Jak zorganizować i przeprowadzić pierwszy webinar. Doświadczenie osobiste

Jak zorganizować pierwszy webinar

Początki są zawsze trudne, zwłaszcza w samodzielnym prowadzeniu webinarów. Masz milion pytań i wątpliwości: czy to się w ogóle uda, jak nie zanudzić słuchaczy, jak poradzić sobie z problemami technicznymi itd. To sprawia, że nie możesz wybrać dobrego tematu, więc cały czas odkładasz webinar na później. Nasza specjalistka ds. marketingu doskonale zna ten problem, więc chętnie podzieli się wskazówkami, które pomogą spokojnie i efektywnie przeprowadzić pierwszy w Twoim życiu webinaru.

Dobre przygotowanie jest podstawą

Gdy już przygotowałeś materiał do webinaru jeśli nie, to ten wpis Ci się przyda zajmij się planem wystąpienia: zapisz go i zapamiętaj. Dzięki temu poczujesz się pewniej i spokojniej. Przetestuj sprzęt i platformę do webinarów. Wybierz miejsce, z jakiego będziesz prowadzić transmisję i w którym nikt Ci nie będzie przeszkadzał. Pomyśl o odpowiednim oświetleniu. Taka dbałość o szczegóły pozwoli uniknąć niespodzianek podczas prezentacji. Nie martw się, jeśli coś pójdzie nie tak. Pamiętaj, że to jest Twój pierwszy webinar.

Odpowiedz na pytania, zanim zostaną zadane

Podczas pracy nad tekstem przemówienia zastanów się, jakie pytania słuchacze mogą zadać. Jak już wspominaliśmy w jednym z naszych poprzednich wpisów, przeprowadzenie webinaru bez uczestników pomoże Ci w tym zadaniu. Dzięki temu webinar będzie bardziej informacyjny, unikniesz również zaskakujących pytań.

Nie zapominaj o słuchaczach

W trakcie pierwszego webinaru zwykle zwracamy uwagę tylko na to, co i jak mówimy, zapominając o tym, że webinar nie jest monologiem. Zadaj uczestnikom pytania, poproś, by podzielili się własnym doświadczeniem lub wrażeniami. Pamiętaj, że bez słuchaczy webinar by się nie odbył.

Poproś o pomoc

Każdy serwis do webinarów ma opcję prowadzenia transmisji z moderatorem. Jest to taki użytkownik, który pomaga prowadzącemu w kwestiach technicznych, dba o przestrzeganie zasad netykiety na czacie. Zazwyczaj moderator blokuje trolli, usuwa spam, podaje linki do materiałów dodatkowych.

Nie przejmuj się trollami

Już na pierwszym webinarze spotkałam tego okrutnego i złośliwego mieszkańca Internetu. Ale mój troll okazał się dość nieszkodliwy i szybko został rozbrojony przez specjalną funkcję blokowania uczestników. A więc przygotuj się na to, że tacy dokuczliwi uczestnicy będą wysyłać linki ze spamem albo reklamować swoje usługi i produkty na czacie. Dzieje się tak niemal na każdym webinarze. Właśnie dlatego blokuj linki i usuwaj wiadomości spamowe. A przede wszystkim pamiętaj, że prowadzisz webinar nie dla trolli, więc nie warto poświęcać im tyle uwagi.

Czas to pieniądz

Czasem się zdarza, że prowadzący tak się zafascynuje tematem, iż prezentacja potrwa godzinę zamiast 20 minut. W takiej sytuacji, żeby się nie rozpraszać, powiedz słuchaczom, że odpowiesz na wszystkie pytania po zakończeniu części głównej.

Nie czytaj tekstu ze slajdów!

Jeśli Twoi słuchacze potrafili wziąć udział w webinarze, to na pewno poradzą sobie z czytaniem. Nie ma sensu słuchać to, co przed chwilą zostało przeczytane. Tekst slajdów ma tylko uzupełniać Twoją wypowiedź, a nie dublować jej.

Baw się dobrze

Twoi słuchacze są zwykłymi ludźmi, więc nie ma sensu się stresować. Pomyśl o spotkaniu jak o rozmowie z przyjaciółmi. Wiemy, że łatwiej powiedzieć, niż zrobić, więc zerknij na te rady doświadczonych spikerów, które pomogą pokonać tremę. Zapraszamy też do przeczytania innych wskazówek dla początkującego szkoleniowcy online.

Galina Jaworska, specjalistka ds. internet-marketingu MyOwnConference

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
1