Jak zorganizować i przeprowadzić pierwszy webinar. Doświadczenie osobiste

Jak zorganizować pierwszy webinar

Początki są zawsze trudne, zwłaszcza w samodzielnie prowadzisz pierwszy webinar. Masz milion pytań i wątpliwości: czy to się w ogóle uda, jak nie zanudzić słuchaczy, jak poradzić sobie z problemami technicznymi itd. To sprawia, że nie możesz wybrać dobrego tematu, więc cały czas odkładasz webinar na później. Nasza specjalistka ds. marketingu doskonale zna ten problem, więc chętnie podzieli się wskazówkami, które pomogą spokojnie i efektywnie przeprowadzić pierwszy w Twoim życiu webinar.

Dobre przygotowanie jest podstawą

 Przygotowałeś już slajdy do webinaru? — jeśli nie, to ten wpis Ci się przyda — zajmij się planem wystąpienia: zapisz go i zapamiętaj. Dzięki temu poczujesz się pewniej i spokojniej. Przetestuj sprzęt i platformę do webinarów. Wybierz miejsce, z którego będziesz prowadzić transmisję i w którym nikt Ci nie będzie przeszkadzał. Pomyśl o odpowiednim oświetleniu. Taka dbałość o szczegóły pozwoli uniknąć niespodzianek podczas prezentacji. Nie martw się, jeśli coś pójdzie nie tak. Pamiętaj, że to jest Twój pierwszy webinar.

Od tablicy szkolnej po e-learning. Jak nauczyciel może zarabiać w Internecie?

Odpowiedz na pytania, zanim zostaną zadane

Podczas pracy nad tekstem przemówienia zastanów się, jakie pytania słuchacze mogą zadać. Jak już wspominaliśmy w jednym z naszych poprzednich wpisów, przeprowadzenie webinaru bez obecności uczestników pomoże Ci w tym zadaniu. Dzięki temu webinar będzie bardziej profesjonalny, unikniesz również zaskakujących pytań.

Nie zapominaj o słuchaczach

W trakcie pierwszego webinaru zwykle zwracamy uwagę tylko na to, co mówimy i w jaki sposób, zapominając o tym, że webinar nie jest monologiem. Zadawaj uczestnikom pytania, poproś, by podzielili się własnym doświadczeniem lub wrażeniami. Pamiętaj, że bez słuchaczy webinar nie mógłby się odbyć. 

To Twój pierwszy webinar poproś o pomoc

Każdy serwis do webinarów ma opcję prowadzenia transmisji z moderatorem. Jest to użytkownik, który pomaga prowadzącemu w kwestiach technicznych oraz dba o przestrzeganie zasad netykiety na czacie. Zazwyczaj moderator blokuje trolli, usuwa spam, podaje linki do materiałów dodatkowych.

Nie przejmuj się trollami

Już na pierwszym webinarze spotkałam tego okrutnego i złośliwego mieszkańca Internetu. Ale mój troll okazał się dość nieszkodliwy i szybko został rozbrojony przez specjalną funkcję blokowania uczestników. A więc przygotuj się na to, że dokuczliwi uczestnicy będą wysyłać linki ze spamem albo reklamować swoje usługi i produkty na czacie. Dzieje się tak niemal na każdym webinarze. Właśnie dlatego blokuj linki i usuwaj wiadomości spamowe. A przede wszystkim pamiętaj, że nie prowadzisz webinaru dla trolli, więc nie warto poświęcać im czasu i uwagi.

Czas to pieniądz

Czasem się zdarza, że prowadzący tak zafascynuje się tematem, że prezentacja potrwa godzinę zamiast 20 minut. W takiej sytuacji, żeby uniknąć rozproszenia uwagi, powiedz słuchaczom, że odpowiesz na wszystkie pytania po zakończeniu części głównej.

Nie czytaj tekstu ze slajdów!

Jeśli Twoi słuchacze potrafili wziąć udział w webinarze, to na pewno poradzą sobie z czytaniem. Nie ma sensu słuchać tego, co przed chwilą zostało przeczytane. Tekst slajdów ma tylko uzupełniać Twoją wypowiedź, a nie dublować ją.

Baw się dobrze

Twoi słuchacze są zwykłymi ludźmi, więc nie ma sensu się stresować. Pomyśl o spotkaniu, jak o rozmowie z przyjaciółmi. Wiemy, że łatwiej powiedzieć, niż zrobić, więc zerknij na te rady od naszych specjalistów, które pomogą pokonać tremę. Zapraszamy też do przeczytania innych wskazówek dla początkującego szkoleniowca online.

Galina Jaworska, specjalistka ds. internet-marketingu MyOwnConference

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
2