wdrożenie-webinarów

Każda firma, która dba o stały rozwój i sukces, dba także o efektywne szkolenie swoich pracowników. Wiele osób już zrozumiało, że nie wystarczy tylko znaleźć mentora, który wszystko wyjaśni nowemu współpracowniku. Naprawdę zdolnych do nauczania osób jest mało, a do kształcenia kierowników działów ten sposób w ogóle się nie nadaje.

Zresztą musimy dbać o stały, aktywny i wciągający rozwój personelu. Możesz pomyśleć o treningach. Oczywiście, że się nie mylisz, ale mamy lepszą opcję – wdrożenie webinarów.

Jakie są atuty webinarów przed zwykłymi sposobami nauczania?

Po pierwsze, zorganizowanie i prowadzenie webinarów wymaga mniej czasu i kosztów. Po drugie, takie szkolenie jest wygodniejsze: można zorganizować trening dla 1000 pracowników zdalnych zespołów, kolegów z różnych działów i miast, prawie nie przeszkadzając ich pracy. Po trzecie, dzięki temu, że są wygodne i oszczędne, wdrożenie ich do kultury korporacyjnej Twojej firmy będzie łatwiejsze. Więc możesz być pewny, że szkolenia nie odejdą w zapomnienie przez głupoty organizacyjne.

Jeśli zdecydujesz się zrobić treningi-online częścią programu rozwoju personelu, prowadzenie webinarów jest naprawdę to, czego potrzebujesz. Z tego powodu dzisiaj przygotowaliśmy dziesięć cennych wskazówek, które pomogą Ci wdrożyć webinary, unikając błędów i kłopotów.

Uzyskaj wsparcie podobnie myślących ludzi

Zgromadź zespół, który pomoże Ci we wdrożeniu e-learningu. Razem czeka na was zapoznanie się ze wszystkimi szczegółami przygotowania i prowadzenia webinarów, niuansami roli prowadzącego i działania platformy do webinarów. Oczywiście, że najlepszymi kandydatami są pracownicy z HR, w końcu, nauczanie personelu jest częścią ich pracy. Ale! Ważne, by wszyscy uczestnicy Twojej ekipy wspierali wdrożenie edukacji zdalnej, jak i koncepcję webinarów. Elastyczni, otwarci na nowe pomysły, ci, którzy lubią się uczyć, to są najlepsi kandydaci.

Będziesz potrzebować ludzi na role prowadzącego-trenera, dizajnera, kierownika i kopirajtera. Oczywiście, że wszystko to może wykonywać jedna osoba, ale z pomocnikami łatwiej to pójdzie.

Weź też kogoś z działu IT, by szybko dać radę z kwestiami technicznymi: skonfigurowanie sprzętu, dostęp do portów, sprawdzenie połączenia.

Wyznacz uczestników

Zdecyduj, dla kogo chcesz poprowadzić webinar. Wariant “dla wszystkich” może się sprawdzić tylko dla niewielkich firm. Podziel pracowników na grupy według jakiegoś kryterium: staż pracy w firmie, departament, stanowisko. Na początek może to być mała grupka do „testowania pilotażowego”, byś mógł podszlifować umiejętności prowadzenia takich szkoleń.

Ustaw “prawidłową” datę

Do ustawienia daty należy wypisać wszystkie procesy i wydarzenia zaplanowane na najbliższy miesiąc lub dwa, aby przekonać się, że uczestniczenie i organizowanie webinaru nie będą przeszkadzać współpracownikom w ich pracy. Nie warto też prowadzić szkolenie w przeddzień inspekcji, ważnych raportów lub innych wydarzeń, które będą zajmować myśli uczestników.
Musisz załatwić sprawy księgowe, jeśli zamierzasz prowadzić webinar podczas weekendu lub po godzinach pracy, ponadto, jeśli zależy Ci na tym, by w szkoleniach uczestniczyli wszyscy zaproszeni. Ponieważ nie możesz cokolwiek wymagać, gdy to się nie opłaca.

Gdy już data zostanie ustalona, postaraj się, by uniknąć jej zmiany. Niech współpracownicy zrozumieją, że szkolenia to tak ważny proces w firmie, jak i wypłata wynagrodzenia.

Pomyśl nad tematami dla różnych grup

Napisz listę możliwych tematów dla każdej grupy uczestników. Jeśli uważasz, że teraz jednym strzałem wszystkiego nauczysz kolegów, to, niestety się mylisz. Osiągnąć dobrych wyników można, tylko jeśli poświęcić jeden webinar tylko jednemu tematu. Nawet w ramach jednego pytania masz ograniczyć się do 40-60 minut. Zwróć uwagę na to, że trwanie, sposób przedstawienia i wygląd prezentacji ma się różnić w zależności od osób, do których ten webinar jest skierowany.

Zwykle dla pracowników jedno szkolenie trwa 40 minut. W trakcie webinaru mówi się na jeden temat, materiał i sposób wykładu jest nieskomplikowany, slajdy ciekawe, zawierające zabawne obrazki.

Webinar dla kierowników może trwać nawet dłużej godziny. Opowiadać o temacie warto ogólnie. Slajdy muszą być lakoniczne, bez nadmiaru tabeli i schematów.

Przygotuj prelegenta i moderatora

Jako prowadzący może wystąpić ktokolwiek z Twojej ekipy, ale jeśli chcesz zyskać więcej zaufania, pomyśl o tym, by zapraszać ekspertów (może być z Twojej firmy), aby opowiadali o swoim doświadczeniu przez 10-15 minut. Tak, będziesz każdego uczyć korzystania z programu, inspirować (namawiać), szczególnie gdy speaker nigdy nie prowadził szkoleń online, ale dzięki temu Twoje webinary będą efektywniejsze.

Twojemu prelegentowi nie zaszkodzi pomoc moderatora, który będzie odpowiedzialny za kwestie organizacyjne w trakcie wystąpienia: odpowiadać na pytania czacie, pomagać uczestnikom z problemami technicznymi.

Przygotuj ciekawą prezentację i intrygujący anons

Prezentacja i materiał to podstawowe elementy webinaru. Wszystkie przygotowywania będą marne, jeśli szkolenie online będzie wyglądać jak banalny wykład. Musisz zadbać nie tylko o to, by materiały były ciekawe, ale też o formę przedstawienia informacji, wygląd slajdów, interakcję z uczestnikami. Przeczytaj podstawowe rekomendacje co do tego, jak przygotować wartościowy materiał do webinaru, by goście wysłuchali Twój webinar z entuzjazmem do samego końca.

W czasie, gdy zbiera się materiał, pora zająć się anonsem. Jak go napisać, możesz przeczytać tu. Wysyłkę zaproszeń zaczynaj już za miesiąc. Za pomocą swojej platformy do webinarów możesz skonfigurować kolejkę listów z przypomnieniami o nadchodzącym wydarzeniu. Ważne, by listy wysyłano w tym samym czasie, na przykład, każdy czwartek o 11:00, wtedy pracownicy łatwiej przyjdą do wniosku, że webinary to nie zabawka na jeden raz.

Pomóż pracownikom się przyzwyczaić

Na początku wszyscy są zaciekawieni i chętnie uczestniczą w szkoleniach. Ale walczyć o uwagę słuchaczy musisz już od pierwszego webinaru, przecież nie chcesz, by na kolejnym spotkaniu było 2 razy mniej osób, czy też ktoś zasnął już po 20 minutach wypowiedzi. Twoje główne wrogi – nudny wykład, czytanie z kartki, brak planu i komunikacji z nadmiar długie zajęcie, problemy techniczne. Uważaj na to, jeśli chcesz, by Twoje webinary oglądali do końca.

Konkursy, wynagrodzenia, metody aktywizacji uczestników i komunikacja w trakcie szkolenia pomogą w utrzymywaniu zainteresowania nowym składnikiem kultury korporacyjnej.

Zobacz Feedback

Ważny moment, omijany przez większość organizatorów to informacja zwrotna. Jedni się boją usłyszeć krytykowanie, inni nie dbają o skuteczność szkoleń. Ale efektywny e-learning to też i opracowanie opinii oraz propozycji. Dzięki temu uczestnicy wyczują, że webinary naprawdę prowadzi się dla nich, a nie na pokaz. No a Ty możesz zrobić następne szkolenie jeszcze lepiej.

Aby dostać informacje zwrotne, możesz na końcu webinaru przeprowadzić krótkie badanie ankietowe. Zapytaj uczestników, co się spodobało, co chcieliby zmienić. Niech to będzie kilka pytań, by naprawdę mogłeś zwrócić należytą uwagę na nie po webinarze.

Nagrywaj webinary

Zawsze nagrywaj swoje webinary. Po pierwsze, oglądając nagranie, możesz przeanalizować spotkanie online. Po drugie, uczestnicy potrafią obejrzeć szkolenie, by przypomnieć sobie ważne momenty. Po trzecie, możesz z tego zrobić niezły kurs wideo dla pozostałych współpracowników, którzy nie trafili na webinar.

Do nagrywania webinarów na platformie MyOwnConference nie musisz instalować żadnych aplikacji. Wystarczy, że naciśniesz przycisk nagrywania na początku webinaru lub ustawisz automatyczne nagrywanie. Następnie możesz umieścić nagranie na stronie internetowej swojej firmy lub wysyłać linki do nagrań do uczestników.

Przeanalizuj wyniki wdrożenia webinarów

W wygodny sposób możesz zobaczyć różne statystyki swojego webinaru w platformie webinarowej. Musisz tylko zdecydować, co cię interesuje: liczba uczestników lub napisanych opinii, wyniki testu. A może będziesz oceniać rezultaty, których osiągnie zespół po webinarze: wzrost sprzedaży i produktywności, zmiana stylu zarządzania, duch zespołowy. W każdym razie wyznacz, jaki kryterium jest dla ciebie ważny i systematycznie sprawdzaj, jak się zmienia.

Pamiętaj o tym, by przeanalizować też i samo wystąpienie, ciągle doskonalić umiejętności organizowania i prowadzenia webinarów, dlatego że webinary to nie nie tylko nowa moda, ale też skuteczny sposób nauczania, dzielenia się wiedzą, zrealizowania zakładanych celów.