Jak ożywić content i nie dać nudom zabić Twój e-learning

Jak ożywić content

Cały czas mówi się, że content ma być zachwycający i niebanalny. Ale jak nie dać studentom zaglądać na Facebook czy Instagram, jeśli masz opowiadać o farmakologii, ubezpieczeniu, finansach lub matematyce? To prawdziwe wyzwanie dla kursów e-learningowych: pokonać stare i nudne slajdy, zrobić tak, by kurs został prawdziwą ekscytującą podróżą, mimo że temat jest bardzo trudny.

Zastanówmy się razem, co da się z tym zrobić? Otóż…

Sytuacja: uczniowie mają zadanie opanować bardzo trudny, zawiły no i, szczerze mówiąc, trochę nudny temat. Przecież nie cały czas wszystko wygląda jak zabawa.

Twój cel: zrobić, by ta nauka była ciekawa i skuteczna dla uczniów.

Narzędzia: forma, kolor, grafika, inne treści wizualne.

Rozwiązanie: korzystaj ze sposobów, podanych w tym wpisie.

Polecamy przeczytać wpis o trendach w e-learningu.

Promocja wydarzenia na Facebooku krok po kroku

Sięgaj po kolor

Czemu? Wiadomo, że kolor ma wpływ na nasz nastrój i samopoczucie. Aby Twoi uczniowie nie zasnęli, śmiało korzystaj z odpowiednich kolorów, wywołując właściwe emocje.

W jaki sposób? Kolory zimne — aby pomóc studentom skupić się i poprawić oceny.

Kolory ciepłe — jeśli chcesz wywołać więcej emocji lub ożywić nudne treści.

Jaki kolor jest ciepły, a jaki zimny, możesz zobaczyć na obrazku:

barwy-cieple

Zaznaczaj ważne zdania lub pojedyncze słowa, ale upewnij się, że tekst jest dobrze widoczny.

Infografika w e-learningu

Czemu? Uczniowie od dawna lubią infografiki — te sympatyczne obrazki nie dość, że są zajmujące i zabawne, ale też pomagają szybciej zrozumieć i zapamiętać jakąkolwiek informację.

W jaki sposób? Jeśli chcesz opowiedzieć historię, porównać dane, pokazać relację między zdarzeniami, pojęciami, wyjaśnić jakiś proces, skorzystaj z programów do tworzenia infografiki:

Najważniejsze, by nie przedobrzyć z infografiką, inaczej osiągniesz przeciwny efekt.

Zrzuty ekranu

Czemu? Wszystko, co robisz na komputerze lepiej pokazać za pomocą zrzutu ekranu. Tylko pomyśl, ile to zaoszczędzi czasu i słów.

W jaki sposób? Jeśli chcesz wyjaśnić, jak działa jakiś program, screenshot to najlepszy sposób. Dodaj do zrzutu strzałki, zaznacz przyciski i podpisz kroki.

Metafory wizualne

Czemu? Aby w prosty sposób wyjaśnić złożony pomysł, konkretyzować pojęcie abstrakcyjne, aby przyciągnąć uwagę uczniów i utrzymać ich zainteresowanie, wywołać emocje, pomóc w połączeniu i porównywaniu nowych informacji i poprzedniego doświadczenia.

W jaki sposób? Zawsze pamiętaj, że metafora służy do tego, aby ułatwić zrozumienie, i nie ma wymagać wyjaśnień.

metaphor
Metafora vs zwykły obraz

Bezpłatne obrazki do e-learningu możesz znaleźć na tych serwisach: Pexels, Fancy Crave, Stocksnap.

Wideo

Czemu? Aby zademonstrować skomplikowane manipulacje. Aby pokazać przykład z praktyki. Do podsumowania bloku lub modułu. Aby wyraźnie zilustrować coś trudne do wyjaśnienia. Wideo po prostu lepiej się odbiera.

W jaki sposób? Spróbuj włączać filmiki, aby pokazać antyprzykłady: co może pójść źle, co się stanie, jeśli nie działać zgodnie z procedurą.

Historie

Czemu? Storytelling (sposób wyjaśnienia materiału przez historię) pomoże zaciekawić i przekonać studentów. Zwraca uwagę na materiał, pokazuje trafność informacji, nie nudzi, pomaga przeanalizować sytuacje.

W jaki sposób? Możesz korzystać nie tylko z prawdziwych historii, ale też wymyślać symulowane sytuacje.

Podstawowy schemat dla dobrej historii nie zmienił się od czasów Arystotelesa:

sytuacja → konflikt→ kryzys → rozwiązanie.

Opcjonalnie taką historię może opowiedzieć zaproszony ekspert.

Case study

Czemu? Case study czy inaczej analiza przypadku jest bardzo przydatnym narzędziem do wyjaśnienia skomplikowanych sytuacji. Pomaga rozwijać umiejętności, które są ważne w podejmowaniu decyzji. Dzięki nim można pokazać koncepcje warte skopiowania. Rozwija kreatywne i krytyczne myślenie.

W jaki sposób? Dobre rezultaty daje porównywanie dwóch sytuacji. Jeśli w jednej z nich wykorzystano jakieś techniki, a w innej — nie.

Na zajęciu e-learningowym studenci grupowo mogą dostać zadanie w formie studium przypadku i dostają oceny za proponowane rozwiązanie.

Inna opcja to poprosić o samodzielne tworzenie case study.

Ważne porady z wykorzystania grafiki

Rozmiar ma znaczenie

Rozmiar ma znaczenie

Mówiąc “rozmiar”, mamy na myśli “rozdzielczość”. Cały efekt od dobrego obrazu lub potężnej infografiki zniknie, jeśli załadujesz na swoją platformę do webinarów obraz o małej rozdzielczości. To przykro, gdy pokazujesz fajną infografikę, nad którą długo pracowałeś, a nikt nie może tego docenić. A wszystko przez mały rozmiar.

A jeśli planujesz wysłać prezentację poprzez e-mail, obrazki o mniejszym rozmiarze są idealne.

Bądź konsekwentny

Jeśli chcesz, by Twój kurs wyglądał profesjonalne, trzymaj się jednego stylu, wybierając szablony dla slajdów lub piktogramy.

Pamiętaj o emocjach

Wybieraj obrazy, które wywołują pewne emocje. Na przykład, jeśli chcesz, by studenci zapamiętali Twoje słowa, rozśmiesz ich. Aby wszystko się udało, a studenci poprawnie odebrali informacje ze slajdu, masz dobrze rozumieć swoich uczniów.

Sprawdź, czy obrazy naprawdę pomagają

Nieodpowiednie obrazy nie tylko są zbędne, one będą rozpraszać uwagę, krępować, a nawet irytować uczniów. Jeśli szukasz zdjęcia lub wideo tylko po to, by zająć miejsce na ekranie, wtedy tylko marnujesz czas. Śmiało pozbądź się wszystkiego, co nie pomaga w przekazaniu wiadomości.

Uprość

Skomplikowane obrazy i schematy utrudniają percepcję. Wybierając obraz do zajęcia, popatrz na niego uważnie. Może się zdarzyć, że na zdjęciu z grupą osób studenci nie zwrócą uwagi na jedyną postać, dla której właśnie i wybrałeś to zdjęcie.

Jeśli stosujesz content wizualny w e-learningu prawidłowo,  Twój kurs online może wiele zyskać. Korzystaj z naszych porad, by ulepszyć swoje szkolenia i pomóc swoim studentom uczyć się z zaciekawieniem i korzyścią.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.