Jak zorganizować pierwszy webinar

Wiemy o tym, jak trudno zacząć prowadzić webinary. Nie jesteś pewny, czy potrafisz zrobić interesujący wykład, czy nie zawiodą aspekty techniczne. I takie różne wahania nie pozwalają Ci nawet wybrać temat webinaru, a to znaczy, że nadal wszystko odkładasz na potem. Nasz specjalista ds. marketingu zna ten komplet niepewności. I dzisiaj poda Ci swoją instrukcję prowadzenia webinaru krok po kroku. To jest przepis na to, jak łatwo, spokojnie, a jednak efektywnie poprowadzić swój pierwszy webinar.

1. Przygotowywanie – to najważniejszy punkt

Dobrze zastanów się, jaki masz plan wystąpienia, zapisz go i zapamiętaj. W ten sposób będziesz czuć się pewniej i spokojniej. Przetestuj narzędzia i serwis webinarowy. Wybierz miejsce, skąd będziesz prowadził transmisję. To musi być takie miejsce, gdzie nikt Ci nie będzie przeszkadzał. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie. Takie przykładanie uwagi do szczegółów pozwoli Ci uniknąć nieprzyjemności w trakcie prezentacji. Jednak nie martw się, gdy pójdzie coś nie tak. Przypomnij sobie, że to po prostu Twój pierwszy webinar.

2. Wytypuj możliwe pytania

Pracując nad tekstem do prezentacji, pomyśli o tym, jakie pytania mogą ci zadać słuchacze o każdym z twoich twierdzeń. W taki sposób możesz zrobić swoje wystąpienie więcej treściwym, zarówno jak unikniesz dużej ilości niespodzianek.

3. Nie zapominaj o słuchaczy

Podczas pierwszego webinaru bardzo łatwo jest zachwycić się swoim wystąpieniem i skupić się tylko na sobie. Twoje szkolenie – to interakcja, zgadnij o tych, kto przyszedł na Twój webinar. Zadawaj pytania, poproś, żeby ktoś podzielił się doświadczeniem czy wrażeniami. Pamiętaj, że bez słuchaczy nie byłoby tego webinaru.

4. Poproś o pomoc

Na każdym serwisie jest możliwość prowadzenia transmisji razem z moderatorem. To taki użytkownik, którzy pomaga Ci, dba o przestrzeganie zasad netykiety. Zazwyczaj moderator w trakcie webinaru blokuje trolli, usuwa spam, podaje linki do materiałów dodatkowych, dotyczące tematu prezentacji.

5. Nie zwracaj nawet uwagi na trolle

Miałam takie szczęście, że na pierwszym webinarze spotkałam tego najokropniejszego i złośliwego mieszkańca Internetu. Jednak mój troll był dość nieszkodliwy i potrafiłam go zneutralizować za pomocą funkcji blokowania uczestników. A więc bądź gotów na to, że tacy dokuczliwi uczestnicy będą wysyłać linki ze spamem w czacie, reklamować siebie i swoje usługi. Ta batalia odbywa się podczas każdego webinaru. Właśnie dlatego blokuj linki i usuwaj powiadomienia ze spamem. A przede wszystkim, pamiętaj, że prowadzisz webinar nie dla trolli, więc nie warto przydzielać im tyle uwagi.

6. Czas to pieniądz

Może tak się stać, że będziesz zachwycony, iż nie zobaczysz, jak 20 minutowa prezentacja przekształci się na godzinowy wykład. Staraj się, by nie marnować czasu. Powiedz gościom, że dostaną odpowiedzi na wszystkie pytania zaraz po zakończeniu głównej części.

7. Nie czytaj slajdów!

Nigdy, w żadnym razie nie czytaj tekstu ze slajdu. Jeśli Twoje słuchaczy trafili na webinar, to na pewno poradzą sobie z czytaniem. Jednocześnie czytać i słuchać jest niełatwo. A słuchać to, że właśnie, przed chwilą przeczytałeś to prawdziwa męka.

8. Zrelaksuj się i poczuj przyjemność

Przyszli do Ciebie tacy sami ludzie, jak Ty. Spróbuj myśleć o spotkaniu, jak o rozmowie z przyjaciółmi. Poradzić sobie z lękiem pomogą Ci wskazówki doświadczonych spikerów.

Galina Jaworska, specjalista ds. internet-marketingu MyOwnConference