Jak zamienić webinary w biznes?

biznes webinarowy

Myślałeś o tym, żeby ze szkoleń online zrobić pełnoprawny biznes? Stworzyliśmy przewodnik, który być może przekona Cię, że to pomysł z dużym potencjałem. Jeśli martwisz się, że nic z tego nie wyjdzie, inspiruj się, tym co dzisiaj dla Ciebie przygotowaliśmy.

Powiemy Ci, jak to wszystko wygląda od strony technicznej. Pokażemy, jak zbudować dochodowy biznes zajmując się webinarami. Dzięki temu nie będziesz musiał powielać naszych błędów, które pojawiały się na początku budowania firmy webinarowej. 

Będziesz mógł łatwo skonfigurować swój pierwszy webinar, stronę docelową oraz płatności online. Dowiesz się o wszystkich niuansach technicznych, które pozornie mogą wydać się przerażające.

Otrzymasz mnóstwo wskazówek na temat budowania webinarowego biznesu od strony technicznej. Dowiesz się, jakie kroki należy podjąć, aby rozpocząć szkolenia lub tworzyć kursy online.

Szkolenia online = biznes

Coraz więcej osób myśli o założeniu własnego biznesu online i zarabianiu pieniędzy na swojej wiedzy poprzez prowadzenie kursów online lub webinarów. Jeśli jesteś specjalistą w danej dziedzinie i uważasz, że posiadasz wiedzę i umiejętności, których potrzebują inni, spróbuj! Firma internetowa i prowadzenie szkoleń online może być dla Ciebie świetnym rozwiązaniem. Wiedza jest jak szczęście – mnoży się, kiedy się ją dzieli!

Szkolenia online, na których dzielisz się wiedzą, mogą być opłacalne same w sobie, ale również skutecznie uzupełnią każdy biznes online. Nie każdy webinar musi być płatny. Stwórz kilka darmowych szkoleń, podczas których udowodnisz, że wiedza przekazywana przez Ciebie jest potrzebna. Dzięki nim zbierzesz zainteresowaną społeczność i wypromujesz swoją firmę.

Od czego zacząć? Przygotowaliśmy dla Ciebie 10 najważniejszych kroków, które mogą być inspiracją i ułatwieniem w rozpoczęciu webinarowego biznesu.

Krok 1. Konkretny pomysł na biznes

Na początku odpowiedz sobie na kilka najważniejszych pytań, żeby zobaczyć, na jakim rodzaju szkoleń online najlepiej budować biznes. Nie spiesz się, poświęć dzień lub dwa na dokładną analizę potrzeb Twoich potencjalnych klientów.

  • Wiedza i umiejętności. Pomyśl o tym, w czym jesteś dobry? Jak zazwyczaj pomagasz innym? Na czym opierasz swoją wiedzę? Co mógłbyś przekazać słuchaczom?
  • Wartości. Wymień wartości, którymi kierujesz się w życiu. Które z nich chciałbyś przekazać w swojej pracy? Ten etap pomoże Ci, w podejmowaniu decyzji dotyczących rozwoju firmy. 
  • Marzenia i hobby. Zapisz swoje marzenia i działania, dla których upływający czas nie ma znaczenia. Mogą stać się podstawą Twojego biznesu i podpowiedzieć, jak wdrożyć konkretny projekt.

Zapisz wszystkie pomysły, które przychodzą ci do głowy. Nie przejmuj się, jeśli jakiś pomysł wyda Ci się irracjonalny. Możliwe, że go nie wykorzystasz, ale zainspiruje Cię do czegoś innego. Aby ułatwić ten proces, pobierz aplikację do projektowania i porządkowania Twoich pomysłów. W Evernote możesz tworzyć nie tylko tradycyjne notatki, ale także pliki tekstowe z plików audio czy video. Więc jeśli widzisz coś inspirującego, zapisz to od razu.

Ale! Twoje pomysły powinny być dostosowane do panujących trendów i otoczenia. Zacznij od sprawdzenia, co obecnie jest najbardziej popularne. Kiedy nastąpił “boom” na kryptowalutę, firmy webinarowe, które prowadziły kursy o takiej tematyce jako pierwsze, zgromadziły wokół siebie pokaźną i aktywną społeczność. Wykorzystaj tematy, które są teraz popularne, albo dopiero zaczyna się robić o nich “głośno”. 

Krok 2. Co uniemożliwia zbudowanie firmy prowadzącej szkolenia online?

To zrozumiałe, że zaczynając coś nowego, możemy mieć obawy, że to się nie uda. Jednak nie pozwólmy, żeby ten strach uniemożliwił nam działanie. Skup się na generowaniu dochodów. Czy na wszystko jest wystarczająco dużo czasu? Dlatego, kiedy mówimy o webinarach, najlepiej sprawdza się motto „Lepiej się bać, ale robić”.

Ile czasu zajmuje prowadzenie webinarowego biznesu?

Określenie konkretnego czasu przeprowadzania webinarów jest sprawą bardzo indywidualną. Zależy, głównie od tego, ile czasu jesteś w stanie poświęcić i wykorzystać maksymalnie. Nie musisz od razu rezygnować ze swojej dotychczasowej pracy zawodowej. Daj sobie odpowiedni czas na rozwój Twojego webinarowego biznesu, a następnie porównaj przychody, które miesięcznie otrzymujesz ze szkoleń oraz z dotychczasowego miejsca zatrudnienia. Wtedy podjęcie decyzji okaże się łatwiejsze. 

Magda, prowadzi webinary dotyczące projektowania krajobrazu: “Zdecydowałam, że odejdę z poprzedniej pracy, kiedy dochód z webinariów przyniesie 70% mojej pensji. Trudno jest kreatywnie pracować, jeśli trzeba cały czas myśleć o finansach. Takie wyniki uzyskałam po 5 miesiącach pracy w sieci.” 

Początkowo, kiedy trwają przygotowania i planowanie pierwszych webinarów, można połączyć grupy uczestników. To najlepsze rozwiązanie, ponieważ dopiero co startując z biznesem, nie będziesz miał dużej liczby klientów. Rozdzielanie słuchaczy na wiele grup będzie zwyczajnie nieopłacalne. 

Nie patrz na innych

Sukces innych może inspirować i jednocześnie być przyczyną ciągłych wątpliwości i porównań. Pamiętaj, że osoby, które podziwiasz, mogą prowadzić szkolenia online przez ponad rok, a Ty dopiero zaczynasz. Skup się na swoim biznesie. Obserwacja innych firm, które oferują szkolenia online, jest ważna, ale nie dlatego, żeby się porównywać. Po prostu musisz być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami.

Ile powinieneś zainwestować w prowadzenie webinarów?

Jedyną rzeczą, którą na początku musisz zainwestować, jest Twój czas. W pierwszym etapie jesteś w stanie zrobić wszystko sam, pod warunkiem, że będziesz mógł poświęcić dużo czasu na opracowanie treści. Dopiero później doskonal swoje umiejętności i kup sprzęt. Możesz bawić się slajdami, nadając im kreatywny charakter, a także “kombinować” z wyborem odpowiedniego formatu webinarów.

Podczas tworzenia szkoleń online ogromnym ułatwieniem jest możliwość korzystania z niedrogich lub całkiem bezpłatnych rozwiązań. Takie oszczędności na początku są “na wagę złota”. Nie w każdym biznesie można sobie pozwolić na testowanie właściwie bez strat. Sprawdź, czy webinary, które prowadzisz, cieszą się zainteresowaniem. Zobacz, co działa dobrze, a co trzeba poprawić. Na początku dokonuj małych inwestycji, a dopiero potem finansuj rozwój firmy ze środków uzyskanych ze sprzedaży webinarów. Dobra kamera, oprogramowanie, współpracownicy – wszystko to może poczekać, aż zyskasz zaufanie klientów.

Krok 3. Ustal konkretny plan

Konieczne jest dobre planowanie i strategia. Nie musisz pędzić od jednego pomysłu do drugiego. Szybkie podejmowanie decyzji i bezrefleksyjne działanie jest bardzo niewskazane. Często w podejmowaniu decyzji przeszkadzają nam wątpliwości i ciągłe porównywanie się z innymi biznesami. Dlatego, bardzo ważne jest rozpisanie kroków i terminów. Każdy duży etap podziel na mniejsze i monitoruj ich postępy. Nie bądź zbyt ambitny, bo ciężki do realizacji plan, może być powodem szybkiego wypalenia i stopniowej rezygnacji z pomysłu prowadzenia szkoleń online.

Korzystaj z Todoist. To program, który pomoże uporządkować wyznaczone plany warstwowe. Dzięki temu będziesz miał wgląd do swoich postępów, a także przypomnienie o kolejnych terminach.

Krok 4. Realizacja projektu. Zacznij od przygotowania materiału do webinaru. 

Materiały do ​​webinaru

Materiały do ​​webinaru to podstawa. Dlatego musisz zacząć od przygotowania konkretnej porcji wiedzy dla swoich przyszłych klientów. Każdy odbiorca oczekuje rzetelnych i przydatnych informacji. Czas to pieniądz, dlatego wykorzystaj webinary w sposób produktywny i interesujący. Zanim zaprezentujesz przygotowane materiały na szkoleniach online, możesz pokazać je swoim znajomym i zapytać o uwagi i porady. 

Możesz przeczytać o tym, jak przygotować doskonały materiał tutaj. Pamiętaj, że inspiracja to nic złego! Oczywiście, nie możesz kraść gotowych treści, przygotowanych przez inne osoby. Zachęcamy do cytowania z obowiązkiem oznaczenia autora.

Ważną kwestią jest też minimalizm

Zapamiętaj jedną, bardzo ważną zasadę każdej prezentacji: jedna myśl na jednej stronie. Wykorzystaj dostępne narzędzia i twórz nie tylko przejrzyste materiały, ale także chwytliwe i interesujące treści. 

Te strony ułatwią projektowanie kreatywnej i chwytliwej prezentacji: 

Nie bój się uzupełniać prezentację plikami video oraz zdjęciami. Dodanie zaskakującej fotografii zostanie zapamiętane kilka razy skuteczniej niż zwykły tekst.

Świetne zdjęcia można znaleźć na bezpłatnych zasobach: Fancy, Crave, Pexels

Możesz uatrakcyjnić wideo, za pomocą filmów z YouTube, albo swoich nagrań. 

Kwestionariusze i testy na szkoleniach

Kwestionariusze i testy. Takie techniki są potrzebne nie tylko na webinarach edukacyjnych, ale także na innych szkoleniach online. Za ich pomocą możesz obudzić odbiorców i zebrać ważne informacje. To również świetna forma sprawdzenia wiedzy i jednocześnie ważna informacja, co musisz poprawić. Jeśli 80% ankietowanych, nie znało odpowiedzi na konkretne pytanie, to ważna wskazówka dla Ciebie. Popracuj wtedy nad sposobem przedstawiania treści, o których była mowa w pytaniu.

CTA na webinarze

Przyciski sprzedaży. Jeśli budujesz biznes poprzez webinary, nie możesz zapomnieć o przyciskach sprzedaży. Sprawdź, jakie narzędzia do promowania i sprzedaży oferuje Twoja platforma webinarowa. Jak możesz przekierować uczestników na swoją stronę? Przygotuj banery i wiadomości, które możesz wyświetlić w ustalonym wcześniej momencie webinaru. Możesz użyć takiej promocji, aby zaprosić uczestników do zapisania się na przyszłe spotkania lub na indywidualną konsultację.

Krok 5. Wybór miejsca na szkolenia online

Oczywiście nie chodzi o to, w którym miejscu połączysz się z odbiorcami na webinarze. Mowa o platformie, która udostępnia serwery na szkolenia online. W Internecie można znaleźć mnóstwo recenzji, usług webinariów, opisu ich zalet i wad. Jednak najlepszym sposobem, aby wybrać program, jest przetestowanie wszystkiego samodzielnie. Jeśli widzisz potencjał w branży webinarowej, to takie cechy będą najważniejsze:

  1. Stabilność pracy
  2. Możliwość (realna) komunikacji z pomocą techniczną. Czas, po jakim pracownicy techniczni odpowiedzą na Twoją prośbę wsparcia, musi być bardzo krótki. 
  3. Narzędzia dla biznesu: przyciski sprzedaży, możliwość przekierowania uczestników na stronę zakupu, branding, mailing, strony docelowe. To jedne z najważniejszych elementów, które świadczą o powodzeniu Twojego biznesu webinarowego.
  4. Łatwe powiększanie wielkości pokoju webinarowego. Upewnij się, że w sytuacji, kiedy na szkolenie przyjdzie więcej osób, niż planowałeś, będziesz mógł szybko powiększyć pokój webinarowy.

Krok 6. Jak realizować płatności online?

Zazwyczaj realizujemy płatności przez internet, za pomocą bezpośredniego transferu bankowego. To najczęstszy sposób płacenia za usługi, czy produkty. Trzeba jednak wziąć pod uwagę inne rozwiązania, które bardzo często są prostsze i bardziej profesjonalne. 

Mowa o skorzystaniu ze specjalnych przycisków do płatności w swojej witrynie webinarowej, dzięki którym będziesz mógł ułatwić płatność swoim klientom. 

W naszym artykule możesz przeczytać o tym, jak sprzedawać szkolenia online na swojej stronie. Jak sprawnie stworzyć i sprzedać dowolny kurs? Prosta monetyzacja kursu online, czyli przekształcenie w pieniądz.

sprzedać webinar

Krok 7. Sprzedaż webinarów – szkolenie promocyjne

Najważniejsze, że uczestnicy przychodzą na Twoje webinarium – to już naprawdę duży sukces. Dzięki temu masz grono odbiorców, którzy częściowo pomogą Ci w promocji webinaru. Oczywiście, tylko wtedy, jeśli prowadzisz kursy ciekawe i bogate w cenne doświadczenie, możesz liczyć na to, że Twoi odbiorcy polecą Cię kolejnym potencjalnym klientom. Oprócz tego masz do wyboru: zamówienie gotowej reklamy lub samodzielne zaplanowanie promocji. Przygotowaliśmy dla Ciebie listę możliwych sposobów promocji. Oto propozycje:

  • Mailing
  • Newsletter
  • Witryna
  • Strona rejestracyjna
  • Formularz rejestracyjny
  • Strona główna
  • Wyskakujące okno
  • Linia pop-up
  • Wpis na blogu
  • Wywiad z mówcą

Sieci społecznościowe:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube

Witryny – planery wydarzeń:

  • Timepad
  • Eventconnect

Witryny stron trzecich:

  • Informacje prasowe
  • Posty gościnne
  • Fora
  • Komentarze do artykułów
  • Platformy blogowe

Ludzie:

  • Gość, który poprowadzi jedno ze szkoleń
  • Koledzy
  • Partnerzy
  • Liderzy opinii
  • Rejestracja do repost
  • Zarejestrowani członkowie

Płatne źródła:

  • Reklamy Google
  • Reklamy wideo na YouTube
  • Retargeting
  • Reklamy na Facebooku

Krok 8. Konfigurowanie i sprawdzanie webinaru

Jeśli wybierzesz nowoczesną usługę, skonfigurowanie webinaru będzie proste i intuicyjne.

Przy sprawdzaniu wszystkich funkcji webinaru, musisz wcielić się w rolę Twojego klienta i przejść wszystkie etapy (od rejestracji, po płatność i uczestnictwo w szkoleniu). Dzięki temu unikniesz ewentualnych przeszkód, które mogą utrudnić udział w szkoleniu odbiorcom. 

Pobierz wszystkie materiały na platformę i poprowadź webinar. Przejdź każdy etap, krok po kroku, samodzielnie lub z asystentem, który da Ci przydatne wskazówki. Sprawdź, czy wszystko działa tak, jak powinno.

Czy newsletter jest publikowany na czas? Czy uczestnik będzie wiedział, jak dostać się na webinar?

Spróbuj sam zapłacić i zarejestrować się na szkolenie.

Utwórz scenariusz dla sytuacji, która może być niezależna od Ciebie. Wszystko po to, aby przygotować, się na ewentualne problemy.

Przykład problemu na webinarze: zgasło światło

Niedawno obejrzałem webinar, na którym przemawiało 2 mówców. I nagle jeden z nich przestał być widoczny. Okazało się, że doszło do zwarcia, w wyniku którego w całym domu zgasło światło. Jak się potem okazało, nie było prądu. Może się to zdarzyć każdemu, to zrozumiałe. Jednak masz możliwość przygotowania się na takie ewentualności, aby nie miało to wpływu na webinarium. W tej sytuacji prowadzący może ponownie wejść do pokoju webinarowego z telefonu komórkowego. Na szczęście wszystkie slajdy zostały wcześniej przesłane na platformę, więc nie było potrzeby odwoływania szkolenia. Natomiast drugi prowadzący w momencie nieobecności kolegi pracował z publicznością.

Problem na webinarze: za dużo chętnych

Jednak to nie koniec komplikacji. Często zdarza się, że na szkolenie przyjdzie zbyt wiele osób. Z jednej strony to bardzo dobra wiadomość, bo to oznacza, że jest zainteresowanie, tym co przedstawiasz. Jednak z drugiej strony nie ukrywajmy, że robi się problem. Jeśli duża grupa osób, nie będzie mogła wziąć udziału w bezpłatnym webinarze, niekorzystnie wpłynie to na Twoją reputację. Po pierwsze stracisz potencjalnych klientów, a po drugie te osoby, mogą napisać niepochlebną opinię, na temat Twojego webinaru. 

W MyOwnConference zapewniamy możliwość zwiększenia sali do szkoleń online w ciągu kilku sekund i czuwamy nad momentem, w którym wybór tej opcji może okazać się konieczny. Zawsze to jeden obowiązek “zdjęty z barków”.

Oprócz dobrego domowego internetu zadbaj o drugą linię, czyli sprawny internet mobilny. To alternatywa, gdyby w przypadku internetu stacjonarnego coś zawiodło. 

Naładuj swój telefon i laptop i nie odłączaj ich od sieci podczas webinaru.

Sprawdź platformę wiele razy. Również w dniu webinaru. Zawsze lepiej zrobić to 3 razy za dużo, niż raz za mało.

Krok 9. Przeprowadzenie webinaru

To już prawie ostatni etap. Czas na przeprowadzenie webinaru. Nie da się ukryć, że to ekscytujący i trochę stresujący moment. Dlatego radzimy: im lepiej przygotujesz i przećwiczysz prezentację, tym łatwiejsze i przyjemniejsze będzie szkolenie. Aby sobie pomóc, napisz skrypt webinaru. Wskaż w planie wszystkie najważniejsze rzeczy, o których opowiesz podczas spotkania. Oczywiście, będąc widocznym dla klientów, nie możesz czytać z kartki. Dlatego używaj haseł, wtedy wszystko będzie bardziej wyraźne i wystarczy jedynie spojrzeć, żeby wiedzieć, co dalej mówić. 

Zaznacz momenty, w których musisz wysłać pliki oraz pokazać przyciski sprzedaży i przedstawić ofertę. Dzięki temu o niczym nie zapomnisz.

Udostępniliśmy już nasze doświadczenia dotyczące przeprowadzenia pierwszego webinaru.

Aby webinar przebiegł płynnie, ważne jest, aby pamiętać nie tylko o przełączaniu slajdów i poprawnym przekazywaniu informacji. Inne niuanse również są ważne. Poniżej kilka z nich.

  • Dobre oświetlenie.
  • Odpowiednie ubrania.
  • Inspirujące rozpoczęcie webinaru.
  • Studium przypadków, tezy potwierdzające Twoje słowa.
  • Dialog z publicznością: nie wystarczy samo przeczytanie informacji, zadawaj pytania uczestnikom, zachęcaj ich do dzielenia się opiniami.
  • Moderator, który odpowie na pytania na czacie, wyśle ​​pliki do uczestników, a nawet przełączy slajdy prezentacji.
  • Podział czasu – musisz przestrzegać zaplanowanego harmonogramu spotkania.

Krok 10. Działamy po webinarium

Webinar już za Tobą. Nie można zapominać, że to nie jest koniec Twojej pracy z klientami. Po webinarium mamy 4 główne etapy pracy:

  1. utrzymanie zainteresowania uczestników webinaru
  2. analiza webinaru, skuteczność działania
  3. przyciąganie nowych członków
  4. przygotowanie do kolejnych szkoleń online

Więcej informacji o tym, co należy zrobić po skończonym webinarze, dowiesz się z artykułu: Przeprowadziłeś webinar? 7 pomysłów na dalsze działania.

Podsumowując: Jak przekształcić webinary w biznes? Kroki realizacji

Aby zarabiać na webinarach i szkoleniach online, musisz pamiętać o kilku najważniejszych wskazówkach:

  1. Wyszukaj pomysły.
  2. Walcz ze strachem.
  3. Napisz plan utworzenia i promocji firmy prowadzącej webinary.
  4. Pracuj nad materiałem.
  5. Wybierz najlepszą stronę do takich szkoleń.
  6. Pamiętaj o konfiguracji strony i podłączeniu systemu płatności.
  7. Zaplanuj promocję webinaru.
  8. Konfiguruj webinar.
  9. Przeprowadź webinar w sposób interesujący dla odbiorców.
  10. Pracuj z klientami również po wydarzeniu.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.