Pomocy! Dlaczego CTA nie działa?

call to action

CTA (call to action, czyli wezwanie do działania) — to funkcja, za pomocą której nasi użytkownicy wykonują czynność, jeśli ich o to poprosimy. Bez przycisku CTA nie może istnieć, m.in. żaden landing page. Więc porozmawiajmy o CTA i o tym jak stworzyć taki przycisk, by naprawdę zachęcał do działania.

Po co korzystamy z przycisków CTA?

Wbrew pozorom każda strona musi mieć jakiś CTA, a nie tylko landing czy strona zakupu. Nie musi być to wcale ten sam button, który prowadzi jedynie do strony zakupu czy rejestracji na webinar. Po przeczytaniu pierwszej strony mamy szansę nakłonić użytkownika do założenia konta, zapisania się do newslettera lub po prostu przejrzenia kolejnego wpisu. Innymi słowy, mamy zachęcić gości witryny do wykonania innych czynności poza czytaniem i opuszczeniem strony.

Inne możliwości CTA:

  • zapisanie się do newslettera
  • umówienie się na konsultację
  • pokazanie produktu
  • pobranie e-booka lub prezentacji
  • zapisanie się na webinar
  • skorzystanie ze specjalnej oferty

Najwyższy czas sprawdzić, czy Twoja główna strona i przygotowany newsletter są wystarczająco interesujące i zachęcają do dalszego zapoznania się z ofertą przygotowaną przez Ciebie.

Wpis o CTA: Jak zwiększyć sprzedaż na webinarze

Co jest nie tak z CTA?

Załóżmy, że mamy CTA, ale przycisk nie działa tak skutecznie, jak byśmy tego chcieli. Czasami ktoś kliknie, a następnie szybko porzuca stronę. Dlaczego może tak być? Najczęściej takie zachowanie spowodowane jest trzema przyczynami: przycisk jest niewidoczny, wywołuje irytację, albo nie jest wystarczająco zachęcający dla odbiorcy.

Problem 1. Kiedy użytkownik nie może znaleźć CTA?

Przycisk CTA po prostu nie jest wystarczająco widoczny, jak na obrazku poniżej.

zły-CTA

Lub na tym.

niewidoczny-CTA

Może wybrałeś nieodpowiednie tło lub umieściłeś CTA na niestosownym obrazku np. z półnagą kobietą? Nic dziwnego, że odbiorcy nie zwracają uwagi na Twoje wezwanie do działania.

Rozwiązanie: rozważ użycie innego koloru w swoim wezwaniu do działania, usuń zbędny tekst obok przycisku, zadbaj o rozmiar czcionki. Możesz również pomyśleć nad zmianą położenia przycisku w stosunku do innych elementów strony. Zwłaszcza gdy wybierasz zdjęcia osób.

Spróbuj powiązać obraz z wezwaniem do działania, by przyciągnąć uwagę użytkowników. Na przykład, jeśli to osoba z otwartymi ustami, czyli sprawiająca wrażenie postaci mówiącej, skieruj ją w stronę CTA.

Masz za dużo CTA na jednej stronie lub proponujesz kilka bardzo podobnych opcji? Musisz być świadomy, że to rozprasza uwagę użytkownika i trudno jest mu się zdecydować na jedną opcję. 

Rozwiązanie: zostaw dosłownie kilka konkretnych wezwań do działania, które dotyczą absolutnie różnych rzeczy.

Przycisk CTA znajduje się na dole strony. Użytkownik nie musi szukać po całej stronie, gdzie może się zapisać.

Rozwiązanie: umieść przycisk w środku na poziomie oczu. Więcej informacji o swojej ofercie zawsze możesz podać pod przyciskiem CTA, a potem powtórzyć wezwanie do działania.

Szkolenie online.

Problem 2. Kiedy CTA denerwuje użytkownika?

Przycisk CTA kłamie. Często bywa tak, że klikamy, a następnie — nic się nie dzieje. Złe podlinkowanie, to chyba najgorsze, co może być w CTA. Klikamy Zapisz się na webinar, a trafiamy na stronę z informacją o prelegencie. Klikamy Czytaj dalej, a ponownie zostajemy przekierowani na stronę główną lub, co gorsze — na stronę zakupu. Wynikiem takich pomyłek będzie rozczarowany i zdenerwowany użytkownik.

Rozwiązanie: po prostu przetestuj wszystko. Sprawdź każdy link, czy prowadzi do właściwej strony, czy widać go na tym tle oraz jak to wygląda na różnych urządzeniach.

CTA występuje na popupie, który wyskakuje w niewłaściwym momencie lub w niewłaściwym miejscu. Czy spotkałeś się z sytuacją, gdy po otworzeniu bloga od razu pojawiło się okienko, z zaproszeniem do subskrypcji? Nie wiem, jak w Twoim przypadku, ale, w moim odczuciu jest to bardzo uciążliwe i irytujące. Użytkownik nie zdążył przeczytać, żadnych treści, więc ustawienie zaproszenia do newslettera na początku mija się z celem.

A może zdarzyła Ci się taka sytuacja? Dostajesz propozycję mega zniżki na książkę, o której nic nie wiesz, więc nie możesz skusić się na rabat, bo nikt nie chce kupić kota w worku.

Rozwiązanie: CTA muszą być pokazane we właściwym czasie.

Jeśli zachowania opisane powyżej nie są Ci obce, to znaczy, że mówimy o manipulacji użytkownikiem. Owszem, każdy ten przycisk ma nakłonić do jakiegoś działania, ale nie za wszelką cenę. Co mam na myśli? Istnieje wiele porad, jak zachęcić użytkownika, żeby kliknął link lub przycisk:

szybko

    • oferuj zniżki ograniczone w czasie;
    • pokaż, że jest coraz mniej miejsc na webinar;
    • podkreślaj, jak szybko sprzedają się towary;
    • pokazuj, ile osób teraz patrzy na tę propozycję.

    I jeśli od czasu do czasu korzystasz z tych sposobów, nie ma w tym nic złego. Natomiast gdy użytkownik cały czas napotyka się na takie ostrzeżenia, może zadziałać to z odwrotnym skutkiem.

    Rozwiązanie: spróbuj przekonać, że Twoja propozycja jest najlepsza, a nie tylko limitowana. Napisz, ile czasu zajmie rejestracja lub przeczytanie informacji, jak szybko można osiągnąć pożądane wyniki, ile czasu zajmie Ci odpowiedź na pytanie po tym jak użytkownik dostanie zamówienie, co może otrzymać w podziękowaniu za szybki zakup, jakie są gwarancje.

    Problem 3. CTA nie jest dość przekonujący

    Użytkownik nie wie, co nastąpi po naciśnięciu przycisku.

    Rozwiązanie: dodajemy trochę więcej szczegół do CTA.

    • Kup teraz → Kup soczewki, zaoszczędź 20%
    • Pobierz → Dostań darmowy dostęp do…
    • Skorzystaj z oferty → Zostaw e-mail i otrzymaj e-booka za darmo
    • Zapisz się → Zapisz się na webinar
    • Subskrybuj → Subskrybuj nasz kanał i otrzymuj jedną ciekawostkę dziennie

    Twoja propozycja jest nieciekawa. To trochę przykre, ale nie oznacza, że oferta jest nieodpowiednia, może tylko potencjalni klienci nie mogą jej znaleźć.

    Rozwiązanie: zajmij się promowaniem, odpowiednio skieruj reklamy i targetowanie, by na Twoją stronę trafiała odpowiednia grupa docelowa.

    Jak sprawdzić, czy CTA jest dobry?

    Przyjrzyj się dokładnie każdej stronie i odpowiedz na kilka pytań.

    1.Czy ta strona ma jakikolwiek przycisk CTA?

    1. Jaki masz cel? Czyli co ma zrobić użytkownik po wizycie na stronie?
    2. Do kogo się zwracasz? Może warto nieco zmienić styl komunikatów.
    3. Czy CTA jest od razu widoczny? Unikaj błędów jak na przykładzie poniżej. Funkcja zapisania na webinar nie jest widoczna, zatem w jaki sposób użytkownik ma dołączyć?

brak-CTA

  1. Czy łatwo wywnioskować, który przycisk prowadzi do celu?
  2. Czy naciśnięcie przycisku prowadzi do miejsca docelowego i jest to zrozumiałe dla użytkownika?
  3. Czy CTA nie jest denerwujący?
  4. Czy od razu można wywnioskować, co nastąpi po naciśnięciu przycisku?
  5. Czy zwyczajnie masz ochotę kliknąć ten link? Jeśli nie, to dlaczego?

Dobra wiadomość jest taka, że zawsze możesz zmienić swoje wezwanie do działania, i po kilku eksperymentach będzie Ci łatwiej zrozumieć, co bardziej zachęci Twoich klientów do akcji, jeśli oczywiście śledzisz wyniki CTR. Szybka podpowiedź:

CTR

Jeszcze jedno, zastanów się, jak wygląda sytuacja, gdy użytkownik zareaguje na wezwanie do działania. Reszta procesu musi być tak samo przemyślana.

Może spodoba Ci się nasz wpis o tym, jak zwiększyć konwersję na webinarze.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
2

Pomocy! Dlaczego CTA nie działa?: 4 komentarz

  1. Dziękuję, dobry wpis! Szkoda, że na webinarach nie zawsze można pokazać taki przycisk, zoztawiam po prostu linka na czacie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.