Pomocy! Dlaczego CTA nie działa?

call to action

CTA (call to action, czyli wezwanie do działania) — to akcja, której chcemy, by dokonali nasi użytkownicy. Bez przycisku CTA nie może istnieć, na przykład, żaden landing page. Więc porozmawiajmy o CTA, jak stworzyć taki przycisk, by naprawdę zachęcał do działania.

Po co korzystamy z przycisków CTA?

Wbrew pozorom każda strona musi mieć jakiś CTA, a nie tylko landing czy strona zakupu. Przecież to wcale nie musi być ten sam button, który prowadzi jedynie do strony zakupu czy rejestracji na webinar. Natychmiast po przeczytaniu jednej strony możemy nakłonić użytkownika do założenia konta, na innej — do zapisywania się na newsletter lub po prostu do przeczytania kolejnego wpisu. Innymi słowy, mamy zachęcić gości witryny do zrobienia czegoś oprócz czytania i opuszczania strony.

Inne możliwości CTA:

  • zapisanie się na newsletter
  • umówienie się o konsultację
  • pokaz produktu
  • pobranie e-booka lub prezentacji
  • zapisanie się na webinar
  • skorzystanie ze specjalnej oferty

Najlepszy czas sprawdzić, czy Twoja główna strona i przygotowany newsletter ma wezwanie do działania.

Co jest nie tak z CTA?

Załóżmy, że mamy CTA, ale nie działa ten przycisk aż tak skutecznie. Ktoś klika, ktoś nie, a ktoś klika, a następnie szybko porzuca stronę. Dlaczego może tak być? Najczęściej są na to trzy powody. Po pierwsze, przycisk jest niewidoczny, po drugie, wywołuje irytację, po trzecie, nie przekona.

Problem 1. Kiedy użytkownik nie może znaleźć CTA?

Przycisk CTA po prostu nie widać. Jak na tym obrazku.

zły-CTA

Lub na tym.

niewidoczny-CTA

Może wybrałeś nieodpowiednie tło lub umieściłeś CTA na obrazku z półnagą kobietą. Wtedy nic dziwnego, że nie zwracają uwagi na to Twoje wezwanie do działania.

Rozwiązanie: rozważ użycie innego koloru w swoim wezwaniu do działania, usuń zbędny tekst obok przycisku, zadbaj o rozmiar, bo jest to taka sytuacja, kiedy rozmiar ma znaczenie. Zmień położenie przycisku w stosunku do innych elementów strony. Zwłaszcza gdy wybierasz zdjęcia osób.

Spróbuj w jakiś sposób powiązać obraz z wezwaniem do działania, by przyciągnąć uwagę użytkowników. Na przykład, jeśli to osoba z otwartymi ustami, niech ona patrzy w stronę CTA.

Masz za dużo CTA na jednej stronie lub proponujesz kilka bardzo podobnych opcji. W pierwszym wypadku rozprasza to uwagę użytkownika, a w drugim — trudno jest nam wybrać, kiedy widzimy zbyt wiele opcji.

Rozwiązanie: zostaw niewiele konkretnych wezwań do działania, które dotyczą absolutnie różnych rzeczy.

Przycisk CTA znajduje się na dole strony. Użytkownik nie musi szukać po stronie, gdzie można wreszcie się zapisać.
Rozwiązanie: umieść przycisk w środku na poziomie oczu. Więcej informacji o swojej ofercie zawsze możesz podać pod przyciskiem CTA, a potem jeszcze raz powtórzyć wezwanie do działania.

Szkolenie online.

Problem 2. Kiedy CTA denerwuje użytkownika?

Przycisk CTA kłamie. Często bywa tak, że klikamy, a następnie — nic się nie dzieje. Złe podlinkowanie, to chyba najgorsze, co może być w CTA. Klikamy Zapisz się na webinar, a trafiamy na stronę z informacją o prelegencie. Klikamy Czytaj dalej, a ponownie zostajemy przekierowani na stronę główną lub, co jeszcze gorsze — na stronę zakupu. Jako wynik — rozczarowany i zdenerwowany użytkownik.

Rozwiązanie: po prostu przetestuj wszystko. Sprawdź każdy link, czy prowadzi do właściwej strony, czy widać go na tym tle oraz jak wszystko wygląda na różnych urządzeniach.

CTA występuje na popupie, który wyskakuje w niewłaściwym momencie lub w niewłaściwym miejscu. Czy spotkałeś się z taką sytuacją, gdy trafiłeś na jakiś blog, a tu Ci od razu wyskakuje okienko, z zaproszeniem do subskrypcji? Nie wiem, jak to u Ciebie, a mnie to strasznie irytuje, przecież ja nawet nie zdążyłam nic przeczytać, więc po co mam zgadzać się nawet na miłą propozycję zapisania się na newsletter?

Czy jeszcze tak. Proponują Ci mega zniżkę na książkę, na której stronę jeszcze nie trafiłeś. Więc nie możesz skusić się na rabat, bo pewnie nie chcesz kupić kota w worku.

Rozwiązanie: CTA muszą być pokazane we właściwym czasie.

Manipulujesz użytkownikiem. Owszem, każdy ten przycisk ma nakłonić do jakiegoś działania. Ale umówmy się, bez przesady. Co mam na myśli? Istnieje wiele porad, jak zmusić użytkownika kliknąć link lub przycisk:

szybko

  • oferując zniżki ograniczone w czasie;
  • pokazując, że już prawie nie zostało miejsc na webinar;
  • podkreślając, jak szybko się sprzedają towary;
  • pokazując, ile osób teraz patrzy na tę propozycję.

I kiedy od czasu do czasu korzystasz z tych sposobów, nic nie ma w tym złego. Ale, gdy cały czas użytkownik napotyka się na takie ostrzeżenia, może zadziałać to odwrotnie.

Rozwiązanie:
spróbuj przekonać, że Twoja propozycja jest najlepsza, a nie tylko limitowana. Napisz, ile czasu zajmie rejestracja lub przeczytanie informacji. Jak szybko można osiągnąć pożądanych wyników. Jak szybko odpowiesz na pytanie. Kiedy użytkownik dostanie zamówienie. Co może dostać w podziękowanie za szybki zakup. Jakie są gwarancje.

Problem 3. CTA nie jest dość przekonujący

Użytkownik nie wie, co będzie po naciśnięciu przycisku.

Rozwiązanie: dodajemy trochę więcej szczegół do CTA.

  • Kup teraz → Kup soczewki, zaoszczędź 20%
  • Pobierz → Dostań darmowy dostęp do…
  • Skorzystaj z oferty → Został e-mail i otrzymaj e-booka za darmo
  • Zapisz się → Zapisz się na webinar
  • Subskrybuj → Subskrybuj nasz kanał i otrzymuj 1 ciekawostkę dziennie

Twoja propozycja jest nieciekawa. Tak to trochę boli, ale to nie znaczy, że jest beznadziejna, może tylko Twoje potencjalni klienci nie mogą Cię znaleźć.

Rozwiązanie: zajmij się promowaniem, odpowiednio skieruj reklamy i targetowanie, by na Twoją stronę trafiała Twoja grupa docelowa.

Jak sprawdzić, czy CTA jest dobry?

Przyjrzyj się dokładnie każdej stronie i odpowiedz na kilka pytań.

1.Czy ta strona ma w ogóle jakikolwiek CTA?
2. Jaki masz cel, czyli co ma zrobić użytkownik po wizycie na stronę?
3. Do kogo się zwracasz? Może warto nieco zmienić język.
4. Czy jest CTA od razu widoczny? Żeby nie było, jak na tym przykładzie, może bym poszła, ale jak się zapisać?

brak-CTA

5. Czy łatwo zrozumieć, jaki przycisk prowadzi do celu?
6. Czy naciśnięcie przycisku prowadzi do właściwego miejsca i jest to jasne dla użytkownika?
7. Czy CTA nie jest denerwujący?
8. Czy od razu można zrozumieć, co będzie po naciśnięciu przycisku?
9. Czy po prostu chce się kliknąć ten link? Jeśli nie, to dlaczego?

Dobra nowość jest taka, że zawsze możesz zmienić swoje wezwanie do działania, i po kilku eksperymentach będzie Ci łatwo zrozumieć, co bardziej zachęca Twoich klientów do akcji. Jeśli oczywiście śledzisz wyniki CTR. Szybka podpowiedź:

CTR

Jeszcze jedno. Zastanów się, jak wygląda sytuacja, gdy użytkownik zareaguje na wezwanie do działania. Reszta procesu musi być tak samo przemyślana.
Może spodoba Ci się nasz wpis o tym, jak zwiększyć konwersję na webinarze.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
2

Pomocy! Dlaczego CTA nie działa?: 4 komentarz

  1. Dziękuję, dobry wpis! Szkoda, że na webinarach nie zawsze można pokazać taki przycisk, zoztawiam po prostu linka na czacie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.