezgodne z celem.

Po drugie, nie rób z treningu wykładu — korzystaj z metod aktywnego nauczania.

Pamiętaj o swojej grupie docelowej, wybieraj materiał, przykłady i styl przemawiania, które będą zrozumiałe i bliskie dla uczestników twoich szkoleń.

Jako trener online cały czas dokształcaj się, by tworzyć aktualny i zapotrzebowany produkt. Subskrybuj strony i blogi, newslettery liderów w swojej branży. Na rynku jest coraz więcej książek skierowanych do początkujących trenerów. Niżej znajdziesz kilka przydatnych przykładów:

  1. Trener w rolach głównych — Rafał Żak, Justyna Matras. Z książki dowiesz się, jak powinna odbywać się praca nie tylko w sali szkoleniowej, ale także poza nią. Opisanych jest kilka ról, jakie może przybrać trener: projektant, facylitator, konsultant, lider rozwoju.
  2. Prowadzenie warsztatów szkoleniowych. Podręcznik trenera — Jarosław Holwek. Autor przeprowadza czytelnika przez metodę “realistycznego treningu”. Celem jest pokazanie uczestnikom szkolenia, czym jest praca oparta o realne doświadczenie. Książka opiera się w dużej mierze na metodach pracy jednej z najdłużej działających firm szkoleniowych. 
  3. Trening trenera — Adam Walerjańczyk. Podręcznik dla trenerów biznesowych. Dowiesz się z niej m.in. jak stworzyć dobry program szkoleniowy, jak zaangażować uczestników w szkolenie oraz otrzymasz 3 gotowe scenariusze “sprzedawania szkoleń”. Poznasz SET, czyli autorski model pracy z grupą (safety, experience, training).
  4. LIDERZY. 30 inspirujących rozmów z największymi liderami naszych czasów — Rubenstein David. Nie jest to pozycja podobna do trzech pozostałych, ponieważ nie znajdziesz w niej gotowego sposobu na to jak być idealnym trenerem. Za to przeczytasz opowieści ludzi sukcesu, czyli m.in. współtwórcy Microsotfa, założyciela Nike, dyrektora generalnego Google i innych. Niech ta pozycja zmotywuje Cię do osiągnięcia sukcesu. 

Wskazówka 3. Naucz się mówić publicznie

Ta umiejętność przyda się zawsze. Niżej znajdziesz kilka wskazówek dotyczących wystąpień publicznych.

Uważaj na czas. Lepiej skończyć przemówienie trochę wcześniej niż nudzić publiczność.

Dobry mówca udziela porad. Odbiorcy oczekują, że przekażesz im praktyczne informacje, które potem mogą zostać przez nich wykorzystane. 

Mniej mów o sobie i firmie. Nikt nie lubi reklamy bezpośredniej, a szczególnie takiej, która zajmuje większą część spotkania.

Nigdy nie czytaj tego, co jest napisane na slajdzie. To nudne i męczące. Odbiorcy potrafią to zrobić sami.

Wymyśl chwytliwy tytuł wystąpienia. Tylko pamiętaj, że Twoje przemówienie musi do niego nawiązywać.

I ostatnie — ćwicz jak najwięcej.

Wskazówka 4. Przygotuj bezpłatne treści

Jeśli tylko zaczynasz prowadzić treningi i webinary, nic dziwnego, że nie będziesz miał od razu tysięcy zapisów na szkolenie. Pomóż ludziom zdecydować się na zakup Twojego kursu. Bezpłatne treści są ważnym łącznikiem pomiędzy potencjalnym klientem a produktem. To etap, w którym osoba zainteresowana nabyciem produktu może na własnej skórze doświadczyć jego korzyści. Przykłady? — proszę bardzo! Może to być jeden webinar, cały blok kursu lub kilka lekcji w wersji demo. Taki format pomoże użytkownikowi określić, w jakim stopniu produkt jest dla niego przydatny. Pozwoli także zebrać informacje zwrotne w celu wprowadzenia zmian w swoim programie.

Wskazówka 5. Znajdź efektywne kanały promocyjne

efektywne kanały promocyjne

Najważniejsze pytanie: gdzie jest Twoja grupa docelowa? Jak można znaleźć swoich przyszłych klientów i pomóc im dowiedzieć się o Tobie?

Wybór środków promocji zależy też od finansów. Wcześniej już pisaliśmy o narzędziach promocji wydarzeń. Wybierz kilka, zwłaszcza że nie każdy z nich wymaga wydawania pieniędzy. Bez względu na to, jaki sposób spodoba Ci się najbardziej, pamiętaj, żeby napisać zaproszenie w sieciach społecznościowych i na stronach partnerów.

Zwrócę uwagę tylko na jeden niuans: na początku musisz osobiście zaangażować się w sprzedaż swojego produktu. Wyciągaj wnioski samodzielnie, komunikuj się z potencjalnymi kursantami, zadawaj im jak najwięcej pytań. Dzięki tym działaniom dopracujesz portret docelowej publiczności.

Wskazówka 6. Korzystaj z nowoczesnych technologii

Istnieje mnóstwo trików, których zadaniem jest pomoc w komunikacji między szkoleniowcem a klientem. Korzystaj ze swojej strony internetowej, bloga, mailingu. Wybierz sprawdzony program do webinarów i szkoleń. Te narzędzia pomogą Ci pracować efektywnie i stworzyć profesjonalny wizerunek. Programy do prowadzenia treningu online są szczególnie ważne, dlatego przetestuj kilka z nich. Zobacz, jak wygląda trening online dla obu stron, i przemyśl, czy jesteś zadowolony z zestawu narzędzi do tworzenia i prowadzenia szkolenia online. Najważniejsze — zastanów się, czy ten serwis może zostać Twoim partnerem na długo. Nikt nie chce zmieniać programu co parę miesięcy, nie wspominając już o tym, że nie wygląda to profesjonalnie z punktu widzenia klienta.

Na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze platformy do webinaru?

  • Pojemność pokoju szkoleniowego i szybka możliwość jego powiększenia, jeśli pojawi się taka potrzeba;
  • Obsługa techniczna, czy szybko reaguje kiedy pojawi się problem;
  • Cena — istnieje wiele darmowych platform do prowadzenia szkoleń, ale zazwyczaj mają one ograniczenia. Jeśli decydujesz się na program, za który nie chcesz płacić, zapoznaj się dokładnie z dostępnymi funkcjami;
  • Nagrywanie szkoleń — czy można nagrywać nieprzerwanie przez kilka godzin, w jakiej jakości jest materiał i w jakim formacie jest zapisywany;
  • Jak dołączyć do spotkania i czy interfejs jest intuicyjny i prosty (szczególnie z punktu widzenia uczestnika Twojego szkolenia);
  • Dodatkowe funkcje, czyli np. możliwość przeprowadzenia testu łącza z prowadzącym; tworzenie testów lub ankiet; pobieranie raportów uczestnictwa.

Wskazówka 7. Zadbaj o idealny kadr

Polecam zaopatrzyć się w kamerę HD i dobry zestaw słuchawkowy lub mikrofon. Nie polegaj na dobrej jakości kamery i mikrofonu wbudowanych w laptopie. Jeśli Twój budżet na to pozwala, kup dodatkowe światło — wystarczy jeden mały panel LED.

Konieczność posiadania profesjonalnego tła nie podlega dyskusji. Nie próbuj występować na tle domowych wnętrz lub szafy biurowej. To nie wygląda dobrze. 

Upewnij się, że kamera znajduje się mniej więcej na poziomie oczu. Aby to zrobić, możesz użyć specjalnego stojaka na laptopa lub po prostu umieścić pod nim stos książek. Sprawdź, czy wszystko jest stabilne. Spróbuj zrobić zdjęcie, gdy jesteś blisko monitora: między czubkiem głowy a górną krawędzią kadru powinna być niewielka szczelina. Natomiast dolna krawędź ramy powinna znajdować się na środku klatki piersiowej.

Najczęstszy błąd przy ustawieniu kadru: kamera skierowana jest na mówcę od dołu. Uczniowie mają wrażenie, że mówca unosi się nad nimi, a to może sprawiać mylne wrażenie dominacji nad grupą.

Przeczytaj jeszcze: Jak poprawić dźwięk na webinarze lub wideokonferencji?

Wskazówka 8. Nie bój się niepowodzenia

Wiemy, że nie brzmi to dość inspirująco, ale Twój pierwszy trening online może wyglądać, nie do końca tak, jak sobie to wyobrażałeś. Istnieje ryzyko, że stracisz kilku klientów. Taka sytuacja często zdarza się na początku kariery, nawet najwspanialszym trenerom. Dlatego nie poddawaj się! Nadal zajmuj się tworzeniem kursów e-learningowych, personalnym doradztwem i trenerstwem. Eksperymentuj i staraj się wyciągać wnioski z każdej pomyłki. Załóż darmowe konto na platformie do webinarów i zorganizuj zajęcia próbne. Dobrą praktyką jest najpierw prowadzenie szkolenia bezpłatnego.

Na naszym blogu znajdziesz wpisy o tym, jak zacząć prowadzić szkolenia i webinary.

Wskazówka 9. Dobry trener online nie przestaje działać

Krok po kroku możesz zbudować karierę trenera, czyli szkoleniowca online, niezależnie od tego, jaką branżę wybierzesz. Po prostu rób to! Działaj odpowiedzialnie, ale z przyjemnością. Zawsze staraj się być lepszy, niż byłeś wczoraj. Korzystaj z nowych metod, słuchaj porad mistrzów, analizuj nagrania ze swoich treningów, a wkrótce będziesz dumny z wyników swojej pracy, szczególnie gdy klienci sami zaczną Cię szukać. My w MyOwnConference będziemy zawsze Cię wspierać.

Bycie dobrym trenerem to połowa sukcesu szkolenia. Za drugą część odpowiada dobra platforma i brak problemów technicznych. Wypróbuj możliwości platformy MyOwnConference i przekonaj się, że każde szkolenie może być przeprowadzone bez stresu i z nieocenioną pomocą i wsparciem obsługi technicznej. 

Spodobał ci się ten post? Podziel się!