Jak przygotować pierwszy webinar. Krótki przewodnik

Chcielibyśmy porozmawiać o tym, jak przygotować webinar, jeśli nigdy tego nie robiłeś, ale chcesz szybko wszystko zorganizować. Dzisiaj poprosiliśmy Kasię z działu wsparcia klienta MyOwnConference powiedzieć, jakie są podstawowe kroki w kreacji webinaru.

Sposób mega szybki

Oczywiście, wszystko zaczyna się od idei, ale nie będę tu opowiadać o tym, jak wybrać swój temat i przygotować materiał. Załóżmy, że ten krok i wybór platformy do prowadzenia webinarów jest już za Tobą i masz natychmiast zaczynać spotkanie. Więc jeśli wcale nie masz czasu na nic…

Wchodzimy do panelu klienta i naciskamy przycisk Prowadź webinar. Szczerze mówiąc, niektórzy z naszych klientów nie muszą wcale wchodzić do ustawień pokoju webinarowego. Często wystarczy tylko skopiować link do webinaru i wysyłać go do swoich uczestników. A wtedy tylko powiedzieć, o której godzinie zaczyna się webinar i sobie czekać na uczestników. Małe podpowiedzi systemu i wygląd przycisków pomogą szybko się zorientować.

Taki sposób jest dobry tylko w niektórych wypadkach. Większość z nas potrzebuje trochę więcej czasu dlatego, by wszystko skonfigurować i zaplanować.

Moje 5 kroków, jak przygotować webinar

Ja nie lubię pośpiechu i wolę być przygotowana na wszystko. Powiem teraz, w jaki sposób teraz zrobiłabym pierwszy webinar. Następnie, oczywiście, można zrezygnować z połowy tych kroków.

Jak stworzyć webinar
Przygotować pierwszy webinar

Krok 1. Webinar bez uczestników

Skonfiguruj webinar (o tym, jak to szybko zrobić na MyOwnConference napisałam dalej) i spróbuj przeprowadzić go bez uczestników. Koniecznie go nagraj.

Przeczytaj o kilku trikach, jak nie dać uczestnikom wyjść z pokoju webinarowego i korzystaj z nich nawet podczas tej próby.

Obejrzyj nagranie i napraw błędy. Uważam, że nagrywanie webinaru — to najlepszy sposób zostać lepszym speakerem.

Krok 2. Ile kosztuje webinar

Zastanów się, ile zamierzasz wydać na webinar. Brzmi trochę dziwnie, ponieważ wiele osób uważa, że prowadzenie webinarów — to zupełnie darmowy sposób. Prawda jest taka, że jeśli chcesz zarobić na webinarach, masz otworzyć portfel lub poświęcić temu więcej czasu. Oprócz kosztu platformy są jeszcze wydatki na reklamę, sprzęt, gościnnych prezenterów, a najważniejsze — Twój czas.

Teraz o zyskach. Pewnie, że bezpłatny webinar też może być zyskowny. Ale jeśli zamierzasz prowadzić płatne szkolenia, pomyśl, ile to ma kosztować i jak będziesz przyjmować opłatę.

Krok 3-4. Mailing i promowanie wydarzenia

Napisz szablony listów do uczestników. Przetestuj swój system do wysyłki maili. Zobacz, jak komunikacja e-mailowa z uczestnikami webinaru może się stać częścią strategii marketingowej.

Napisz plan promowania wydarzenia. I zaczynaj promocję. O tym, jak to zrobić na Facebooku, przeczytasz tu.

Krok 5. Próba generalna

Jeszcze raz popatrz na swój plan webinaru, prezentację, sprzęt i zrób krótki test z kilkoma ochotnikami (przyjaciele, rodzice, sąsiadka). Lepiej niech przejdą wszystkie kroki: rejestracja, listy potwierdzenia, zaproszenia i przypominania, logowanie. Nie musisz prowadzić cały webinar. Jest po to, by sprawdzić, jak to wygląda po stronie uczestnika, jakie mogą ich spotkać kwestie techniczne.

Wypróbuj wszystkie tryby, z jakich zamierzasz korzystać na webinarze: testy, współdzielenie ekranu, zaproszenie do dialogu, pokaz filmów.

Oczywiście możesz i chyba musisz, sam to sprawdzić i zalogować się jako uczestnik, ale opinia osoby “ze strony” jest nie do zastąpienia, gdy zależy Ci na wysokiej jakości.

Wszystkie uwagi, pytania, trudności masz zapisać i opracować. Pamiętaj, że dział wsparcia klienta, jest po to, by Ci pomóc.

Niech nic Cię nie zaskoczy. Na swojej platformie do webinarów przeczytaj instrukcję dla uczestników webinaru i wklej link do tej instrukcji w swoich listach z przypomnieniem o webinarze. Podczas spotkania, gdy ktoś napisze, że ma pewien problem, możesz wysłać mu ten link ponownie. Często wystarczy wyczyścić cache przeglądarki lub odnowić stronę, ale chyba nie chcesz pisać o tym na czacie, kiedy już zacząłeś webinar.

Tu znajdziesz przykład przedwebinarowej checklisty dla uczestników.

A teraz o tym, jak zrobić swój webinar na MyOwnConference

Najpierw załóż konto testowe. I wejdź do panelu klienta, by zaplanować webinar. Możesz natychmiast sprawdzić, jakie to proste. Możesz przetestować wszystko za darmo bez limitu czasu.

Teraz przypuśćmy, że planujesz przeprowadzić bezpłatny webinar, nieważne, czy będzie to spotkanie dla 20, czy 5000 osób.

Zobaczyć swój harmonogram i zaplanować kolejne spotkanie można w sekcji Mój rozkład.

Po naciśnięciu tych przycisków otworzy się okno ustawień nowego webinaru.

Zajrzyj po kolei do każdej zakładki i zaznacz wszystkie ważne dla Ciebie opcje.

Nie będę teraz opowiadać o wszystkich dostępnych funkcjach, znajdziesz więcej informacji w naszym poradniku. Ale teraz zrób dla siebie jedną rzecz. W zakładce Ogólne wpisz stronę po wylogowaniu. Wtedy uczestnicy po wyjściu z webinaru trafią na nią. Może to być Twoja witryna internetowa, strona złożenia zamówienia lub rejestracja na inne wydarzenie.

W zakładce Ustawienia ogólnie zaznacz opcję Poproś uczestników o wprowadzenie adresu poczty elektronicznej. Uwierz, to się przyda, kiedy zaczniesz pracować ze swoją bazą subskrybentów.

Tworzymy linki do zaproszenia uczestników

Do zaproszenia uczestników na webinar, możesz wysłać do nich link, lub umieścić go w sieciach społecznościowych. O wszystkich szczegółach zaproszenia uczestników na webinar: linki wspólne i osobiste, landing page, formularz zapisu, baza subskrybentów, wysłanie zaproszeń i przypomnień możesz przeczytać w poradniku Zaproszenie uczestników.

Dostać link możesz w pokoju webinarowym lub w panelu klienta. Naciśnij przycisk skopiować link w linii Możesz skopiować link do zaproszenia uczestników na webinar.

Następnie wystarczy, że naciśniesz CTRL+V, aby wkleić link w zaproszeniu.

Dodajemy pliki do webinaru

Zawsze polecam załadować wszystkie pliki przed webinarem. Nawet gdy masz najszybsze połączenie internetowe, zajmie to trochę czasu. Linki do filmów z YouTube też dodaj. Wygląda to lepiej, gdy wszystko masz pod ręką, a nie szukasz potrzebnego pliku na komputerze, powtarzając: “Chwileczkę, gdzieś go tu mam”.

Korzystaj z ankiet. Zawsze mamy jakieś pytania do naszych uczestników. I lepiej zbierać odpowiedzi nie poprzez czat, a za pomocą właśnie ankiety. Ponadto, że wiele prezenterów wolą wyłączyć czat podczas webinaru, by nic im nie przeszkadzało.

Mimo to, że utworzyć ankietę można w kilka sekund w pokoju webinarowy, zrób to wcześniej. Jakie pytania można zadać? Wszystkie, zaczynając od technicznych, kończąc zebraniem opinii. Jest to wygodniej niż liczyć plusy i minusy na czacie. I co ważne, każdy uczestnik odpowie na Twoje pytanie.

  • Czy dobrze mnie widać i słychać?
  • Czy znasz już coś na temat…?
  • Czy spodobał ci się ten webinar?

I to są najważniejsze moim zdaniem kroki i opcje dla pierwszego webinaru. Oczywiście, można byłoby już tylko wystartować ze swoim webinarem, ale jeśli masz ochotę, dowiedz się o kilku ważnych sprawach i drobiazgach przed webinarem, o które masz zadbać, by wyglądać profesjonalnie. Znajdziesz je w tym wpisie. Ta checklista pomoże uniknąć przykrych niespodzianek podczas wystąpienia i zafascynować uczestników.

Życzę powodzenia i udanych webinarów!

 

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
2

Jak przygotować pierwszy webinar. Krótki przewodnik: 1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.