Platforma do webinarów czy YouTube live — co wybrać?

transmisja-Youtube

Transmisje na żywo i webinary są coraz częściej wykorzystywane do rozwoju marki biznesowej i osobistej. Dzisiaj, wchodząc na Facebook czy YouTube, wyświetlą Ci się raczej live’y jakiejś marki niż Twoich znajomych.

Dlaczego transmisje na żywo i webinary są tak popularne w środowisku biznesowym? Pomagają one w nawiązaniu komunikacji z potencjalnymi i aktualnymi klientami, zwiększają świadomość marki. Tu nie ma żadnej magii — podczas transmisji można zapoznać się z publicznością, odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania, opowiedzieć o wewnętrznej kuchni biznesowej, podzielić się nowymi pomysłami, zademonstrować jakość swojego produktu.

Brzmi wspaniale, ale jeśli dopiero planujesz wdrożenie webinarów i transmisji na żywo, natychmiast pojawia się pytanie — którego serwisu internetowego użyć do komunikowania się z użytkownikami: platformy do webinarów, takiej jak MyOwnConference, YouTube Live czy transmisji na żywo na Instagramie lub Facebooku? Cóż, porównajmy dzisiaj YouTube Live a platformy do webinarów. Poszukajmy plusów i minusów każdego z nich, abyś mógł wybrać najlepszą dla Ciebie opcję.

Zalety YouTube Live

YouTube i YouTube Live zyskały ogromną popularność. Nic dziwnego, niewątpliwie mają coś do zaoferowania.

Po pierwsze — to darmowe korzystanie z serwisu. Możesz bezpłatnie prowadzić transmisje na żywo. Właśnie to najbardziej przyciąga tysiące streamerów z całego świata. Oprócz tego możesz cieszyć się z nieograniczonej liczby uczestników. Dziesięć, sto, a może pięć tysięcy słuchaczy? Na YouTube możesz prowadzić transmisje z dowolną liczbą uczestników za darmo.

YouTube live transmisja

Inna zaleta — to niesamowita liczba potencjalnych widzów. YouTube ma ponad miliard użytkowników na całym świecie. Tutaj na pewno znajdziesz ludzi, którzy są zainteresowani tym, co robisz.

Jeśli będziesz udostępniać ciekawe treści, rozwiniesz swój kanał na YouTube. Aby nie przegapić transmisji na żywo, użytkownicy zasubskrybują Twój kanał. W ten sposób zwiększysz liczbę widzów i rozwiniesz swoją markę.

Nie zapomnijmy też o nagraniu. Jest ono natychmiast dostępne na YouTube. Zaraz po zakończeniu transmisji nagranie stanie się dostępne na Twoim kanale. Łatwo go zobaczyć, łatwo udostępniać innym.

Wady transmisji na żywo na YouTube

Nie wszystko jest takie różowe i łatwe, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Zobaczmy, co jest nie tak.

YouTube oferuje dość skromny zestaw narzędzi. Przemawianie za pomocą kamery i mikrofonu, udostępnianie ekranu, pisanie na czacie, dodanie jednego dodatkowego prezentera — to w zasadzie wszystko, co możesz zrobić na YouTube.

Jeśli chcesz pokazać slajdy, obrazki lub wykresy, możesz wyświetlać treści tylko przez udostępnianie ekranu. Po pierwsze, nie jest to bardzo wygodne, bo musisz wtedy najpierw włączyć program do pokazywania slajdów na swoim komputerze, następnie włączyć pokaz ekranu. Po drugie, psuje się jakość obrazu.

Drugi wielki minus YouTube — to reklama dla słuchaczy. Tak, masz darmowe transmisje, ale YouTube aktywnie, a nawet agresywnie zarabia na reklamach. Więc użytkownicy będą musieli obejrzeć reklamę przed live’em, a także w zapisanych nagraniach, chyba że wykupili YouTube Premium. A kto z nas lubi oglądać reklamy, nawet te krótkie 5 sekund? Odpowiedź na to pytanie jest oczywista — nikt.

Pamiętajmy, że reklamy najczęściej dotyczą podobnych tematów. Więc przygotuj się do rywalizacji z tysiącami innych streamerów i filmików. Po zakończeniu transmisji YouTube zaproponuje użytkownikowi obejrzeć podobne filmiki na innych kanałach. Reklamowanie konkurentów nie jest niezbyt przyjemne.

Do niedogodności należy też obowiązkowa rejestracja. Uczestnicy będą musieli się zarejestrować. Aby napisać wiadomość na czacie, użytkownik musi zarejestrować się w serwisie YouTube i oczywiście musi mieć konto i pocztę w Google.

logowanie do transmisji na YouTube

A teraz czat. Jest on po prostu niewygodny. Jeśli kiedykolwiek uczestniczyłeś w YouTube Live, to wiesz, o co chodzi. Wiadomości na czacie szybko znikają, tak że czasami bardzo trudno jest je odnaleźć. Dla prezentera sprawia to dużo kłopotów. Odpowiedź na pytania, które uczestnicy zadają podczas streamu, jest prawie niemożliwa.

Oprócz tego YouTube ukrywa wszystkie adresy URL, które zostały wysłane na czat. Z jednej strony jest to ochrona przed spamem, ale z drugiej — nie wszystkie linki są spamem.

Jeśli prowadzisz transmisję na YouTube, bądź gotów, że Twoje dane i treść webinaru zostaną przeanalizowane przez Google. To nie jest żaden sekret, Google pisze o tym w swoich warunkach korzystania. Zarówno transmisje, jak i komentarze uczestników będą zapisane i przeanalizowane. Te informacje służą do spersonalizowanych reklam i promocji oraz do pokazywania podobnych filmów na innych kanałach. To znaczy, że Twój film może oddać użytkownika w ręce konkurencji.

Na deser jest utrata kontroli nad treścią. Każdy użytkownik może złożyć skargę na Twój kanał lub transmisję na żywo. YouTube zabezpiecza się i blokuje kanały lub pojedyncze filmy bez ostrzeżenia. Rozwiązanie takich kwestii jest dość trudne.

Na YouTube jesteś sam na sam z problemami i trudnościami, które mogą się pojawić podczas korzystania z platformy. Dlatego wszystkie ważne webinary, który prowadzisz na YouTube, zapisuj na swój komputer.

Zalety platformy do webinarów

Serwis do webinarów to doskonałe rozwiązanie, jeśli korzystasz z transmisji na żywo jak z narzędzia do szkoleń, marketingu i sprzedaży. Platformy do webinarów oferują wiele możliwości nie tylko do prowadzenia live’ow, ale także pomagają współpracować z klientami przed i po spotkaniu. Co jest w tym takiego specjalnego?

Każda platforma do webinarów ma tryb wyświetlania materiałów: prezentacji, wideo, obrazów. Możesz pokazywać uczestnikom wykresy, infografiki, zdjęcia i filmy wysokiej jakości. Na przykład w taki sposób może wyglądać pokój platformy MyOwConference.

transmisja na platformie do webinarów

Co więcej, nie musisz trzymać w rękach wykresów ani zdjęć. W pokoju webinarowym możesz rysować, podkreślać ważne informacje i zostawiać komentarze na slajdach.

Korzystając z platformy do webinarów, możesz przeprowadzić ankietę albo test, udostępnić pliki uczestnikom, rysować. A najważniejsze, serwisy do webinarów robią wszystko, aby transmisja była interaktywna: kiedy uczniowie nie tylko patrzą na prezentera, ale w każdy możliwy sposób kontaktują się z nim. Masz do wyboru czat, ankiety i testy, w końcu możesz nawet zaprosić uczestnika do przemawiania przed kamerą.

Serwis webinarowy jest idealny do płatnych wydarzeń. Wiele platform do webinarów oferują narzędzia do prowadzenia płatnych wydarzeń. Na przykład organizator szkolenia może wysłać studentowi, który już zapłacił za uczestniczenie, personalny link. Za jego pomocą dołączyć do webinaru może tylko jedna osoba.

personalny link na webinar

Trzeba też wspomnieć o pozyskiwaniu i zaproszeniu uczestników. W YouTube, aby zebrać leadów (potencjalnych klientów), musisz przekierować ich na oddzielną stronę, którą musisz jeszcze utworzyć. Na platformie do webinarów możesz, przy pomocy kreatora landing page’ów stworzyć specjalną stronę do rejestracji w 10 minut. Dzięki temu nie tylko zyskasz uczestników, ale będziesz mógł wysyłać zaproszenia i przypominania do nich, przecież wiele serwisów do webinarów oferują też narzędzia mailingowe.

Listę i przegląd popularnych platform do prowadzenia webinaru znajdziesz w tym wpisie.

Ale jeśli nie zależy Ci na e-mailach, możesz pominąć krok z rejestracją. Wtedy wystarczy, że uczestnik napisze swoje imię. To zwiększa liczbę słuchaczy, bo niektórzy nie lubią cały ten proces zapisywania się na wydarzenie.

Szczególnie korzystna opcja na większości platformach do webinarów to branding webinaru. Na przykład możesz sam dostosować pokój webinarowy: zmieniaj kolor tła, dodaj logo, baner, wybierz ulokowanie kamery. Wtedy Twój pokój webinarowy będzie dopasowany do stylu firmowego. Transmisja na YouTube nie nadaje takich możliwości.

branding webinaru

Korzystając z takiej platformy do webinarów, jak MyOwnConference, możesz wybrać, co nagrać: tylko wideo prezentera, cały pokój webinarowy, tylko obszar wyświetlania materiałów i tak dalej. Ciekawą funkcją jest ograniczenie liczby dni dostępu do wideo po webinarze.

Ale chyba najważniejsze jest to, że szanowany program do webinarów nadaje swoim użytkownikom wsparcie techniczne. Nie możesz włączyć kamery lub nie wiesz, jak skonfigurować mikrofon? Uczestnicy Cię nie słyszą? Zawsze możesz napisać do wsparcia online lub zadzwonić, aby dostać szybką i kompetentną odpowiedź.

Minusy platformy do webinarów

Za wszystkie plusy platformy do webinarów masz zapłacić. Ale to nie jest wcale tak drogo, jak się wydaje. Można wykupić konto tylko na jeden dzień i zapłacić 10 euro. Miesiąc korzystania z pokoju webinarowego na 60 osób kosztuje około 30 euro.

cena webinaru

Jeśli zdecydujesz się na wykupienie konta na platformie do webinarów, masz też samodzielnie zadbać o pozyskiwanie uczestników. Platformy nie promują wydarzenia, proponują tylko narzędzia do rejestracji i mailingu. O reklamę użytkownik dba sam.

 

Podsumowując

YouTube proponuje transmisje za darmo, które może oglądać nielimitowana liczba widzów. Mimo to serwis ma wiele wad: brak wsparcia technicznego, propozycję oglądania wideo Twoich konkurentów, no i dość słabe narzędzia. Platformy do webinarów oferują ogromny zestaw narzędzi do prowadzenia interaktywnych i skutecznych spotkań, ale nie możesz korzystać ze wszystkich możliwości bezpłatnie.

Blog platformy do webinarów MyOwnConference. Porady z organizowania, prowadzenia i promocji perfekcyjnego webinaru.

Spodobał ci się ten post? Podziel się!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dane osobowe zostały przekazane dobrowolnie i będą przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności wyłącznie w celu zamieszczenia komentarza na blogu.